Pri dlhodobých testoch, ale aj dlhoročnom užívaní auta, platí niekoľko múdrostí. Jednou z nich je tá, ktorá hovorí, že čím je auto jednoduchšie, tým menej sa toho na ňom môže pokaziť. V praxi to platí, no keď sa niečo pokazí na jednoduchom aute, je to potom o to horšie. A nemusí to zachrániť ani nízka cena či vysoká úžitková hodnota.

Dacia Duster druhej generácie v dlhodobom teste Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Presne taká situácia sa vyskytla pri dlhodobom teste prvej generácie Dacie Duster, ktorá v Auto Bilde svoje pôsobenie po 100 000 kilometroch ukončila v roku 2013. Vtedy si aj kvôli zásadnej chybe prevodovky odniesla nelichotivé hodnotenie, čistú štvorku. Začiatkom roka 2018 sa však imidž rumunského SUV v našich dlhodobých testoch začal naprávať.

V roku 2018 na trh dorazila druhá generácia Dacie Duster a len o pár mesiacov neskôr zaparkoval jeden kus aj v našej redakčnej garáži, pripravený na stotisícový maratón. Tentokrát sme mali miesto nafty k dispozícii benzínovú motorizáciu a miesto dvoch musela stačiť jedna poháňaná náprava. Napriek absencii štvorkolky však Duster stále má atraktívny rustikálny dizajn a aj isté terénne danosti.

Dacia Duster druhej generácie v dlhodobom teste Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Tvrdému terénu sme sa v teste tentokrát vyhýbali, no lúk a blastistých poľných ciest si “Dusty” užil do sýtosti a poradil si s nimi bez problémov. Štvorkolka nám veru nechýbala, no viacerí vodiči tohto SUV sa sťažovali na nízky výkon agregátu. “Toto má byť 115 koní?,” pýtali sa rozhorčene. To však nebolo všetko, prekážala nám aj nevyrovnaná odozva na plyn, horšie jazdné vlastnosti pri studenom štarte či výrazný zvuk motora.

Technické údaje I Dacia Duster 1.6 SCe 115 2WD
motor: prepĺňaný zážihový štvorvalec • zdvihový objem: 1598 cm³ • výkon: 84 kW (115 k) • krútiaci moment: 156 Nm • prevodovka: 5-st. manuálna • max. rýchlosť: 170 km/h • objem batožinového priestoru: 445 - 1 478 l • pohotovostná hm.: 1 229 kg

Zatiaľ čo náš Duster na roliach predbiehal traktory a neraz sa hral na rally auto, Dacia v roku 2019 revidovala paletu motorizácií a odvtedy nájdete pod kapotou Dustera už iba prepĺňané motory. Dokonca aj základný trojvalec s výkonom (91 k) má teraz väčší krútiaci moment, než staršia “jedna-šestka”.

Dacia Duster druhej generácie v dlhodobom teste Auto Bildu.
Zdroj: Auto Bild

Keď sme auto nenaháňali a nechali jeho motor pracovať v podmienkach, ktoré mu vyhovujú, mohli sme sa tešiť z dostatočnej  jazdnej pohody a poriadne mäkkého podvozku. Komfort zvyšuje napríklad aj plynová vzpera kapoty, príjemné ovládače automatickej klimatizácie či  štvorica kamier. Tie sa perfektne hodili pri manévrovaní na parkovisku i v teréne. Celkovo je kvalita interiéru vozidla, najmä s ohľadom na cenu automobilu, úplne v poriadku.