Automatika je smädná a lenivá - prečo to už dnes neplatí?

Testy Častá dilema pri výbere auta: Pri ktorých sa oplatí automat a kde je lepšie ručné radenie?

Foto: Auto Bild

1.1. 17:00 Voľba medzi automatickou alebo manuálnou prevodovkou nie je len otázka komfortu. Radiť alebo nechať si radiť ovplyvňuje aj spotrebu a temperament jazdy. Otestovali sme osem aktuálnych párov vozidiel, aby sme zistili, ktorá prevodovka sa oplatí viac.

Automatická prevodovka žerie, je lenivá, nešportová a vhodná len pre veľké limuzíny? Hlúposť! Staré predsudky patria pri väčšine nových modeloch na šrotovisko dejín. Pochádzajú ešte z dôb, keď motory svoju silu posielali na ozubené kolesá prevodovky cez ťažké meniče krútiaceho momentu. Veľký preklz, vysoká hmotnosť, vysoké náklady – čosi také je už dnes pasé.

Nie je žiadnym tajomstvom, že kedysi ste automatické prevodovky v nižších kategóriách takmer nemohli nájsť. Dnes pomáhajú vytvoriť chytrejšie spojenie medzi kľukovým hriadeľom a hriadeľom prevodovky dvojspojkové automatické prevodovky alebo elektronicky podporované meničové premostenia. Technika má za úlohu znížiť spotrebu a vytvoriť aktívnejší pocit počas jazdy. A skutočne – dvojspojkové automaty, ako aj prevodovky s priamym radením so spojkami v olejovom kúpeli, sa môžu pochváliť prvotriednym radením. Zmeny prevodových stupňov prebiehajú nanajvýš komfortne – takmer bez prerušenia ťahu, čiže bez rušivých prestávok. Aj tento typ prevodoviek však má svoje slabiny. Fajnové dávkovanie počas rozbehu alebo rýchle podraďovanie pri prudkom stlačení plynového pedálu napríklad nepatrí medzi ich silné stránky.

Dvojspojková 7-stupňová prevodovka VW s označerním DQ 200.
Dvojspojková 7-stupňová prevodovka VW s označerním DQ 200.
Zdroj: Volkswagen

Aké iné nevýhody majú automatické prevodovky v porovnaní s manuálnymi a ako na tom dnes automaty vlastne sú? Rozhodli sme sa to zistiť za pomoci ôsmich dvojíc zo všetkých tried automobilov. Chceli sme vedieť: ako dopadnú jednotlivé modely v priamom porovnaní, keď sa jednotlivé prevodové stupne radia ručne alebo samočinne? Spotrebu, jazdné výkony, pocit počas jazdy a, samozrejme, aj zodpovedajúci príplatok sme overovali na – pokiaľ možno – identických modeloch (čo sa týka typu karosérie a motorizácie). K tomu sme vykonávali praktické merania spotreby, jazdili sme v meste, po okresných cestách aj po diaľniciach. Napokon sme udelili pri každom páre naše odporúčanie tomu vozidlu, ktoré je podľa nás to lepšie: radiť sami alebo radšej nechať radiť za vás?

Diskusia  ()

Video

Diskusia