ikona Test Peugeot 308 THP vs. HDi

Testy Test Peugeot 308 THP vs. HDi: Remíza

Foto: Marek Pokrývka

15.5. 2014 13:53 DVOJITÝ TEST   Aký motor si vybrať pod kapotu držiteľa titulu Auto roka? Hodí sa tristoosmičke viac zážihové či vznetové srdce?

Na otázku benzín alebo nafta neexistuje všeobecná odpoveď. Závisí nielen od preferencií zákazníka, ale líši sa aj od modelu k modelu. Ako je to v prípade nového Peugeotu 308, víťaza slovenskéhoeurópskeho hodnotenia Auto roka 2014? Zisťovali sme to v dvojitom teste.

Nový Peugeot 308 vo verziách 1.6 THP 125 a 1.6
Nový Peugeot 308 vo verziách 1.6 THP 125 a 1.6
Zdroj: Marek Pokrývka

Odlišné obutie, čalúnenie a kufor

Druhú generáciu hatchbacku Peugeot 308 už poznáme. Prevetrali sme ju v prvom veľkom teste, počas ktorého sme mali k dispozícii výkonnejšiu verziu motora 1.6 THP. Vo všeobecnej rovine sa preto autu už nebudeme venovať. Zameriame sa najmä na aktuálne motorizácie a ich špecifiká.

Aj bez pohľadu pod kapotu je evidentných niekoľko rozdielov. Lak je čisto vecou vkusu, ale výber kolies má dosah na ďalšie vlastnosti. Testovaný zážihový model stál na šestnástkach (pneumatiky 205/55 R16), no vznetový variant obúval o dva palce väčšie kolesá (225/40 R18). Z vizuálneho hľadiska jednoznačne víťazia osemnástky, k čomu prispieva aj ich originálny dizajn. Druhou stránkou je komfort. Tristoosmička je na 18-palcových kolesách citeľne tvrdšia, aj keď s nerovnosťami sa stále vyrovnáva slušne. Väčšie defekty asfaltu však výrazne počuť.

Test Peugeot 308 THP vs. HDi
Test Peugeot 308 THP vs. HDi
Zdroj: Marek Pokrývka
Test Peugeot 308
Test Peugeot 308
Zdroj: Marek Pokrývka
 
Okrem motorizácie sa testovaná dvojica líšila aj ďalšími prvkami

Druhou zásadnou odlišnosťou bol interiér. Sivý benzín skrýval vo vnútri kombináciu čiernej kože a rovnako sfarbenej Alcantary, diesel stavil na bielu kožu. Tá síce vyzerala naozaj efektne, no netreba podceniť jej údržbu. Bledé čalúnenie si nerozumie napríklad s džínsami a má tendencie preberať na seba ich modrý odtieň. Posledným rozdielom bol batožinový priestor. Prvý kúsok disponoval menším kufrom s plnohodnotnou rezervou, druhý skrýval pod podlahou časť audiosústavy Denon, s ktorou možno kombinovať výhradne lepiacu sadu na opravu defektov.

Dobre zladený benzín i nafta

Tie najdôležitejšie rozdiely sa skrývali pod kapotou. Prepĺňaný 1,6-litrový benzín nás nesklamal ani v slabšej verzii s výkonom 92 kW (125 k). Práve naopak. Pri bežnom jazdení sme hendikep 31 koní nijako výrazne necítili, rozdiel v sile sa začína ukazovať až pri zahryznutí sa do vrchnej časti otáčkomera. Pocítite ho preto len pri pokuse o dynamickú jazdu či počas zrýchľovania na diaľnici. Inak je všetko po starom, nezmenila sa slušná kultivovanosť ani drobné vibrácie prenášané do interiéru.

Podobne hodnotenie si od nás odniesol aj diesel. V rámci triedy nepatrí ku krikľúňom, z hľadiska kultúry chodu je slušne vychovaný a pomerne tichý. Oproti benzínu má subjektívne mohutnejší nástup ťahu v nízkych otáčkach, no reálne na tom dynamicky lepšie nie je. Naopak, v nami skúšanom prevedení absolvuje stovku až o dve sekundy neskôr. Úlohu v tom však zohral nielen motor, ale aj o dva palce väčšie kolesá, zhoršujúce dynamický potenciál.

