Peugeot 3008

Testy Test Peugeot 3008: Ktorý diesel zvoliť?

Foto: Marek Pokrývka

29.8. 2017 22:25 Po tretíkrát sme v redakčnej garáži privítali Auto roka. Ak vám nevadí manuálne radenie, slabší naftový dvojliter určite stojí za zváženie.

Väčšina motoristickej verejnosti sa už spamätala zo ženevského prekvapenia, ktoré prinieslo vyhlasovanie výsledkov ankety Auto roka. Peugeot 3008 zvíťazil ako vôbec prvé SUV. Prestížnym titulom sa momentálne pýši a je pravdepodobné, že triumf prispel k jeho popularite.

Peugeot 3008 sme si opäť vyskúšali vo variante BlueHDi 150 Allure
Peugeot 3008 sme si opäť vyskúšali vo variante BlueHDi 150 Allure
Zdroj: Marek Pokrývka

Francúzsku novinku sme prvýkrát komplexne otestovali s 1,6-litrovým vznetovým motorom, neskôr nám rukami prešla špičková verzia GT poháňaná dvojlitrom. Po tretíkrát bol pod kapotou opäť tento väčší agregát. V redakčnej garáži sme privítali jeho slabšiu verziu BlueHDi 150, ktorá produkuje 150 konských síl a kombinuje sa výhradne so šesťstupňovou ručne radenou prevodovkou.

Dobrý kompromis dynamiky a spotreby paliva

Tento model sa takmer do bodky zhodoval s prvotne skúšaným exemplárom: mal rovnakú farbu, disky kolies i úroveň vybavenia. Napriek tomu sa interiér odlišoval. Štýlový joystick veliaci automatu totiž nahradila klasická páka, čomu sa muselo prispôsobiť usporiadanie stredovej konzoly. Zmizol z nej malý odkladací priestor a okrem toho tiež priestor pre bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Turbodiesel má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 370 Nm
Turbodiesel má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 370 Nm
Zdroj: Marek Pokrývka

Pre dané okolnosti sme sa v teste sústredili výhradne na motor. Jeho slabšie naladenie s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 370 Nm nás vôbec nesklamalo, subjektívne sa dynamicky plnohodnotne vyrovná modelu GT. Rozdiel siedmich desatín v šprinte na 100 km/h reálne necítiť. Prispieva k tomu manuálne radenie, vďaka ktorému sa vodič do akcelerácie viac vžije.

Samotná páka ma trochu gumenú kulisu, čo je viac-menej francúzska klasika. No táto je navyše umiestnená netradične vysoko. S futuristickým voličom automatickej verzie sa nám žilo lepšie, no je to len otázka zvyku. Samotné nastavenie jednotlivých stupňov bolo skôr ekonomické. Pri vidieckych 90 km/h mal motor na najvyššom prevode pracovné tempo iba 1 600 ot./min., zrýchlenie na diaľničný limit znamenal zvýšenie na necelých 2 300 otáčok. Odrazilo sa to na spotrebe.

Slabší dvojliter sa kombinuje výhradne s manuálnou prevodovkou
Slabší dvojliter sa kombinuje výhradne s manuálnou prevodovkou
Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa papiera má byť tento motor smädnejší než 1,6-litrová verzia s automatom, realita však ukázala opak. V meste dokázal byť manuálny variant BlueHDi 150 s výsledkom 6,3 l/100 km o dve deci hospodárnejší. Na diaľnici bol rozdiel ešte trikrát väčší, dosiahli sme tam priemer rovných šesť. Dvojica sa vyrovnala akurát na okresných cestách so zhodným 4,3-litrovým výsledkom. Väčší objem teda nemusí nutne znamenať väčšie porcie paliva, aj keď v našom prípade dvojliter evidentne ťažil z mechanickej prevodovky.

Za dvojliter zaplatia zákazníci od 26 490 eur

Ako sme už spomínali v dvoch predchádzajúcich testoch, slovenský importér značky Peugeot sa rozhodol štartovaciu priečku typu 3008 strategicky umiestniť tesne pod 20-tisíc. S naftovým motorom tu však netreba rátať. Najlacnejší turbodiesel stojí 21 690 eur, za dvojliter zaplatia zákazníci od 26 490 eur. Kombinovať ho možno iba s vybaveniami Active a Allure.

Vinou príplatkov skúšané vozidlo preklenulo 30-tisícovú úroveň
Vinou príplatkov skúšané vozidlo preklenulo 30-tisícovú úroveň
Zdroj: Marek Pokrývka

V našom prípade patrilo vozidlo k vyššej sorte, pričom k štandardnej cene 27 790 eur ešte pridalo niekoľko príplatkov. Ich vinou preklenulo 30-tisícovú úroveň. Najväčšou opciou bola panoramatická strecha za 1 400 eur, okrem toho bolo potrebné nejaké stovky doplatiť za metalický lak, bezkľúčový systém, vyhrievané predné sedadlá či hliníkové strešné lyžiny.

Zlatou strednou cestou je slabší dvojliter

Peugeot 3008 si u nás možno kúpiť aj vo vznetovej verzii BlueHDi 100 s päťstupňovou mechanickou prevodovkou, no vyberať si pri nej možno len úrovne Access a Active. Parametre tu navyše nie sú nijak oslňujúce. Ako štartovacia ponuka to nie je zlé, ale pre bežného zákazníka by sme skôr odporúčali tri výkonnejšie vznetové verzie. Ktorý diesel si teda vybrať?

Hlavným vznetový kandidát pre typ 3008 je motor BlueHDi 150
Hlavným vznetový kandidát pre typ 3008 je motor BlueHDi 150
Zdroj: Marek Pokrývka

Slabší dvojliter určite stojí za zváženie ako hlavný kandidát. Dynamicky na tom nie je citeľne horšie než drahší špičkový model GT, pričom hospodárnosťou pokorí aj menší 1,6-litrový agregát kombinovaný s automatom. Na ten môže model BlueHDi 150 zabudnúť. No ak vám nevadí manuálne radenie a zvyknete si na vyššie položenú gumenú páku, práve toto je zlatou strednou cestou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 997 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3 750/min
Max. krútiaci moment
370 Nm
pri otáčkach
2 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 447 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 624 mm
Rázvor náprav
2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 521 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 596 kg
Užitočná hmotnosť
529 kg
Celková hmotnosť
2 050 kg
Objem batožinového priestoru
520/1 482 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
207 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,7 l/100 km
Mesto - počas testu
6,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
121 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 19 990 €
Základná cena verzie
od 27 790 €
Cena testovaného exemplára
30 540 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia