Chrumkavé: 2,0 TFSI s pohonom 4x4 a DSG – no stoja takmer 35 000 eur.

Testy Bitka tried: Prečo chcete všetci jazdiť v SUV?

Foto: AUTO BILD

4.1. 15:01 Až 34 percent z nových predaných áut na Slovensku sú SUV – napriek atraktívnej alternatíve ako kombi. Prečo vlastne?

Kedy sa to skončí? Predaj SUV na Slovensku neustále narastá, získava trhový podiel takmer vo všetkých triedach a čoraz viac určuje obraz aj na našich cestách. Náš národ si tieto kvázi teréniaky skutočne obľúbil.

A my sa pýtame: prečo vlastne? Majú síce svoje neodškriepiteľné výhody ako vyšší posed a dobrý výhľad, ale aj nemalé nevýhody. Také SUV napríklad spotrebujú väčšinou viac paliva než konvenčné kombi. Pretože vážia viac a majú vyššiu stavbu karosérie, vetru teda kladú väčší odpor. Okrem toho sa vysoké ťažisko postará aj o menej dynamické jazdné vlastnosti. Dostatok dôvodov, aby sme celej veci išli na koreň. Sú SUV také obľúbené právom?

Na A3 žiaria kruhy jasnejšie

Toto bude teda pekne tesné! Elegantný kompakt Audi A3 (debutoval v roku 2013) už mal za sebou facelift, keď v roku 2016 prišlo na trh odvážne a moderné SUV Audi Q2. To, čo mu chýba do dĺžky, jednoducho nahrádza svojou výškou. A vďaka tomu rozmaznáva pasažierov ľahším nastupovaním a uvoľneným výhľadom.

Chrumkavé: 2,0 TFSI s pohonom 4x4 a DSG – no stoja takmer 35 000 eur.
Chrumkavé: 2,0 TFSI s pohonom 4x4 a DSG – no stoja takmer 35 000 eur.
Zdroj: AUTO BILD

Avšak A3 to nevzdáva a ponúka o kúsok viac miesta na všetkých sedadlách. Dlhšie nohy tu uložíte ľahšie, vzadu sa aj traja môžu k sebe túliť a nemusia sa tlačiť ako v Q2. To je na tom slabšie aj v rámci batožiny, maximálne zhltne o 130 litrov alebo o jeden veľký kufor menej.

Poďme však radšej na cestu – ako vlastne jazdia? Úprimne povedané, podobnejšie, než sme si mysleli. Obidve vás budú zvádzať rovnakým 190-koňovým dvojlitrovým štvorvalcom TFSI, sedemstupňovou dvojspojkou a pohonom všetkých štyroch kolies. A obidve patria k tým rýchlejším.

Po facelifte v roku 2016 sa digitálna prístrojovka nasťahovala aj do A3. Skvelé, ale klimatizácia je príliš nízko.
Po facelifte v roku 2016 sa digitálna prístrojovka nasťahovala aj do A3. Skvelé, ale klimatizácia je príliš nízko.
Zdroj: AUTO BILD

Na stovke sú za menej ako sedem sekúnd, zato sú výrazne rýchlejšie ako 200 km/h – A3 síce vždy príde do cieľa o jednu dĺžku auta pred Q2 skôr, k obidvom však patrí lístok pre jazdu v ľavom pruhu na diaľnici k sériovej výbave. Rozdiely sa ukážu až vtedy, keď namiesto rovnej cesty prídu do hry zákruty – čím viac, tým sú výraznejšie. Vtedy dokáže A3 svišťať ešte rýchlejšie a agilnejšie než vysokonohé a výraznejšie sa nakláňajúce Q2.

Zostáva ešte otázka peňazí. Audi A3 je napriek fajnovejšiemu spracovaniu a väčšej vyzretosti o čosi lacnejšie než SUV Q2. A hoci nemá nižšiu spotrebu (obidve 7,2 l/100 km), lepší dojem počas jazdy mu zabezpečil víťazstvo. Hoci len o chlp...

Všetky dobré veci prichádzajú v trojici

Aktívny jazdec v siedmom nebi? To dokáže len trojka od BMW. Stavajú ju podľa starého bavorského receptu – so zadným pohonom, zatiaľ čo pri modeli X2 v zásade ide o prerastené Mini. O auto s predným pohonom a s ním spojeným vplyvom na riadenie. X2 však rozhodne nejazdí zle – kdeže! Ale fajnová ovládateľnosť a precízne riadenie plné rozkoše „trojky“ od BMW celkom nedosahuje.

BMW 320i Touring - výška: 1,43 m, šírka: 1,81 m, dĺžka: 4,63 m, výška posedu: 490 mm, BMW X2 sDrive20i - výška: 1,53 m, šírka: 1,82 m, dĺžka: 4,36 m, výška posedu: 580 mm.
BMW 320i Touring - výška: 1,43 m, šírka: 1,81 m, dĺžka: 4,63 m, výška posedu: 490 mm, BMW X2 sDrive20i - výška: 1,53 m, šírka: 1,82 m, dĺžka: 4,36 m, výška posedu: 580 mm.
Zdroj: AUTO BILD

Na fajnové riadenie kombi s názvom Touring má vplyv len vodič – nič iné. Osemstupňový automat síce trojku robí, v porovnaní s X2 o 3 500 eur drahšou, radí však lepšie než sériová dvojspojková automatická prevodovka v SUV. Tu nepomôže ani logo BMW na C-stĺpiku nádherného „SUV-Cou- pé“. Poriadne atraktívna karoséria totiž v sebe skrýva aj niektoré nevýhody. Pod dozadu sa zvažujúcou strechou X2 je to stresujúce – nielen v prípade balenia dovolenkovej batožiny (objem kufra menší o 145 litrov v porovnaní s BMW 3 Touring), v druhom rade je to tiež o čosi tesnejšie.

V trojke vzbudzuje zadná lavica väčšiu chuť na dlhé cesty – hoci nastupovanie do X2 si vyžaduje citeľne menšiu pohyblivosť. Dokonca aj vodič pod strechou X2 s nádychom kupé mierne trpí, malé zadné okno a tučné C-stĺpiky totiž výrazne obmedzujú výhľad smerom vzad. V priamočiarej „trojke“ s prídavnými tretími bočnými oknami je výhľad smerom dozadu v každom prípade lepší.

Sexi braček X1 využíva techniku Mini – preto hrabe s prednými kolesami. Pohon všetkých kolies model 20i neponúka.
Sexi braček X1 využíva techniku Mini – preto hrabe s prednými kolesami. Pohon všetkých kolies model 20i neponúka.
Zdroj: AUTO BILD

Pod kapotou X2 aj 320i bije v princípe to isté štvorvalcové srdce. S výkonom 184 koní v Touringu a 192 koní v SUV, v oboch prípadoch však veľmi zdravé a mocné. Že kombi je s ním o čosi rýchlejšie? Na tom predsa nezáleží! Zaujímavejšie je, že spotrebuje o 0,2 l/100 km menej. Vďaka tomu dokáže Touring mierne vyvážiť svoju o čosi vyššiu cenu v porovnaní s X2. A napokon porovnanie aj vyhráva. Za také pravoverné BMW si predsa radi priplatíme – a priblížime sa tak automobilovému nebu na zemi.

Obaja Česi dokazujú veľkosť

Dve cesty, jeden cieľ: v Škode sa uchádzajú o priazeň rodín a priateľov voľného času hneď dva modely – Superb Combi a Kodiaq. Pritom však lákajú na celkom odlišné stimuly. Kodiaq stavia kompletne na veľkosť a pohodlie.

Superb je dlhší o 16 cm, Kodiaq vyšší o 18 cm – priestor v nich je podobný.
Superb je dlhší o 16 cm, Kodiaq vyšší o 18 cm – priestor v nich je podobný.
Zdroj: AUTO BILD

Tam, kde je Superb nadpriemerne priestranný, SUV za vodičom a spolujazdcom ponúka ešte čosi navyše. V druhom rade sa nohy ani hlavy spolujazdcov prakticky nemajú šancu stretnúť s obmedzeniami, nastaviteľné operadlo ponúka takmer ležiacu polohu, za príplatok 990 eur dostanete sedadlá číslo 6 a 7 v kufri. Superb si ho vyhradil pre batožinu, napriek tomu neodvezie viac. Do Kodiaqa s maximálnym objemom kufra 2 065 litra sa napokon zmestí predsa len o čosi viac.

Takže, všetko jasné v tomto dueli? Ale kdeže! Veľké kombi sa totiž napokon ukázalo ako aktívnejší a dynamickejší spoločník. Superb so 150-koňovým naftovým motorom jazdí výrazne živšie, o 200 kg ťažší Kodiaq necháva za sebou celkom ľahko. A keď sa objavia na ceste zákruty, náskok Superba sa vďaka dobrej ovládateľnosti ešte zväčší.

Tretí rad za 990 eur. Testovacie auto ho nemalo, preto len symbolické foto.
Tretí rad za 990 eur. Testovacie auto ho nemalo, preto len symbolické foto.
Zdroj: AUTO BILD

Áno, Superb si za túto zábavu vypýta aj príplatok. Napokon však zostáva len otázkou vkusu, ktorú cestu si zvolíte – my môžeme odporúčať obidve.

XC60 sa viac hodí pre život

Pozor, oslepuje! Nie, nejde o nesprávne nastavené svetlomety, ale o Volvo V90. Ako obrázok krásne auto s fajnovým interiérom a skutočne famóznym vystupovaním. Nóbl kombi je dlhé takmer päť metrov. Ááále... Len čo s ním jazdíte, noblesa sa končí. Naftový motor dráždi ušné bubienky vždy o niečo viac, v zásade mäkké pruženie neprehliadne takmer žiadnu, ani tú najmenšiu poruchu vozovku, ovládateľnosť tohto prepychového „Švéda“ pripomína skôr zaoceánsky parník, než cestovné kombi.

Volvo V90 - výška: 1,48 m, šírka: 1,88 m, dĺžka: 4,94 m, výška posedu: 535 mm, Volvo XC60 - výška: 1,66 m, šírka: 1,90 m, dĺžka: 4,69 m, výška posedu: 700 mm.
Volvo V90 - výška: 1,48 m, šírka: 1,88 m, dĺžka: 4,94 m, výška posedu: 535 mm, Volvo XC60 - výška: 1,66 m, šírka: 1,90 m, dĺžka: 4,69 m, výška posedu: 700 mm.
Zdroj: AUTO BILD

Ako sa to dá lepšie, to ukazuje model XC60 z rovnakého domu. O nič menej štýlové a rovnako moderne a minimalisticky zariadené, ukazuje v tomto dueli práve SUV väčší zmysel pre každodenné využitie.

V parkovacích domoch a úzkych centrách miest určite oceníte jeho o 25 cm menšiu celkovú dĺžku bez toho, aby ste sa museli skutočne obmedzovať v rámci priestorovej ponuky. Vpredu je XC60 dokonca vzdušnejšie, vzadu a v kufri ponúka viac priestoru V90. Pri sklopených zadných sedadlách takmer 100 litrov – dovolenka s XC60 teda znamená pobaliť sa s rozumom.

Iné farby, rovnaká schéma: centrálny dotykový displej postavený na výšku aj vo V90.
Iné farby, rovnaká schéma: centrálny dotykový displej postavený na výšku aj vo V90.
Zdroj: AUTO BILD

Zato naftový zvuk v SUV nejde tak veľmi na nervy, pôsobí akosi lepšie utlmeným dojmom. Počas šprintu sú obidva dvojtonové „kočiare“ na rovnakej úrovni, na diaľnici však má V90 navrch. A vďaka nižšej spotrebe aj tankuje menej často.

Podčiarknuté a zrátané – s XC60 napriek tomu jazdíte za menej. Každý kilometer o 11 centov. Aj to je akési oslepujúce!

Tabuľkové porovnanie jednotlivých modelov.
Tabuľkové porovnanie jednotlivých modelov.
Zdroj: AUTO BILD
Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia