ikona Jazdený Citroën C3

Testy Jazdený Citroën C3: Francúzština pre začiatočníkov

Foto: redakcia

11.10. 2014 9:06 Kačica bola obľúbená, ale náchylná na mnohé poruchy. Jazdený Citroën C3 je ďalšou lákavou a priaznivou ponukou. Podučili sa niečomu Francúzi po toľkých rokoch?

Bojazlivé hrkanie, hrdza dopadajúca na dvor stanice technickej kontroly. Reptajúci technik v jame: „Podlahové plechy a pozdĺžny nosník už nie sú na nálepku.“ Majiteľom kačice to ešte stále zvoní v ušiach. A ako je to pri jej dedičovi C3? Skrutkovač a kladivko zostane tentoraz v brašni technika, lebo problémy s hrdzou sú už vecou minulosti.

Citroën C1 je silný v kolenách a nie kolísavo
Citroën C1 je silný v kolenách a nie kolísavo
Zdroj: redakcia

Rovnako sa do minulosti odporúčal aj kačací tanec príliš mäkkého podvozka. C3 je moderné auto s podvozkom vyladeným niekde medzi športovou tvrdosťou a uvoľňujúcim komfortom. Konečne Francúzi mali medzi rokmi 2002 až 2009 v triede malých áut svoje Polo, ktoré dokázalo navnadiť zákazníkov. Trošku kačice ale zostalo zachované. Je to plyšovo-mäkké čalúnenie, originálny prístrojový panel v tvare myšacieho kina, oblúkovitá strecha a rozšafná výška vnútorného priestoru kabíny.

Technické údaje - Citroën C3 1.1 - 2005
Motor
Radový štvorvalec vpredu naprieč
Ventily / vačkové hriadele
2 na valec / 1
Zdvihový objem
1124 cm3
Výkon
44 kW (60 k) pri 5500 ot/min
Krút. moment
94 Nm pri 3200 ot/min
Max. rýchlosť
153 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
16,6 s
Prevodovka / pohon
päťstupňová manuálna / predné kolesá
Objem nádrže / palivo
45 l / benzín
Dĺžka / šírka / výška
3850 / 1667 / 1529 mm
Batožinový priestor
305 / 1310 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1020 / 443 kg

Celkom dobrá bola aj ponuka motorov. Oba benzínové s výkonom 60 a 73 koní (44 a 54 kW) sú síce dobré, ale ten správny a plynulý ťah zažijete až s 1.6 HDi s výkonom 80 kW/109 koní (od roku 2005 sériovo s časticovým filtrom). Náklonnosť k Laissez-faire (z franc. nechajte to bežať) mala priniesť záujemcov, aj keď spracovanie nie je celkom perfektné. Čo všetko sa kazilo, si prečítajte ďalej.

Typické servisné problémy

Karoséria C3 je potešiteľne odolná voči hrdzi. Problémy sa vyskytujú skôr vo verzii Pluriel (cabrio-hatchback). Tá trpí aj na klepotavé pazvuky a netesnú sťahovaciu strechu. Ostatné verzie C3 mávajú problémy s elektrickou výzbrojou. Paleta porúch siaha od alternátora cez spúšťač okien až po chybnú riadiacu jednotku motora. Svetlomety tiež niekedy netesnia a prepúšťajú vlhkosť.

Základný benzínový motor je úsporný a jednoduchý
Základný benzínový motor je úsporný a jednoduchý
Zdroj: redakcia

Bohužiaľ typické pre mnohé francúzske malé autá je, že sa rýchlo opotrebuje brzdová sústava, koncový tlmič výfuku a čapy prednej nápravy. Už do piatich rokov máva C3 problémy na technickej kontrole s vybitou spojovacou tyčou riadenia, tlmičom výfuku a po piatich rokoch ich treba meniť. Útechou je, že náhradné dielce sú lacné.

BANNER300

Testovacie vozidlo, jazda a verdikt

Naše testovacie vozidlo malo veľmi slušnú minulosť u prvého vlastníka. Citroën C3 1.1 Confort má deväť rokov, najazdil však len 45 600 kilometrov a servisná knižka vzorne prezentuje záznamy o pravidelným prehliadkach v zmluvnom servise. Aj vzhľadovo vyzerá C3 len málo zostarnuté. Maličké škrabance na hranách nárazníkov a blatníkoch sú jediné stopy používania. Má ABS, šesť airbagov a klimatizáciu. Žiaľ, chýba mu ESP. Autobazár zaň chce 3500 eur.

Spojovacia tyč riadenia býva vybitá, čoho
Spojovacia tyč riadenia býva vybitá, čoho
Zdroj: redakcia

Náš dojem z jazdy? Najprv nám auto nechcelo dovoliť, aby sme nastúpili. Vybila sa baterka v diaľkovom ovládaní centrálneho zamykania. To mal byť posledný technický problém a aj bol. Aj na zdviháku pri pohľade zospodu vidno, že auto parkovalo celé roky v suchej garáži. Všetko čo sme zistili, nám padne vhod. Málo kilometrov, všetky servisné záznamy, špičkové ošetrenie, aj cena je čestná. Kúpiť!

Orientačné ceny vybraných náhradných dielov
predný svetlomet
105 €
predný nárazník
75 €
predný blatník
47 €
homokinetický kĺb
64 €
brzdový kotúč predný
23 €
štartér
93 €
spojková sada
84 €
predný tlmič
55 €

Podčiarknuté a zrátané... Vo veci ochrany proti korózii postupovali Francúzi s nemeckou dôkladnosťou. Japonskú spoľahlivosť, bohužiaľ, zatiaľ C3 neponúka. Už po piatich rokoch môže mať problém prejsť technickou kontrolou. Hlavnými neduhmi boli vybité uloženia náprav a riadenia. Útechou pre finančne podvyživených začiatočníkov sú nízke ceny náhradných dielcov.

Ďalšie informácie o jazdenom Citroene C3 nájdete v galérii. >>

Video

Diskusia