Benzín má objektívne lepšiu dynamiku, no pocitovo
Benzín má objektívne lepšiu dynamiku, no pocitovo
Zdroj: Marek Pokrývka

Oba motory teda pôsobia kvalitne a s francúzskym hatchbackom sú dobre zladené. Ani z hľadiska jazdných vlastností nie je cítiť veľký rozdiel. Vznetový variant totiž váži iba o zanedbateľných dvadsať kilogramov viac než zážihový, čo sa v zákrutách nijako neprejavuje. Navyše, tento hmotnostný prírastok úplne eliminovali širšie kolesá s nižším profilom obutia, vďaka ktorým to dokázal naftový Peugeot 308 v zákrutách rozbaliť viac a stopu podržal o niečo svedomitejšie.

BANNER300

Rozdielny apetít najmä mimo mesta

Jedným z najsledovanejších parametrov v súboji benzín verzus nafta je spotreba. So slabšou verziou zážihového motora sme počas testovacích kilometrov namerali takmer rovnaké čísla ako pri výkonnejšej. V meste sme s ňou jazdili za 7,2 l/100 km, na diaľnici stúpol apetít ešte o jedno deci. Vidiecka jazda znamenala výsledok 5,7 litra.

Vznetové srdce bolo podľa očakávaní úspornejšie. Oficiálne údaje prorokovali v meste vyše trojlitrovú úsporu. Papier však znesie veľa. Naša skúška v urbanizovanej prevádzke neukázala ani zďaleka takýto priepastný rozdiel, so spotrebou 6,8 l/100 km nešlo reálne ani o polliter. Diaľnica priniesla podstatne väčší pokles: diesel si na nej pýtal skromnejší prídel vo výške 5,8 litra. Na vidieckych cestách išla chuť na naftu ešte nižšie, klesla až na výborné štyri litre.

Naftová motorizácia je výrazne úspornejšia iba
Naftová motorizácia je výrazne úspornejšia iba
Zdroj: Marek Pokrývka

Ak teda plánujete svoj Peugeot 308 používať najmä v meste,  pri výbere medzi týmito dvomi motormi môžete položku spotreby prakticky odignorovať. To však neplatí v prípade dlhých jázd mimo obývaného územia, kedy má naftový motor zhruba 1,5 litra k dobru.

Diesel začne zarábať po stotisíc kilometroch

Nezanedbateľnou položkou je aj kúpna cena. Pri voľbe medzi dvomi verziami prepĺňaného benzínu THP považujeme za rozumnejšiu voľbu tú slabšiu. V bežných podmienkach nie je rozdiel medzi nimi výrazný a za príplatok 1 440 eur podľa nás nestojí. Navyše, bonusom je o trochu nižší apetít.

Box Autobazar

Oproti testovanému zážihovému modelu je ten vznetový drahší zhruba o dve tisícky. Táto investícia sa vráti asi po stotisíc kilometroch mimo mesta, potom začne nafta zarábať. Priplatiť by si za ňu teda mali len ľudia, ktorí s tristoosmičkou plánujú pravidelne absolvovať dlhé cesty.

Remíza v súboji palív

Takže, aký motor zvoliť pod kapotu Auta roka? V prípade nami testovaných modelov je víťazom... Peugeot 308. Obidva motory sú s druhou generáciou tohto auta dobre zladené a ak vezmeme do úvahy pocit z jazdy, pružnosť či kultivovanosť, nemožno medzi nimi zvoliť jasného víťaza. Voľba záleží od preferencií: niekomu viac vyhovuje mohutný naftový záťah od nízkych otáčok, inému lineárnejší priebeh sily z dielne benzínového agregátu.

Súboj palív pri novom Peugeote 308 dopadol remízou
Súboj palív pri novom Peugeote 308 dopadol remízou
Zdroj: Marek Pokrývka

Ani jeden motor nás neoslovil viac než ten druhý, súboj palív sa teda pri zohľadnení týchto vlastností končí remízou. Hlavné slovo dostáva pomer ceny a spotreby. Pre tento francúzsky model v podstate platí všeobecné konštatovanie: do mesta benzín, mimo neho nafta.

Kliknite pre zobrazenie tabuľky s kompletnými parametrami testovaného automobilu

Video

Diskusia