Formentor, to znie španielsky. A aj to je španielsky názov, ktorý označuje polostrov na severe Malorky. Teraz ho začali používať aj na označenie nového športového SUV značky Cupra. To je akoby AMG pomenoval svoje kompaktné SUV Reichenau (najväčší ostrov v Bodamskom jazere).

Cupra Formentor VZ proti Mercedes-AMG GLA 35.
Cupra Formentor VZ proti Mercedes-AMG GLA 35.
Zdroj: Auto Bild

Čo je dôležitejšie, Cupra stojí na okruhu a svojimi tvarmi sľubuje, že to bude to „pravé nefalšované“. Toto je model vyvinutý špeciálne pre športovú značku. Napriek všetkému sa nedá nevšimnúť si podobnosť s Tarracom a aj technickú príbuznosť vďaka základnej kostre, ktorá sa volá MQB. Tá bola vyvinutá kvôli maximálnej variabilite a nie primárne na športové použitie. Od Pola po Superb musí zvládnuť všetko. To vysvetľuje, prečo športový model musí byť vždy kompromisom v oblasti základne. A presne pre to vyhrávajú tieto autá porovnávacie testy a nie úzko zameraní špecialisti na jazdnú dynamiku.

TECHNICKÉ ÚDAJE | Cupra Formentor VZ
Motor R4, Turbo • objem 1 984 cm3 • výkon 228 kW (310 k) pri 5 450 – 6 500 ot./min. • krútiaci moment 400 Nm pri 2 000 – 5 450 ot./min. • pohon 4x4, 7-st. automat dvojspojkový • d/š/v 4 450/1 839 – 1 992*/1 511 mm • pohot. hmotnosť 1 569 kg • kufor 450 l • zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,9 s • max. rýchlosť 250 km/h • spotreba 7,7 l/100 km, v teste: 10,1 l/100 km • emisie CO2 175 g/km • cena od 45 990 eur

Výhoda: Taký MQB športovec nejazdí v komfortnom režime  ako vrece orechov. Príklon osy riadenia ide smerom k všednému dňu s možnosťou náhleho vybočenia. AMG ide so svojim GLA 35 úplne iným smerom. Dosť pripomína silnejšie GLA 45 S. Okamžitá odozva riadenia, reakcia dvojlitrového štvorvalca s jedným turbodúchadlom a výkonom 306 koní v spojení s jazdným režimom Sport+ prilepia podvozok na povrch okruhu Lausitzring. Práve sem sme sa vybrali fotografovať obe autá a porovnať ich jazdné vlastnosti.

TECHNICKÉ ÚDAJE | Mercedes-AMG GLA 35

Motor R4, Turbo • objem 1 991 cm3 • výkon 225 kW (306 k) pri 5 800 ot./min. • krútiaci moment 400 Nm pri 3 000 – 4 000 ot./min. • pohon 4x4, 8-st. automatická • d/š/v 4 410/1 834 – 2 020*/1 611 mm • pohot. hmotnosť 1 657 kg • kufor 435 l • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 5,2 s • max. rýchlosť 250 km/h • spotreba 7,4 l/100 km, v teste: 9,7 l/100 km • emisie CO2 170 g/km • cena od 55 584 eur

AMG pôsobí o celé svety agilnejšie než Cupra. Na Španielovi sa nám nepáči ani vyššia poloha sedadla. Áno, vieme že je to SUV a preto je to tak. Ale vieme aj to, že je to športové SUV, pri ktorom sa vysoký posed celkom nevyžaduje. Obzvlášť, ak je Cupra zvonku o celých desať centimetrov nižšia než GLA, ktoré zozadu pôsobí akoby vrazilo pri spiatočke do steny. Krátky previs sa stará o to, aby o štyri centimetre kratšie GLA pôsobilo zreteľne kompaktnejšie než Formentor, ktorý si musí vystačiť aj s kratším rázvorom ako jeho stuttgartský protivník.

Cupra Formentor VZ proti Mercedes-AMG GLA 35.
Cupra Formentor VZ proti Mercedes-AMG GLA 35.
Zdroj: Auto Bild

V otázke priestrannosti si nič nedarujú, hoci Cupra pôsobí na zadných sedadlách predsa len vzdušnejšie. Je to predovšetkým kvôli masívnym športovým sedadlám AMG, ktoré však ponúkajú oveľa lepšie bočné držanie tela v zákrutách než útle sedadlá Cupry. Má to však svoju cenu, lebo sedadlá Performance prerážajú s minimálne 2 598 eurami hlbokú dieru do rozpočtu. A pri nich sa cenník Mercedesu ani zďaleka nekončí. Ak zaúčtujeme disky, metalízu, športový volant a konektivitu systému MBUX, prekonávame s ľahkosťou hranicu 60 000 eur. Potom si s hlasovým ovládaním môžeme pokecať: „Hej, Mercedes!“

Cupra Formentor VZ.
Cupra Formentor VZ.
Zdroj: Auto Bild

Pri Španielovi to vyzerá úplne ináč. Disky sú v cene, len medený lesk na našom testovacom aute stojí 302 eur navyše. Android Auto a Apple CarPlay pre obrovskú 12-palcovú obrazovku stojí ďalších 200 eur navyše. Kratšiu brzdnú dráhu sľubujú brzdy Brembo za 2 260 eur. Nemali sme síce možnosť porovnať ich so štandardnými brzdami, ale po troch rýchlych kolách a jednom kole na vychladenie sa z nich aj tak dymilo. Aj pri brzdách ide o tzv. súčiastky z koncernového regála, čo dokazuje vyrazené logo Audi na náboji kolesa. A aj iný testovací automobil z Ingolstadtu mal už problémy s prehrievaním pri hodnotení brzdenia...

Pri rýchlejšej jazde po okruhu má Cupra tendenciu k nedotáčavosti. To je síce ľahšie kontrolovateľné, ale robí to menšiu zábavu než mierne hravejšia zadná časť a priľnavejšie predné kolesá v GLA. Samozrejme, že Formentora VZ a GLA 35 len zriedkakedy nájdete jazdiť na pretekárskej trati. Ale čo tu platí, má opodstatnenie aj na vidieckej ceste.

VERDIKT | Formentor vs. GLA 35

Pozdĺžnu a priečnu dynamiku majú približne rovnakú, hoci AMG pôsobí agilnejšie. V Mercedese sa nám viac páčil infotainment, ale Cupra si urobila obrovský náskok vďaka cene a vnútornému priestoru.