BMW 750d

Testy Test BMW 750d: Zabudnite na biturbo

Foto: Marek Pokrývka

24.5. 2017 15:28 Bavorská vlajková loď dostala šesťvalec s kvartetom slimákov, ktorý jej dáva nadpriemernú dynamiku. Racionálny dôvod na jeho kúpu však neexistuje.

Vznetové motory sa v ostatnom čase dostali do nemilosti byrokratov, pričom dôvodom je ich záťaž na životné prostredie. Napriek tomu majú medzi spotrebiteľmi naďalej množstvo fanúšikov. Automobilky sa preto rozšíreného paliva nevzdávajú a medzi hlavných priekopníkov v tomto smere patrí BMW. Od roku 2012 sa pýši najostrejšie naladeným sériovým motorom  tankujúcim naftu.

BMW 750d xDrive má pod kapotou 400 naftových žrebcov
BMW 750d xDrive má pod kapotou 400 naftových žrebcov
Zdroj: Marek Pokrývka

Reč je o trojlitrovom šesťvalci s tromi turbodúchadlami, ktorý využívalo viacero modelov z divízie M Performance. Okrem toho poháňal aj predchádzajúcu limuzínu 750d xDrive. Aktuálna generácia mníchovskej vlajkovej lode ho vymenila za modernejšiu verziu, ktorá dostala ešte jedného slimáka navyše. Čerstvý prírastok v portfóliu značky sme nedávno podrobili testu.

Do redakčnej garáže sme zaparkovali bielu limuzínu s „krátkou“ karosériou, ktorá disponovala exteriérovým balíkom M Sport a prislúchajúcimi 20-palcovými kolesami. Na prvý pohľad sa teda zhodovala s dávnejšie skúšaným modelom 730d. Bližšie skúmanie odhalilo pochrómované detaily namiesto čiernych, odlišné kožené čalúnenie s karamelovou farbou a viacero ďalších drobných rozdielov v rámci konkrétnej konfigurácie. Najzásadnejším bodom však bola pohonná jednotka.

Činnosť zložitého mechanizmu necítiť

Špičkový diesel tejto značky prešiel množstvom úprav, ktorých cieľom bolo ďalšie nafúknutie svalov. Maximálny tlak v spaľovacom priestore sa napríklad zvýšil na 210 barov. Motor je vystužený, má špeciálne tesnenie, recirkuláciu výfukových plynov, modifikované chladenie a mnoho ďalších noviniek. Najdiskutovanejšou zmenou je rozšírenie systému prepĺňania. Motor využíva pár menších nízkotlakových turbodúchadiel a dve veľké disponujúce variabilnou geometriou lopatiek.

Vznetový šesťvalec vyladila do finálnej formy divízia M Performance
Vznetový šesťvalec vyladila do finálnej formy divízia M Performance
Zdroj: Marek Pokrývka

Vznetový agregát štandardne používa dvojicu menších slimákov spolu s jedným väčším, kompletné kvarteto hrá až nad hranicou 2 500 otáčok. No nie je to tak vždy. Napríklad pri prudkom zrýchľovaní z miesta odpojí malé turbá obtokový ventil a vzduch začne posielať rovno do dvojice veľkých. Mechanizmus práce je poriadne zložitý. Dôležité však je, že v praxi jeho činnosť absolútne necítiť.

Nástup sily šesťvalca je plynulý pri všetkých podmienkach, už od tisíc otáčok poskytuje mohutný krútiaci moment 450 Nm. Svoje maximum 760 Nm dosahuje medzi dvomi a tromi tisícmi. Maximálny výkon je 294 kW, teda rovných 400 koní. Ešte pred dekádou by šlo pri trojlitrovom objeme o nepredstaviteľnú cifru. Dnes je realitou, ktorú spracúva osemstupňový automat a posiela ju na všetky kolesá.

Tradičné zrýchlenie 0-100 km/h zvláda táto sedmička za 4,6 sekundy
Tradičné zrýchlenie 0-100 km/h zvláda táto sedmička za 4,6 sekundy
Zdroj: Marek Pokrývka

Nadpriemerná dynamika, dobrá spotreba

Tieto čísla v praxi znamenajú úctyhodné schopnosti zrýchľovania, obligátnu stovku zhltne sedmička v priebehu 4,6 sekundy. Bez problémov pritom pokračuje vysokým tempom až po limit 250 km/h. Rovnaké obmedzenie však má aj základná vznetová tridsiatka, ktorej disciplína 0-100 km/h trvá len o 1,2 sekundy dlhšie. Počas denného režimu funguje takmer rovnako. Rozdiely sa prejavia v dynamickom nasadení, kde model 750d servíruje podstatne mohutnejší ťah. No nečakajte žiadnu ostrú brutalitu. Mamutiu silu dávkuje vozidlo hodvábne, ako sa na vlajkovú loď sluší.

Napriek nadpriemernej dynamike tento šesťvalec nepije naftu ako besný. Mníchovom udávaný priemer 5,9 l/100 km síce nemožno označiť za reálny, ale skutočná spotreba je stále dobrá. V meste sme sa dokázali zmestiť pod deväť litrov. Na diaľnici sme jazdili za rovných sedem, pričom jazda po okresných cestách znamenala úsporu len dvoch decilitrov oproti autostráde.

Vyššiu hmotnosť limuzína so vzduchovým podvozkom dobre maskuje
Vyššiu hmotnosť limuzína so vzduchovým podvozkom dobre maskuje
Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľadom na parametre šesťvalca je jeho apetít skutočne prijateľný. Podstatne nižšie papierové cifry nás neprekvapili, pri pohľade do technických parametrov nás skôr zarazila hmotnosť. Naftová päťdesiatka má totiž v porovnaní s tridsiatkou navyše až 115 kilogramov. Ide o nezanedbateľné číslo, spoza volantu päťmetrovej limuzíny s adaptívnym vzduchovým podvozkom ho však prakticky necítiť.

Limuzína sa priblížila k 150-tisícovej hranici

Bavorská sedmička sa momentálne predáva v slovenských obchodoch od necelých 90-tisíc. Túto cenu naďalej nesie základný variant 730d, za podstatne silnejšieho naftového súrodenca si importér pýta minimálne 113 300 eur. V našom prípade cenu výrazne nafúkli príplatky.

Za príplatkové balíky si mníchovská značka účtuje nemalé peniaze
Za príplatkové balíky si mníchovská značka účtuje nemalé peniaze
Zdroj: Marek Pokrývka

Skúšaná limuzína sa nebezpečne priblížila 150-tisícovej hranici, pod čo sa podpísalo množstvo extra vybavenia. Len za komfortný balík First Class Upgrade sa dopláca 10 920 eur. Rovnakú sumu spoločne pridávajú ďalšie viacpoložkové opcie Business Class či Driving Innovation Plus, nemalé peniaze stojí aj exteriérový balík M Sport či sada dvadsaťpalcových diskov kolies.

Základný diesel poslúži takmer rovnako

Mníchov vysiela svojou luxusnou novinkou jasnú správu. Ak chcete poriadne naftové svaly, zabudnite na nejaké biturbo. Dnes sa nosia početnejšie stáda slimákov. BMW 750d xDrive poskytuje vďaka nim naozaj mohutný neprerušovaný záťah a nadpriemernú dynamiku, no stále si zachováva svoju komfortnú tvár. V bežnom režime si pritom štyristo žrebcov nepýta prehnané prídely paliva.

Kúpa modelu 750d so štyrmi turbodúchadlami je najmä o exkluzivite
Kúpa modelu 750d so štyrmi turbodúchadlami je najmä o exkluzivite
Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek neodškriepiteľným kvalitám tohto modelu musíme skonštatovať, že racionálny dôvod na jeho kúpu neexistuje. BMW 730d totiž v bežnom živote poslúži takmer rovnako. Základný diesel nie je v skutočnosti nejako dramaticky pomalší, navyše má najmä v mestskom režime nižší apetít a taktiež kúpnu cenu. Päťdesiatka je teda hlavne o exkluzivite.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 993 cm3
Max. výkon
294 kW/400 k
pri otáčkach
4 400/min
Max. krútiaci moment
760 Nm
pri otáčkach
2 000-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 098 mm
Šírka
1 902 mm
Výška
1 467 mm
Rázvor náprav
3 070 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 940 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 015 kg
Užitočná hmotnosť
690 kg
Celková hmotnosť
2 630 kg
Objem batožinového priestoru
515 l
Objem palivovej nádrže
78 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
4,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,9 l/100 km
Mesto - počas testu
8,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,0 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
154 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 89 950 €
Základná cena verzie
od 113 300 €
Cena testovaného exemplára
148 777 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia