ikona Test Mercedes GLE Coupé

Testy Test Mercedes GLE Coupé: Cieľ splnený

Foto: Marek Pokrývka

11.9. 2015 10:32 Prevetrali sme model postavený podľa rovnakého receptu ako BMW X6. Má stuttgartská novinka šance na ohrozenie Mníchovčana?

Myšlienka skrížiť vlastnosti SUV s dynamickou karosériou pripomínajúcou kupé nepochádza z bavorských hláv, ale tamojšia automobilka BMW ju ako prvá dotiahla do zdarného konca. Na jej základe postavila kontroverzný a zároveň úspešný model X6. Bolo len otázkou času, kedy sa toho chytí niektorý prémiový konkurent a vytvorí podobné vozidlo s cieľom ohroziť dominanciu Bavora.

Konkurent BMW X6 sa volá Mercedes GLE Coupé
Konkurent BMW X6 sa volá Mercedes GLE Coupé
Zdroj: Marek Pokrývka

Nie je prekvapením, že týmto súperom sa stal Mercedes. Ten sa rozhodol iks-šestke podkúriť modelom GLE Coupé. Technický i dizajnový základ našiel v type ML, ktorý sa nedávno v rámci faceliftu premenoval na GLE. Prívlastok Coupé však so sebou prináša podstatne viac než len klesajúcu strechu. Čo sa v tomto vozidle skrýva sme zisťovali v redakčnom teste.

Mohutný a svalnatý medveď

Táto novinka je teda postavená podľa rovnakého receptu ako BMW X6 (vychádzajúce z X5). Trojcípa hviezda vzala svoje dobre predávané konvenčne tvarované SUV a položila naň karosériu s dynamicky pôsobiacou strešnou líniou. Takéto jednoduché to však v skutočnosti nebolo. Vozidlo má totiž kompletne prepracovanú zadnú časť, ktorá sa snaží evokovať luxusné kupé triedy S, a okrem toho je od svojho príbuzného o osem centimetrov dlhšie, o sedem širšie i desať nižšie.

Toto SUV prešlo výraznou úpravou karosérie
Toto SUV prešlo výraznou úpravou karosérie
Zdroj: Marek Pokrývka

Táto radikálna úprava proporcií mu spolu s charakteristickým tvarom strechy dáva podstatne dynamickejší vzhľad. Medveď pôsobí veľmi mohutne a svalnato. Jeho dizajn je vecou vkusu: spredu sa väčšine páči, no mnohí kritizujú jeho nafúknutý strešný oblúk či tvar zadných partií. S tým môžeme súhlasiť. No pravdou je, že za GLE Coupé sa na ulici otočí takmer každý. V perleťovej bielej doplnenej balíkom AMG Line ide o naozaj silný magnet na oči motoristov i bežných okoloidúcich.

Vonkajším rozmerom GLE Coupé zodpovedá obutie. Masívne blatníky jednoducho treba niečím vyplniť, preto sú štandardom dvadsiatky. V našom prípade mal Mercedes ešte o palec väčšie kolesá. Na nich však neboli žiadne tenké gumené nálepky. Disky boli obuté do pneumatík so slušne vysokou bočnicou i poriadnou šírkou: na zadnej osi mali miery 315/40 R21, čo sú poriadne valce.

Slušný vnútorný priestor aj vzadu

Ak ste niekedy sedeli v aktuálnej generácii typu ML, v  GLE Coupé sa budete cítiť ako doma. Príbuznosť dvojice je jednoznačná. Rovnaký je tvar sedadiel, palubnej dosky, stredového tunelu či panelov dverí. Zachovaná zostala aj centrálna konzola obsypaná až príliš veľkým počtom tlačidiel.

Vozidlo však drží krok s dobou a preto tu nájdeme veľký voľne stojaci displej aktuálneho multimediálneho systému, ktorý môže byť ovládaný dotykovou plôškou pri strednej lakťovej opierke. Odlišný je volant a niekoľko ďalších detailov vrátane čalúnenia a obkladových materiálov. Mimochodom, z hľadiska ich kvality a vyhotovenia môžeme Mercedes len pochváliť. To isté sa dá povedať o odhlučnení interiéru. V tomto smere zapracovali konštruktéri veľmi výrazne a aj pri presunoch po diaľnici vládne na palube nízka úroveň hluku: od motora, obtekajúceho vzduchu i obutia.

Príbuznosť s doterajším typom ML je jednoznačná
Príbuznosť s doterajším typom ML je jednoznačná
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri pohľade zvonku sa nám síce strešná línia nepáčila, no pozitívnym efektom jej tvaru je slušný vnútorný priestor na zadných sedadlách. Na tie sa bez problémov usadí aj človek s mierne nadpriemernými rozmermi a stále mu zostane nejaká rezerva v oblasti hlavy i kolien. Vpredu je to prakticky rovnaké ako v konvenčnom súrodencovi, miesta je teda dosť pre ľudí všetkých veľkostí.

Mínusom takejto karosérie je zhoršené nastupovanie, pri ktorom si treba dávať pozor na lebečnú kosť. Samozrejme, platí to najmä pre vzadu sediacich pasažierov. Druhým neduhom súvisiacim s tvarom evokujúcim kupé je výhľad smerom dozadu. Vďaka malej ploche presklenia je jednoducho zlý a parkovacie senzory doplnené kamerou tu vidíme ako absolútnu nutnosť.

Priestoru je dostatok na zadných sedadlách
Priestoru je dostatok na zadných sedadlách
Zdroj: Marek Pokrývka

Zvonku by sa mohlo zdať, že dynamickému štýlu padli za obeť aj litre v batožinovom priestore, ale nie je to celkom pravda. Svojím základným objemom 650 litrov určite nesklame. Svojho priameho konkurenta pritom prekonáva o nezanedbateľné litre. No podobne ako on skrýva časť z nich pod dvojitou podlahou a nakladaciu hranu má položenú dosť vysoko.

Facebook like button

Šesťvalcová nafta ideálnou voľbou

Tento automobil už na pohľad vyžaruje silu a snáď nik pod jeho kapotou nečaká kadejaký podvyživený trojvalček. Mercedes doň dokonca nemontuje ani štvorvalcové motory, na rozdiel od príbuzného typu GLE. Základnou voľbou je trojlitrový naftový šesťvalec pod kapotou verzie s kódom 350d 4Matic. Tento „štartovací“ model sme testovali aj my.

So základným motorom má GLE Coupé sily dosť
So základným motorom má GLE Coupé sily dosť
Zdroj: Marek Pokrývka

Turbodiesel s maximálnym výkonom 190 kW (258 k) vidíme ako ideálnu voľbu. Vďaka mohutnému krútiacemu momentu so špičkou 620 Nm dostupnou už od 1 600 otáčok má takto poháňané GLE Coupé sily dosť. A keďže ide o najlacnejší a najúspornejší model v ponuke, rozum hovorí jednoznačne v jeho prospech. To však trochu predbiehame.

Dieselový trojliter dokáže SUV s hmotnosťou dve a štvrť tony rozbehnúť na stovku v priebehu siedmich sekúnd a tlačiť ho prestane až pri tempe 226 km/h. To sú dostatočné parametre pre pohodových šoférov aj snaživcov o trochu jazdnej dynamiky. Subjektívne pocity pritom korešpondujú s číslami: medveď nepôsobí lenivo na uliciach mesta ani v ľavom pruhu diaľnice.

Pri bežnej jazde tlačí prevodovka otáčky nadol
Pri bežnej jazde tlačí prevodovka otáčky nadol
Zdroj: Marek Pokrývka

V tomto dojme má prsty aj prevodovka. Šesťvalcový motor totiž Stuttgart štandardne kombinuje s modernou samočinnou skriňou 9G-Tronic. Spolupráca týchto dvoch prvkov je bezproblémová. Deväťstupňový automat radí vo väčšine situácií hladko a rýchlo, bez nejakého váhania. Prevody môžu byť vďaka svojmu počtu naskladané naozaj nakrátko: riadiaca jednotka medzi nimi skáče jedna radosť, no má v tom poriadok. Pri pokojnej jazde pritom tlačí otáčky pohonnej jednotky nadol. Diaľnica znamená necelých 1 800 ot./min., no v nižšom tempe pracuje motor často aj tesne nad tisíckou.

Množstvo priľnavosti a slušná spotreba

Samozrejme, sila dieselového motora je prenášaná na všetky štyri kolesá tohto SUV. O trakciu sa teda netreba obávať. Široké pneumatiky nemajú s veľkým krútiacim momentom trojlitra problém a v zákrute zase poskytnú množstvo priľnavosti. Jazdnými vlastnosťami GLE Coupé určite nesklame, aj keď je z neho cítiť menšie zameranie na dynamiku než v prípade bavorského konkurenta.

Vzduchový podvozok má regulovanú svetlú výšku
Vzduchový podvozok má regulovanú svetlú výšku
Zdroj: Marek Pokrývka

Na druhej strane sa vďaka vzduchovému pruženiu odvďačí vyššou úrovňou komfortu. Podvozok si však nerád tyká s väčšími nerovnosťami, na ktorých ťažké disky vedia poskakovať a buchnúť si. Tieto prejavy sa však do interiéru neprenášajú nijako výrazne. Napriek tomu je jasné, že vozidlo bolo prioritne  stavané na kvalitnejšie povrchy než sú tie slovenské.

No systém Airmatic umožní aj cestu do ešte drsnejších končín než sú tuzemské (ne)cesty: vďaka regulovanej svetlej výške (možnosť zvýšenia o 5 centimetrov) sa dá s týmto medveďom bez problémov vyraziť aj mimo asfaltu. Do terénu je vybavený takmer rovnako dobre ako ML, ale reálne to podľa nás využije zanedbateľné percento budúcich majiteľov.

BANNER300

V zákrutách pôsobí GLE Coupé dojmom ľahšieho auta. Vďaka prebytku gripu širokých gúm s ním dokážete aj vlásenky prerezať so slušnou rýchlosťou, pričom najmä v športovom režime nie sú náklony karosérie nijako strašidelné. Kilogramy sa však prejavia napríklad v šikane, prehodiť volantom vyše dve tony z jednej strany na druhú už je trochu nad sily stuttgartského SUV. Hmotnosť cítiť aj pri snahe o spomalenie, brzdy však s ňou bojujú pomerne svedomito.

Jazdné vlastnosti sú aj vďaka širokým gumám slušné
Jazdné vlastnosti sú aj vďaka širokým gumám slušné
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri účtovaní paliva sú kilá taktiež viditeľné. Oficiálne údaje sú síce v tomto smere vcelku optimistické, ale realitu neodrážajú. V meste sme papierovú spotrebu preliezli o celé dva litre a zostali sme len jedno deci pod desaťlitrovou hranicou. Na diaľnici stačilo dieselovému motoru trochu menej: dosiahli sme tu hodnotu 9,6 l/100 km. Mimo mesta sme naftovému SUV odmerali 7,9 litra.

Vzhľadom na veľkosť i hmotnosť auta, zdvihový objem motora a v neposlednom rade aj rozmery použitého obutia ide o slušné čísla. Neprekvapia, ale ani nesklamú. No nepochybne sú tieto hodnoty podstatne menšie než by boli v prípade ostatných agregátov spaľujúcich benzín, či už šesťvalcových alebo vrcholného osemvalcového v športovo ladenej verzii AMG.

V porovnaní s GLE drahší o sedemtisíc

Za prekvapenie nemožno označiť ani vyššiu cenu tohto automobilu. V porovnaní so svojím konvenčne tvarovaným príbuzným známym donedávna pod označením ML je model GLE Coupé drahší zhruba o 14-tisíc eur. Tento rozdiel však súvisí s odlišnou štartovacou motorizáciou. Ak dvojicu dorovnáme a dáme im identický pohon, rozdiel je asi polovičný, teda sedemtisíc.

Za tento tvar karosérie si Stuttgart nechá
Za tento tvar karosérie si Stuttgart nechá
Zdroj: Marek Pokrývka

V našom prípade cena oblizla teritórium šiestich cifier, za čo mohlo množstvo príplatkových prvkov. Napríklad len exteriérová štylistika AMG Line vyjde na 3 480 eur navyše. Vyhotovenie kabíny v tomto štýle stojí dve extra tisícky, podobnú cenu má aj vzduchové pruženie či panoramatická strecha. A to nie je ani zďaleka všetko, čo prispelo k finálnej sume prekračujúcej 99-tisíc.

Šance na ohrozenie Mníchovčana má

Trojcípa hviezda postavila kríženca SUV a kupé, ktorému nemožno uprieť istú atraktivitu. Jeho dizajn však nebude chutiť každému. Ako sme sa presvedčili, kým spredu sa väčšine páči, strešná línia a tvar zadných partií sú terčom kritiky. No vďaka nim vozidlo vyhráva nad svojim bavorským konkurentom z hľadiska vnútorného priestoru. Jazdnými vlastnosťami prejavuje menšie zameranie na dynamiku a väčší dôraz na komfort, v ktorom má prsty vzduchové pruženie.

Mercedes splnil s modelom GLE Coupé svoj cieľ
Mercedes splnil s modelom GLE Coupé svoj cieľ
Zdroj: Marek Pokrývka

Modelom GLE Coupé sledoval Mercedes jasný cieľ: postaviť dostatočne schopného konkurenta pre BMW X6. Po teste môžeme potvrdiť, že bol splnený. Stuttgartská novinka má na ohrozenie Mníchovčana reálne šance. Na ulici je tento automobil rovnaký magnet ako iks-šestka po svojom uvedení, okrem toho je relatívne priestranný, luxusný a kombinácia naftového šesťvalca s deväťstupňovou prevodovkou mu svedčí. No ako to už v prémiovom segmente býva, pri výbere medzi touto dvojicou sa budú zákazníci riadiť aj subjektívnou náklonnosťou k danej značke.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
V6
Zdvihový objem
2 987 cm3
Max. výkon
190 kW/258 k
pri otáčkach
3 400/min
Max. krútiaci moment
620 Nm
pri otáčkach
1 600/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
9-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 900 mm
Šírka
2 003 mm
Výška
1 700 mm
Rázvor náprav
2 915 mm
Pohotovostná hmotnosť
2 250 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 325 kg
Užitočná hmotnosť
650 kg
Celková hmotnosť
2 900 kg
Objem batožinového priestoru
650/1 720 l
Objem palivovej nádrže
93 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,0 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,2 l/100 km
Mesto - počas testu
9,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
9,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,9 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
187 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 68 340 €
Základná cena verzie
od 68 340 €
Cena testovaného exemplára
99 114 €

Video

Diskusia