ikona Jazdená Škoda Superb: Passat XXL

Testy Jazdená Škoda Superb: Passat XXL

Foto: redakcia

10.1. 2015 8:00 V ponuke veľkých jazdeniek za malé peniaze nájdete okrem iného aj prvú generáciu Škody Superb. Čo dokáže ponúknuť predĺžený Passat s odstupom času?

Ako prosím? Škoda a veľké auto? Ale samozrejme! V rokoch 1934 až 1949 vyrábali na severe Čiech luxusnú limuzínu Superb, dokonca s osemvalcovým motorom. V roku 2001 oživené meno prišlo so skromnejšími pohonmi. A ani priamo do triedy veľkých sedanov už ho nemožno zaradiť, napriek tomu, že priestorom na zadnom sedadle sa vyrovná nejednej šoférskej limuzíne.

Prvá novodobá Škoda Superb je do dĺžky
Prvá novodobá Škoda Superb je do dĺžky
Zdroj: redakcia

Prvý Superb okrem iného zaplátal dieru, ktorá vznikla po odchode „lacných velikánov“ typu Scorpio alebo Senator. Škoda však urobila podobnú chybu ako Ford a Opel a svoj najväčší produkt neponúkala s karosériou typu kombi. A aj preto sa v Nemecku do konca produkcie prvej generácie v roku 2008 rozhodlo pre Superb iba nejakých 26 tisíc zákazníkov. Pre porovnanie: za podobný čas sa tam predalo dobrých 315 tisíc kusov Octavie!

Nech sa páči, XXL priestor vzadu je pripravený
Nech sa páči, XXL priestor vzadu je pripravený
Zdroj: redakcia

Keď ho teda nároční Germáni nechceli ani ako nové, tak prečo má význam kupovať si ho ako jazdené? Jednoducho preto, lebo starý Superb zoženiete takmer za babku. Pri troche šťastia narazíte na dobre ošetrovaný kus s rozumnými a poctivými kilometrami aj za menej než 5000 eur. Nie je problém zohnať ho ani za tri tisícky, ale tam už bývajú vysoké nájazdy.

Superb I má dĺžku 4,8 metra, taký Mercedes triedy E (W211) je iba o 5 cm dlhší. Na zadných sedadlách však ponúka česká šéfovská limuzína viac miesta než vtedajšia trieda S so štandardným rázvorom. Zázrak? Nie, veľmi jednoduchá technická operácia: Škoda vzala Passat generácie 3B/3BG a natiahla ho do dĺžky o desať centi. Alebo, inak povedané: Česi siahli po dlhšej čínskej verzii karosérie VW a upravili ju iba v detailoch.

Technické údaje – Škoda Superb 1.9 TDI - 2004
Motor
Radový štvorvalec vpredu pozdĺžne
Ventily / vačkové hriadele
2 na valec / 1
Zdvihový objem
1896 cm3
Výkon
96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment
285 Nm pri 1750 ot/min
Max. rýchlosť
205 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
10,6 s
Prevodovka / pohon
Päťstupňová manuálna / predné kolesá
Objem nádrže / palivo
62 l / nafta
Dĺžka / šírka / výška
4803 / 1765 / 1469 mm
Batožinový priestor
462 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1540 / 510 kg

Prvý Superb sa napriek veľkosti dokáže správať veľmi priateľsky k rodinnej kase najmä vo verzii s motorom 1.9 TDI (96 kW/130 k). Do tej sa však montoval časticový filter iba dodatočne, sériovo ním bol vybavený až neskorší dvojliter TDI (103 kW/140 k). A čo kultivované benzínové agregáty? Základný atmosférický dvojliter (85 kW/115 k) bol spoľahlivý, ale slabo ťahal. Čiperné 1.8 T (110 kW/150 k) malo problémy s turbodúchadlom.

Problém s vačkovými hriadeľmi naftového šesťvalca
Problém s vačkovými hriadeľmi naftového šesťvalca
Zdroj: redakcia

Šesťvalce sa príliš nevyznamenali. Benzínový s objemom 2,8 litra a výkonom 193 koní (142 kW) ťahal výborne, ale veľa žral. No a naftový dvaapollitrový V6 TDI pre zmenu nezapĺňal špičkové priečky v rebríčkoch spoľahlivosti. Z toho všetkého vychádza odporúčanie na štvorvalcový naftový agregát, ktorý ani vo veľkom aute a v dobrej kondícii nepýta viac než šesť litrov paliva.

BANNER300

A čo podvozok? Na športovanie zabudnite: kombinácia predĺženého rázvoru, zachovaných rozchodov kolies a jednoduchej polotuhej zadnej nápravy nedáva prvému Superbu práve dokonalú istotu v zákrutách, hlavne v rýchlych tiahlych oblúkoch na diaľnici. Pruženie je však ladené vcelku komfortne a pri pohodovom štýle je jazda ozaj príjemná.

Typické problémy

Škoda Superb I (2001-2008) je do veľkej miery technicky zhodná s Passatom 3B/3BG a trpí aj na podobné neduhy. Problémový bol najmä motor V6 TDI, hlavne jeho staršia verzia s výkonom 114 kW (156 k): bola veľmi chúlostivý na údržbu a mazanie, v opačnom prípade sa jej zvykávali výrazne vydrať vačky aj vahadlá. A naplánovať si treba aj náklady na výmenu rozvodov po každých 120 tisíc kilometroch.

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov*
Alternátor
219 eur
Štartér
122 eur
Vodné čerpadlo
29 eur
Rozvodový remeň (sada)
140 eur
Koncový tlmič výfuku
92 eur
Predný blatník
148 eur
Predné brzdové kotúče a obloženie
97 eur

*bez nákladov na servisné práce

Naftové štvorvalce vydržali oveľa viac, pri vysokých kilometrových nábehoch sa však tiež objavil problém, konkrétne s netesnosťou komponentov združených vstrekovacích jednotiek (čerpadlo-dýza). Benzínovému 1,8-litrovému prepĺňanému motoru nadpriemerne často zvykávalo odchádzať turbo, pre upchaté olejové vedenie, teda nedostatočné mazanie a následné zadretie ložiska. Z ostatných typických problémov stanice technickej kontroly nehlásili nič ďalšie, čo by sa opakovalo tak často, aby to stálo za reč.

Facebook like button

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Veľké auto s malým naftovým motorom: to je náš skúšobný exemplár. Už v základnej verzii Classic bol testovaný Superb 1.9 TDI (96 kW/130 k) vybavený automatickou klimatizáciou, ESP, hlavovými aj bočnými airbagmi, prvý majiteľ si ešte priplatil za metalízu, rádio Symphony s CD, delené zadné operadlo, vyhrievanie predných sedadiel a cúvacie senzory. Celé to ako nové stálo 26310 eur, o jedenásť rokov a 97300 kilometrov neskôr si za poctivo ošetrované málo jazdené auto so vzorne vyplnenou servisnou knižkou pýtajú 5900 eur.

Neprehliadnuteľná podobnosť s Passatom. Aj v tom,
Neprehliadnuteľná podobnosť s Passatom. Aj v tom,
Zdroj: redakcia

Naše jazdné dojmy sa začínajú studeným štartom, ktorý pripomenie hlukovo aj vibračne drsnú éru vstrekovania typu čerpadlo-dýza. Už po prvých pár metroch nám ale náladu napraví 285 Nm, ktoré citeľne ťahajú už od 1800 otáčok. Naša testovacia spotreba 6,1 litra nafty je na auto tejto veľkosti, hmotnosti a dynamických parametrov ozaj výborná.

Ani na zdviháku sme neodhalili žiadne nepríjemné prekvapenia, aj tu sa ukázala poctivá starostlivosť o auto. Jedinými nedostatkami sú drobné náznaky hrdze na dverách vodiča a neochotne sa vyťahujúci bezpečnostný pás, takisto na mieste vodiča. Kúpu tohto konkrétneho exemplára rozhodne odporúčame, vo všeobecnosti aj tento agregát. A pri šťastí na poctivo ošetrovaný exemplár je hodný pozornosti aj samotný prvý Superb. Určite sa ale vyhnite smädnému benzínovému či poruchovému naftovému šesťvalcu.

Ďalšie informácie o jazdenej Škode Superb nájdete pri fotografiách v galérii >>

Video

Diskusia