Toyota Prius PHV

Testy Toyota Prius PHV: Ochutnávka budúcnosti

Foto: Toyota

21.2. 2017 14:59 PRVÁ JAZDA S novým japonským plug-in hybridom sme sa zoznámili osobne, na slovenský trh má doraziť v priebehu marca.

Automobilov schopných tankovať okrem benzínu aj elektrinu už nájdeme na súčasnom trhu celkom dosť. S touto kategóriou experimentuje viacero značiek, výnimkou nie je ani Toyota. Za dve dekády predala japonská firma vyše desať miliónov hybridov. S modelmi nesúcimi prívlastok plug-in začala pracovať pred desiatimi rokmi, pričom voľba padla modifikáciu úspešného typu Prius.

Druhý variant typu Prius bude v Európe známy ako Plug-in Hybrid
Druhý variant typu Prius bude v Európe známy ako Plug-in Hybrid
Zdroj: Toyota

Tretia generácia tohto bestselleru sa okrem štandardnej verzie montovala aj v „zástrčkovej“ forme, ktorá však tvorila len malé percento predaja. Pre výrobcu šlo o prvý krok. Vlani na autosalóne v New Yorku urobil druhý, predstavil totiž model Prime odvodený od štvrtého vydania liftbacku. Teraz ho prináša do Európy. V našich končinách bude známy jednoducho ako Plug-In Hybrid, respektíve pod skratkou PHV. S vozidlom sme sa osobne zoznámili na medzinárodnej prezentácii.

Nová verzia liftbacku má špecifický vzhľad

Ako sme už mohli vidieť pri premiére, na rozdiel od predchodcu sa Toyota rozhodla dva varianty typu Prius od seba dizajnovo odlíšiť. Zásahy sa pritom neobmedzila len na kozmetiku. Dizajn je kompletne prepracovaný a vozidlo vďaka úpravám pôsobí pomerne futuristicky.

Nevšedné piate dvere sú z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami
Nevšedné piate dvere sú z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami
Zdroj: Toyota

Predná časť dostala svetlomety zložené so štyroch diódových blokov, ktoré sú usporiadané do zamračeného tvaru. Týmto riešením v nás novinka trochu evokuje superšport Honda NSX. Päťdverová karoséria zostala zachovaná, no dostala piate dvere s nevšedne tvarovaným dvojdielnym oknom a konštrukciou z materiálu CFRP. Ide o plast vystužený uhlíkovými vláknami. Diódy tvoria aj spojené koncové svetlá, rovnako vpredu nájdeme LED denné segmenty či hmlovky. To všetko dáva verzii PHV špecifický vzhľad.

Kým zvonku sú rozdiely medzi dvojicou verzii neprehliadnuteľné, vnútri boli zásahy skromné. Interiér možno na prvý pohľad identifikovať ako Prius. Plug-in hybrid disponuje niekoľkými odlišnými ovládačmi, samostatným prístrojovým panelom či väčším displejom multimediálneho systému, ktorý má funkcie prispôsobené charakteru zmiešaného pohonu.

Batožinový priestor liftbacku má plytký tvar a objem 360 litrov
Batožinový priestor liftbacku má plytký tvar a objem 360 litrov
Zdroj: Toyota

Snáď najväčším špecifikom japonského vozidla je batožinový priestor. Pod ním sa nachádza podstatne väčší akumulátor než v prípade štandardného modelu, ktorý dno zdvihol až o 16 centimetrov. Teraz je nad úrovňou nákladovej hrany. Objem klesol na 360 litrov, subjektívne sa to zdá byť ešte menej. Prsty v tom má plytký tvar. Z praktického hľadiska došlo v tomto prípade k citeľnej obeti, kufor má od ideálu ďaleko.

Model PHV sa pýši aj jednou špecialitou. Za príplatok môže mať solárnu strechu, ktorá dokáže denne pridať energiu postačujúcu na zhruba 5 kilometrov jazdy. Na celkovej hmotnosti pridáva toto zariadenie 17 kilogramov. Z dôvodu efektivity systému totiž musela pod plechmi pribudnúť aj ďalšia malá batéria, ktorá je medzistupňom pred prenosom do hlavnej jednotky.

Za príplatok môže mať Toyota Prius PHV solárnu strechu
Za príplatok môže mať Toyota Prius PHV solárnu strechu
Zdroj: Toyota

Rýdzo elektricky toho dokáže zvládnuť dosť

Plug-in hybrid vychádza po technickej stránke zo štandardného typu Prius, čo je evidentné z papierových parametrov. Pod kapotou nájdeme známy 1,8-litrový benzínový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle. Namiesto jedného elektromotora ho však dopĺňa dvojica takýchto agregátov a pohon prešiel množstvom ďalších úprav. Jednou z nich je inovatívne tepelné čerpadlo. Vďaka nemu dokáže kúrenie fungovať aj v mrazoch bez toho, aby bolo nutnosťou štartovanie spaľovacej jednotky.

Vozidlo sa štandardne snaží čo najčastejšie využívať elektrickú energiu, ktorá je uskladnená v akumulátore s kapacitou 8,8 kWh. Systém s ňou pracuje skutočne inteligentne. V mestskom prostredí sa japonský liftback bez problémov zaobíde bez štvorvalca, k životu ho prebudí až pri potrebe razantnejšej akcelerácie. Vtedy ho vo vnútri aj počuť. No pri pokojnom štýle jazdy pracuje zážihový motor veľmi ticho, prechod medzi jednotlivými režimami je preto takmer nebadateľný.

Vozidlo sa v meste bez problémov zaobíde bez štvorvalca
Vozidlo sa v meste bez problémov zaobíde bez štvorvalca
Zdroj: Toyota

Počas prvej jazdy sme s Toyotou absolvovali vyše tri stovky kilometrov, pričom približne dve tretiny z toho boli v elektrickom móde. Toto číslo sme dosiahli napriek slušnému podielu diaľnice. Prius PHV sa totiž dokáže teoreticky vyšplhať bez zapnutia benzínového agregátu až po 135 km/h, čo môžeme potvrdiť. V prípade stúpaní sa však zobúdzal aj pri nižších tempách. Výber pritom nie je len na počítači, činnosť kombinovaného systému možno nastavovať vo viacerých ohľadoch.

V kolónke oficiálneho dojazdu podľa normy NEDC dokáže vozidlo prejsť na jedno nabitie 63 kilometrov, automobilka trochu opatrnejšie hovorí o vyše päťdesiatich. Dosiahnuť to podľa nás nebude problém. Plug-in hybrid toho dokáže rýdzo elektricky zvládnuť dosť, pričom ani vyčerpanie batérie z neho nerobí smädného mnícha. My sme sa vo finále pohybovali okolo trojlitrovej spotreby. Samozrejme, reálny apetít výrazne závisí od možností napájania zo siete. Podľa výrobcu možno akumulátor kompletne naplniť za dve hodiny pri využití nabíjačky s konektorom Mennekes, v domácich podmienkach by proces mal zabrať vyše tri hodiny.

Reálny apetít výrazne závisí od možností napájania zo siete
Reálny apetít výrazne závisí od možností napájania zo siete
Zdroj: Toyota

Samozrejme, všetka palubná technika sa odrazila na hmotnosti. Oproti klasickému modelu je verzia PHV ťažšia o takmer dva metráky. Pri akcelerácii to vďaka úpravám pohonu veľmi necítiť, extra kilogramy sa prejavia najmä v prudších zákrutách. V nich sa liftback vcelku výrazne nakláňa. No vymetanie horských serpentín je disciplína, na ktorú už od počiatku nebol stavaný.

Systém pracuje inteligentne, no má aj negatíva

V ostatných rokoch áut hodných označenia plug-in pribúda a proces pravdepodobne ešte naberie na sile. Stále hlasnejšie sa totiž hovorí o vylúčení spaľovacích motorov z metropol. Ak bude trend pokračovať, v najbližších dekádach bude možno väčšina bežných vozidiel fungovať tak ako druhá verzia typu Prius. V maximálnej možnej miere teda bude v uliciach miest využívať elektrinu.

Cena plug-in hybridu by sa mala hýbať okolo 40-tisíc eur
Cena plug-in hybridu by sa mala hýbať okolo 40-tisíc eur
Zdroj: Toyota

Liftbacku stačí akumulátor na väčšinu bežných povinností, spaľovací štvorvalec zapína v prípade jeho vybitia, rýchlostí výrazne presahujúcich stovku či potrebe razantnej akcelerácie. Systém pritom pracuje veľmi inteligentne. Má to však aj negatíva: obmedzený batožinový priestor, vyššiu hmotnosť a jazdné vlastnosti. V prospech tohto auta nehrá ani finančná náročnosť.

Toyota momentálne uvádza Prius PHV na európske trhy, známe sú aj ceny platné pre vybrané krajiny starého kontinentu. Slovensko medzi ne zatiaľ nepatrí. Novinka k nám má doraziť v priebehu marca, predbežný finančný odhad hovorí o úrovni približne 40-tisíc eur. Ochutnávka budúcnosti z krajiny vychádzajúceho slnka teda vyslovene lacná nebude.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia