Passat je už dlhé roky stelesnením automobilu tzv. manažérskej kategórie a v rámci svojho segmentu patrí stabilne medzi najobľúbenejšie modely. Volkswagen sa však týmto autom strednej triedy nezameriava len na ľudí z korporátneho biznisu. Oslovuje ním aj množstvo súkromných zákazníkov, pričom rozšíriť ich základňu sa pred pár rokmi snažil verziou Alltrack.
Za týmto označením sa skrýva terénne ladené kombi, s ktorým sa možno pokojne vybrať na pracovné rokovanie i horskú chatu. Nedávno sa vrátilo do modelovej ponuky v novej generácii. My sme s ním už absolvovali prvú jazdu na zahraničných cestách, teraz však prišiel rad na previerku v slovenských podmienkach. Podrobili sme jej variant 2.0 TDI s výkonom 140 kW (190 k).
Zvýšený podvozok s mäkším naladením
Do našich redakčných rúk sa dostalo auto, ktoré na ulici budilo pozornosť ďaleko viac než bežné modely. Dôvod bol jednoduchý. Skúšaný automobil bol oblečený do laku Habanero Orange. Za menom známej odrody čili papričiek sa skrýva výrazná oranžová. Vidieť s touto farbou Passat je niečo nezvyčajné, Volkswagen ponúkal pomarančový odtieň naposledy pri prvej generácii vozidla.
Samozrejme, Alltrack mal okrem laku niekoľko ďalších špecifík. Odhliadnuc od povinných označení v interiéri či na karosérii šlo najmä o prvky z nelakovaného plastu. Tie obsadili spodnú časť bodykitu, vrátane blatníkov. Spoločnosť im robí množstvo strieborných a pochrómovaných prvkov. Vďaka nim nepôsobí tento Volkswagen ako nejaký robotník, ale zachováva si elegantný vzhľad. V našom prípade dotvárali celkový dojem zaujímavé osemnásťpalcové kolesá.
Asi najvýznamnejšou zmenou je zväčšená svetlá výška. Do nej pribudli oproti východiskovému kombi necelé tri centimetre. Z čísla 174 mm je jasné, že úlohou tohto automobilu nie je miešať karty medzi off-roadmi. Decentné zdvihnutie však rozširuje jeho možnosti. Umožňuje vodičovi okoreniť si jazdu výletom mimo spevneného asfaltu bez toho, aby sa musel neustále báť poškodenia. Zamedziť zraneniam pomáha aj ochrana pod motorom, ktorá je z plastu namiesto plechu.
Nafúknutá svetlosť prinútila konštruktérov nanovo vyladiť podvozok auta. Počas prvých kilometrov sa nám zdal byť o niečo komfortnejší než je štandard a teraz sme si tento dojem potvrdili. No zároveň sme sa opäť presvedčili o dôležitosti adaptívnych tlmičov. So štandardným pružením a osemnástkami totiž Alltrack nefiltruje nerovnosti tak, ako by ste od neho čakali.
Podvozok auta je síce nastavený o niečo mäkšie než pri klasickom kombi, ale stále pôsobil na slovenskom asfalte pomerne tuhým dojmom a mnohé nerovnosti pri prejazde prenášal do interiéru. Na druhej strane však ponúkol prakticky rovnako dobré jazdné vlastnosti ako má originál. Vyššia svetlá výška prináša aj o niečo väčšie náklony v zákrute, ale nejde o nič zásadné. Okrem toho sme si všimli, že tento model je citlivejší na bočný vietor.
Slušný elán a vyššia spotreba na diaľnici
Asi nikoho neprekvapí, že srdcom tohto vozidla bol vznetový štvorvalec 2.0 TDI. Ten je v Passate veľmi populárny a variant Alltrack nie je výnimkou. Zo štyroch ponúkaných motorizácií sú až tri rôzne verzie tohto dvojlitra. My sme mali k dispozícii naladenie s maximálnym výkonom 140 kW (190 k), ktoré sa štandardne kombinuje so šesťstupňovou prevodovkou DSG. Pohon všetkých štyroch kolies s medzinápravovou spojkou Haldex 5 je samozrejmosťou.
Turbodiesel dáva zvýšenému kombíku slušný elán. Trhač asfaltu to síce nie je, ale stovka za osem sekúnd a maximálne tempo 220 km/h sú dostatočné hodnoty aj pre svižnú prevádzku. Motor si dobre rozumie s dvojspojkovou skriňou, pričom pracuje ticho a kultivovane. Pohon oboch náprav reaguje rýchlo. Vďaka tomu ponúka dostatok trakcie na ceste i mimo nej, napríklad na lesných cestách zo štrku a blata. Pohonnému reťazcu niet z hľadiska jazdného charakteru veľmi čo vytknúť.
Tento agregát nás zaujímal najmä z hľadiska diaľničnej spotreby. Práve tam sa totiž môže najvypuklejšie ukázať nevýhoda vyššej stavby a upravenej karosérie. Dočkali sme sa: s výsledkom 7,1 l/100 km prekonal Alltrack aj klasické kombi so silnejším biturbo srdcom, presne o jeden krígeľ.
Identické číslo pritom dosiahol testovaný automobil aj v mestskej prevádzke. Tu už bola verzia naladená na maximálny výkon 140 kW (190 k) o deci úspornejšia než dvakrát prepĺňaný model a mimo neho rozdiel narástol na šesť decilitrov. Vidiek zvládlo vozidlo za 4,9 litra na sto.
Len so štvoricou najlepších motorizácií
V súčasnosti sa dá na slovenskom trhu Volkswagen Passat kúpiť od zhruba 21-tisíc eur, pričom kombi je od sedanu o tisícpäťsto eur drahšie. Variant Alltrack je však postavený výrazne vyššie. Už v štandarde je totiž slušne vybavený, má pohon 4x4 a kombinuje sa len so štvoricou najlepších motorizácií. Základná cena tohto modelu je 34 880 eur.
Nami testované vyhotovenie so silnejšou verziou agregátu 2.0 TDI a dvojspojkovou prevodovkou DSG koštuje od 39 670 európskych peňazí, ale jeho finálna cena sa ešte nafúkla vďaka príplatkom. Ako sme už spomínali, adaptívne tlmiče medzi nimi chýbali. No osemnásťpalcové disky, LED svetlomety, presklená strecha, digitálny prístrojový panel, navigačný systém i niekoľko balíkov vybavenia nie. Množstvo extra vecičiek sa podpísalo pod finálnu cenu 52 377 eur s DPH.
Passat si zachoval svoj pôvodný charakter
Skúšanému automobilu dal Volkswagen lak nazvaný po čili papričkách, Passat Alltrack je totiž okorenený schopnosťami jazdiť bez ťažkostí mimo spevnených povrchov. Pre tieto účely má väčšiu svetlú výšku a ochranné plasty. Všetko je však jemné a populárny automobil strednej triedy si tak zachoval svoj pôvodný charakter. S pomerne výkonným vznetovým dvojlitrom má čo ponúknuť. Menšou slabinou je spotreba na diaľnici, pod ktorú sa podpísala vyššia stavba automobilu.
V teste sme sa opätovne presvedčili, že pri vybavení adaptívnymi tlmičmi jazdí Passat podstatne lepšie než v štandarde a terénne štylizovaná odroda na tomto rezultáte nič nemení. Bez nich pôsobí na osemnástkach pomerne tuho a nerovnosti nefiltruje tak, ako sme čakali. Ak by sme teda túžili po trochu štipľavom aute z manažérskej triedy, Alltrack by sme z výberu určite nevylúčili. No konfiguráciu by sme zvolili trochu inú...
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 968 cm3
|
Max. výkon
|
140 kW/190 k
|
pri otáčkach
|
3 600-4 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
400 Nm
|
pri otáčkach
|
1 900-3 300/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
všetky kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová dvojspojková
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 777 mm
|
Šírka
|
1 832 mm
|
Výška
|
1 506 mm
|
Rázvor náprav
|
2 789 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 630 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 705 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
660 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 290 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
639/1 769 l
|
Objem palivovej nádrže
|
66 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
220 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
8,0 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
6,1 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,7 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,2 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,1 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
7,1 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
4,9 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
137 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 34 880 €
|
Základná cena verzie
|
od 39 670 €
|
Cena testovaného exemplára
|
52 377 €
|