ikona Test Hyundai i20 1.0 T-GDI

Testy Test Hyundai i20 1.0 T-GDi: Spĺňa ciele

Foto: Marek Pokrývka

19.4. 2016 18:40 Kórejský hatchback dostal do vienka trojvalcový stroj, ktorý je v ponuke s dvomi naladeniami. My sme mali k dispozícii výkonnejší variant.

Druhá generácia modelu Hyundai i20 sa v segmente B udomácnila pred viac než rokom a odvtedy dvakrát navštívila našu redakciu. Dôvodom boli motorizácie. Najprv sme osedlali silnejšie naladenie 1,2-litrového agregátu a následne verziu 1.4i. Tú sme označili za jasnú voľbu.

Hyundai i20 s malým benzínovým trojvalcom 1.0
Hyundai i20 s malým benzínovým trojvalcom 1.0
Zdroj: Marek Pokrývka

Situácia sa však medzičasom skomplikovala, na scénu totiž vstúpil prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDi. Úlohou malého benzínového turbomotora je nahradiť práve nami preferovanú jedna-štvorku. Ako sa zhostil tejto úlohy sme zisťovali v teste silnejšieho naladenia agregátu. Keďže okrem neho bolo všetko po starom, venovali sme sa výhradne pohonnej jednotke.

Litrový motor víťazom nad atmosférou

Hyundai dostal do vienka trojvalcový stroj, ktorý už poznáme z niekoľkých modelov kórejského koncernu. V ponuke je s dvomi naladeniami. Kým slabšie dosahujúce 74 kW (100 k) je priamym náhradníkom objemnejšej atmosféry, výkonnejší variant s maximom 88 kW (120 k) zamieril na vrchol ponuky. Tento motor sme mali k dispozícii aj my.

Výkonnejší variant litrového motora má maximum 88
Výkonnejší variant litrového motora má maximum 88
Zdroj: Marek Pokrývka

Na papieri nevyzerá liter nijako potentne, kórejský hatchback s ním šprint z 0 na 100 zvládne za 10,2 sekundy. Subjektívne však pôsobí rýchlejšie. Turbomotor je živý v slušne širokom rozmedzí otáčok, hoci hnať ho príliš vysoko nemá zmysel. Najlepšie sa prezentuje v strednom pásme. Pri správnej práci so šesťstupňovým manuálom umožňuje trojvalec jazdiť pomerne svižne a bez strachu z prehnane veľkého apetítu. Toho sa možno báť až pri výraznom žmýkaní motora.

Keďže spotreba je hlavnou agendou malých prepĺňaných agregátov, boli sme na ňu zvedaví. Pri našom teste downsizing fungoval. Napriek dvadsiatim konským silám navyše bol trojvalec 1.0 T-GDi v meste o osem decilitrov úspornejší než jeho neprepĺňaný predchodca, dosiahli sme s ním výsledný apetít 6,3 l/100 km. Na diaľnici si pýtal o pol litra viac. Svoj úspech teda zopakoval a šetrnosťou sa nenechal zahanbiť ani na vidieku, kde sme vozidlu namerali 4,4-litrový priemer.

Na základe pomeru výkon/spotreba je teda litrový motor jasným víťazom, hoci ku kultivovanému charakteru hatchbacku sa atmosféra s objemom 1,4 litra hodila viac. Nový motor má totiž typický nepravidelný chod. Ten sa však ozýva len pri akcelerácii a nepatrí k najvýraznejším. Navyše, počas jazdy ustálenou rýchlosťou sa trojvalec upokojí. Dokonca ani na diaľnici neotravuje hlukom, pri maxime 130 km/h pracuje v tempe 2 900 otáčok a ticho ševelí kdesi v akustickom pozadí.

O niečo nákladnejší než predchodca

Od našej predchádzajúcej osobnej skúsenosti s í-dvadsiatkou pristúpil Hyundai k úprave cenníka, ktorého súčasťou bola aj výmena 1,4-litrovej atmosféry za prepĺňaný trojvalec. Pôvodný motor už možno kúpiť výhradne s archaickým štvorstupňovým automatom.

Silnejšia verzia motora stojí pri vybavení Style
Silnejšia verzia motora stojí pri vybavení Style
Zdroj: Marek Pokrývka

Litrový agregát síce zaujal rovnakú pozíciu ako jeho predchodca, no z hľadiska kúpnej ceny je o niečo nákladnejší. Za stádo sto koní zaplatia teraz zákazníci o 600 eur viac. Nami skúšaná silnejšia verzia stojí pri vrcholnom vybavení Style od 14 890 eur, pričom zimný balík a metalíza cenu posunuli na 15 790 eur. Na všetky modely však ponúka slovenský importér 500-eurový bonus.

Zmysluplný náhradník jedna-štvorky

Malý turbomotor pod kapotou hatchbacku Hyundai i20 spĺňa ciele trendu downsizing, v porovnaní s atmosférickým predchodcom je silnejší a zároveň o niečo úspornejší . Navyše, vozidlo s ním pôsobí živšie než tvrdia papierové údaje. Trojvalec má síce typický nepravidelný chod, no ten sa ozýva len pri akcelerácii. Hlukom neotravuje ani na diaľnici.

Litrový benzínový trojvalec je silnejší
Litrový benzínový trojvalec je silnejší
Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti objemnejšiemu neprepĺňanému stroju používanému doteraz je litrový agregát nákladnejší pri kúpe, no vzhľadom na nižšiu spotrebu možno očakávať postupný návrat vstupnej investície. Obavy možno mať akurát tak zo životnosti. Na jej zhodnotenie je však ešte príliš skoro, zatiaľ vyzerá motor 1.0 T-GDi ako zmysluplný náhradník neprepĺňanej jedna-štvorky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
998 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
172 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 035 mm
Šírka
1 734 mm
Výška
1 474 mm
Rázvor náprav
2 570 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 110 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 185 kg
Užitočná hmotnosť
455 kg
Celková hmotnosť
1 640 kg
Objem batožinového priestoru
326 l/1 036 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,8 l/100 km
Mesto - počas testu
6,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
112 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 10 140 €
Základná cena verzie
od 14 890 €
Cena testovaného exemplára
15 790 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia