Aero nosič vie ušetriť dve deci

Testy Aero nosič vie ušetriť dve deci

Foto: Marek Pokrývka

18.12. 2013 10:39 Praktická skúška spotreby   Je pozitívom strešných nosičov s aerodynamickým tvarovaním iba lepší výzor, alebo majú aj objektívne výhody?

S príchodom zimnej sezóny sme sa v praktickej skúške venovali problematike prevozu lyží a ich vplyvu na spotrebu. Odmerali sme apetít testovacieho kombi Kia cee’d sw 1.6 GDI v troch režimoch: bez strešného príslušenstva, s nainštalovaným otvoreným nosičom a uzatvorenou truhlou. Skúšku sme opakovali pri rýchlostiach 90 a 130 km/h.

Obetným baránkom merania bola opäť Kia cee’d sw
Obetným baránkom merania bola opäť Kia cee’d sw
Zdroj: Marek Pokrývka

Tip redakcie

V oboch prípadoch sme pritom použili strešný nosič so štvorcovým prierezom, čo nám v diskusii zopár čitateľov vytklo. K meraniu sme sa preto vrátili a skúšku s truhlou zopakovali po vybavení aerodynamicky tvarovanými lištami. Následne sme absolvovali rovnaké disciplíny.

Dve deci ušetrené samotným nosičom

Opäť nás zaujímal najmä vplyv príslušenstva na spotrebu. O jej zmene sme mali trochu pochybnosti. Lišty strešného nosiča síce ovplyvňujú aerodynamiku prakticky na celej šírke auta, no ich čelná plocha je v pomere k vozidlu zanedbateľná. Čo si o tejto teórii myslel palubný počítač?

Aero nosič vie ušetriť dve deci
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Zdroj: Marek Pokrývka
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Zdroj: Marek Pokrývka
Takto tvarované lišty lepšie vyzerajú a menej vzdorujú prúdeniu vzduchu

Prvá disciplína sa odohrala pri ustálenom diaľničnom tempe 130 km/h podľa rýchlomera. Výsledkom merania bola hodnota 7,9 l/100 km. To znamená zníženie apetítu o dve deci v porovnaní s jednoduchším strešným nosičom. Tento výsledok nás opäť presvedčil, že aerodynamika vie byť skutočnou alchýmiou. Potvrdilo nám to aj druhé meranie pri rýchlosti 90 km/h. Tu fungujú jej fyzikálne princípy podstatne menej, čo potvrdil výsledok 4,8 l/100 km, identický ako klasických nosičoch. Rozdiel bol teda menší než jeden deciliter.

Aero nosič vie ušetriť dve deci
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Zdroj: Marek Pokrývka
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Zdroj: Marek Pokrývka
Na diaľnici bol rozdiel vidieť, na diaľničnom obchvate nie

Okrem spotreby môžu rozhodovanie pri výbere nosičov ovplyvniť aj dva ďalšie faktory: dizajn a akustika. Z hľadiska výzoru majú aerodynamické lišty jednoznačne navrch, pôsobia modernejšie a krajšie. Nami použité kúsky mali strieborný povrch, ktorý sa hodil k pozdĺžnym lyžinám na streche.

Druhým, ale veľmi dôležitým bodom je akustika. Najmä pri diaľničnej rýchlosti je rozdiel počuť, nosič tvarovaný pod taktovkou vzduchového prúdenia zvyšuje celkovú hlučnosť menej. To ale platí iba v prípade, že vozíte kvalitnú „truhlu“. Pri otvorených nosičoch je rozdiel nepostrehnuteľný – svišťanie zvuku okolo lyží prekričí samotné priečne nosiče. Do úvahy pri výbere môže prísť aj tretí faktor: inštalácia. Tá je však pri oboch testovaných typoch rovnaká.

Návratnosť po asi 14-tisíc kilometroch

Samozrejme, veľmi zaujímavým (a pre mnohých rozhodujúcim) prvkom je výsledný účet. Pre náš test sme využili nosič značky Thule, ktorého cena sa pohybuje okolo hranice dvoch stoviek. Od klasického strešného nosiča je teda drahší zhruba o 40 eur.

Takýto nosič je síce drahší, ale má aj objektívne
Takýto nosič je síce drahší, ale má aj objektívne
Zdroj: Marek Pokrývka

Oplatí sa doňho investovať? Pri aktuálnych cenách benzínu jeho inštalácia ušetrí na spotrebe paliva asi 29 centov na 100 kilometrov. Pre návratnosť príplatku za toto príslušenstvo by preto bolo treba absolvovať takmer 14-tisíc km s nainštalovaným nosičom.

Na test spotreby sme použili kombi nižšej strednej triedy Kia cee’d_sw s benzínovým motorom 1.6 GDI a manuálnou prevodovkou. Výrobca uvádza pre tento model najvyšší výkon 99 kW (135 k) a krútiaci moment 164 Nm. Normovaná kombinovaná spotreba je 6,3 l/100 km.

Spotreba
90 km/h
130 km/h
S otvoreným nosičom
4,9 l/100 km
8,5 l/100 km
So strešným boxom
4,8 l/100 km
8,1 l/100 km
So strešným boxom*
4,8 l/100 km
7,9 l/100km
Bez príslušenstva
4,7 l/100 km
7,2 l/100 km

*s využitím aerodynamického strešného nosiča

Rozhodujúcim faktorom opäť dĺžka jázd

Aerodynamický strešný nosič vyzerá oproti klasike so štvorcovým prierezom lepšie a je tichší.

Svojím vplyvom na spotrebu nás síce trochu prekvapil, no pohľad do cenníka nás utvrdil v pôvodnom predpoklade. Rovnako ako v prípade selektovania medzi otvoreným nosičom a truhlou je rozhodujúcim faktorom predpokladaný počet najazdených kilometrov.

Aero nosič vie ušetriť dve deci
Aero nosič vie ušetriť dve deci
Zdroj: Marek Pokrývka
Investíciu do drahšieho príslušenstva si obhája len cestovatelia

Ak s nákladom na streche auta pravidelne pulzujete po trasách so štvorciferným nájazdom, investícia sa vám vráti celkom rýchlo. Navyše, okrem peňaženky za ňu poďakujú oči aj uši. Ak kupujete nosič len z dôvodu prevozu lyží na každoročnú lyžovačku v Nízkych Tatrách, racionálny dôvod pre kúpu drahšieho kúska sa hľadá iba ťažko.

Nosiče i strešný box nám pre účely testu zapožičal internetový obchod Tazar Group.

(inzercia)

Baví ťa čítať o autách? Máme pre teba zaujímavú prácu!

Dnešný svet eshopov je dynamický a neprehľadný. Projekt cenového porovnávača Superdeal.sk, ktorým ho chceme pre internetových nakupovačov zmapovať a sprehľadniť, sa práve rozbieha pod záštitou slovenskej internetovej jednotky Azet.sk.

A práve pre Superdeal.sk hľadáme automobilového a športového maniaka (starajúceho sa aj o nejakého domáceho miláčika), ktorý nielen auto a šport vecičky nakupuje alebo predáva, ale hlavne sa im rozumie. Radi sa stretneme a porozprávame s každým profíkom, ktorý má záujem potiahnuť Superdeal.sk s nami tým správnym smerom.

Viac o konkrétnej ponuke si môžeš pozrieť tu >>>

Video

Diskusia