ikona Nová Škoda Fabia

Testy Nová Škoda Fabia spoza volantu

Foto: Marek Pokrývka

22.10. 2014 12:55 PRVÁ JAZDA    Aká je tretia generácia jedného z najpredávanejších áut na našom trhu? Preverili sme to v praxi.

Počas tohtoročného autosalónu v Paríži sa odohrala premiéra auta, ktorá sa výrazne podpíše pod vzhľad premávky na našich cestách. Škoda odhalila tretiu generáciu typu Fabia, neohrozeného pána segmentu B a zároveň jedného z najpredávanejších vozidiel na slovenskom trhu.

Vyskúšali sme si tretiu generáciu typu Škoda Fabia
Vyskúšali sme si tretiu generáciu typu Škoda Fabia
Zdroj: Marek Pokrývka

Našu redakciu už výstavný debut neprekvapil. Po augustovom virtuálnom odhalení sme sa s ňou totiž staticky zoznámili a ohmatkali sme ju zvonku i zvnútra. Zostala nám však otázka: ako to jazdí? Odpoveď na ňu sme dostali počas jazdnej prezentácie, pri ktorej sme si Fabiu III vyskúšali za volantom a na cestách.

Medzigeneračná zmena viditeľná zvonku i zvnútra

Napriek predchádzajúcemu zoznámeniu v štúdiu bolo osviežujúce vidieť tento automobil konečne v praxi: s asfaltovým podkladom a v bežnej premávke. Počas našich jázd sme sa utvrdili v tom, že bestseller medzi malými autami sa medzigeneračne výrazne zmenil. Jedným z kľúčových poznatkov je jeho šírka, udávaných deväť centimetrov je na aute poznať.

Tretiu generáciu si s predchodcom určite nezmýlite
Tretiu generáciu si s predchodcom určite nezmýlite
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem zmeny proporcií sme nemohli prehliadnuť dvojfarebne lakované verzie, diódové denné svetlá ani ľahkozliatinové disky. Tu sa však už bavíme o špecifikách vyšších výbav. Na našich cestách uvidíme pravdepodobne mnoho jednofarebných kúskov na oceľových kolesách a s halogénovými svetlometmi. Tie dostanú svetlé pozadie namiesto čierneho.

Aj interiér ponúkne niekoľko možností individualizácie, čo možno vidieť napríklad na obklade palubnej dosky. K dispozícii bude viacero variantov, my sme sa vozili aj v kúsku vybavenom imitáciou hliníka, ktorú podfarbovalo červené čalúnenie s plastmi v podobnom odtieni.

Jazda nás utvrdila v tom, že Škoda ďalej razí politiku nemennosti toho, čo funguje. V interiéri novinky sme sa preto cítili ako doma a pripomínala nám najmä Rapid. Bohužiaľ, v tomto prípade nielen pozitívne. Na mnohých miestach sme totiž našli plastové dielce s veľmi tvrdým povrchom. Všetky sú však dobre zlícované a na pohľad pôsobí ich vyhotovenie kvalitne.

Interiér nám v mnohom pripomínal o niečo väčší
Interiér nám v mnohom pripomínal o niečo väčší
Zdroj: Marek Pokrývka

Vnútorný priestor je o triedu lepší než bol. Na šírku je síce stále trochu cítiť, že ide o malý automobil, no inak má Fabia III slušnú priestorovú ponuku. Štyroch dospelých pasažierov zvládne bez problémov a neobmedzí ich ani pri dlhšej jazde. Okrem priestrannejších zadných sedadiel pritom ponúka aj viac miesta pre kufre, objem batožinového priestoru je 330 litrov.

Dva protipóly benzínovej ponuky motorov

Pri našich jazdách sme siahli po dvoch rôznych motorizáciách s označeniami 1.0 MPI (44 kW/60 k) a 1.2 TSI (81 kW/110 k). Ide o dva protipóly benzínovej ponuky, ktorej prorokujeme väčší podiel v predajoch. Trend zväčšujúcej sa popularity nafty sa v segmente B až tak neprejavuje a Fabia III pravdepodobne nebude v tomto smere výnimkou.

Motor
1.0 MPI (44 kW)
1.0 MPI (55 kW)
1.2 TSI (66 kW)
1.2 TSI (81 kW)
1.2 TSI (81 kW) DSG
Max. výkon
44 kW (60 k)
55 kW (75 k)
66 kW (90 k)
81 kW (110 k)
81 kW (110 k)
Max. krútiaci moment
95 Nm
95 Nm
160 Nm
175 Nm
175 Nm
Prevodovka
5-stupňová manuálna
5-stupňová manuálna
5-stupňová manuálna
6-stupňová manuálna
7-stupňová DSG
Spotreba mesto
5,7 l / 100 km
5,8 l / 100 km
6,0 l / 100 km
6,1 l / 100 km
5,8 l / 100 km
Spotreba mimo mesta
4,1 l / 100 km
4,2 l / 100 km
4,0 l / 100 km
4,0 l / 100 km
4,1 l / 100 km
Spotreba kombinovaná
4,7 l / 100 km
4,8 l / 100 km
4,7 l / 100 km
4,8 l / 100 km
4,7 l / 100 km

Nami preverený litrový motor je pod kapotou tohto modelu novinkou. V skutočnosti však ide o starého známeho, ktorý poháňa aj o triedu menší model Citigo. V ňom má menej práce vďaka hmotnosti nižšej o vyše metrák. Nedá sa síce povedať, že by sa s novou Škodou Fabia vyslovene trápil, no často mu sila jednoducho chýba. Platí to najmä pre mimomestskú prevádzku, v urbanizovanom priestore sa aj najslabší trojvalec dokáže pohybovať relatívne svižne. Treba ho však vytáčať, reálne sa totiž prebúdza až nad hranicou tritisíc otáčok.

BANNER300

Tento motor nás napriek nedostatku výkonu príjemne prekvapil, a to hneď v dvoch ohľadoch. Prvým bolo odhlučnenie, ktoré je výrazne lepšie než v drobnejšom súrodencovi. Pri presune po diaľnici síce agregát točil vyše štyritisíc, no na rovine si zachovával rozumnú úroveň hluku, ktorá nepôsobila rušivo. Typický trojvalcový chod sa prejavil iba pod záťažou, čo platí aj pre mesto. Druhým prekvapením bola spotreba: od oka si na diaľnici vozidlo pýtalo asi 6,5 litra. Vzhľadom na vysoké pracovné tempo pohonnej jednotky to nie je žiadna tragédia.

Základný motor nás prekvapil najmä mierou
Základný motor nás prekvapil najmä mierou
Zdroj: Marek Pokrývka

Silnejšia verzia známeho štvorvalca nás však potešila viac. Aspoň podľa palubného počítača sa nám zdalo, že papá zhruba rovnaké porcie paliva, no inak bola vo všetkých ohľadoch lepšia. Chod štvorvalca bol ešte podstatne lepšie utlmený a na pomery tejto triedy možno označiť izoláciu chodu pohonnej jednotky za jednu z najlepších. Pri plyne na podlahe sa pritom tento agregát prezentoval vcelku dobre znejúcim zvukom, príjemnejším než v staršej verzii naladenej na 77 kW (105 k).

Okrem trojvalca sme si skúsili aj aktuálnu špičku
Okrem trojvalca sme si skúsili aj aktuálnu špičku
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem toho mu nechýbala ani sila. Prepĺňaný motor sa vie rozhýbať už pri nízkych otáčkach a nezvädne ani v tých vyšších. Hmotnosť hrala v tomto prípade v prospech typu Fabia, vozidlo je s aktuálnou špičkou zážihovej ponuky pri jazde veľmi príjemné a problém mu nerobí ani zrýchľovanie vo vyššom tempe. Nastavenie prevodovky prinieslo prekvapujúco nízke otáčky pri diaľničnom tempe: turbobenzín vtedy pracuje okolo hodnoty 2 600 otáčok.

Pre dieselových priaznivcov výhradne tri valce

Samozrejme, fanúšikovia nafty nezostanú na ocot. Škoda im ponúka síce len jedinú pohonnú jednotku, ale v dvoch naladeniach. O štvorvalcoch sa tu zatiaľ nehovorí, osamelou voľbou je trojvalec 1.4 TDI. K dispozícii je s maximálnym výkonom 66 kW (90 k) alebo 77 kW (105 k).

Motor
1.4 TDI (66 kW)
1.4 TDI (66 kW) DSG
1.4 TDI (77 kW)
Max. výkon.
66 kW (90 k)
66 kW (90 k)
77 kW (105 k)
Max. krútiaci moment
230 Nm
230 Nm
250 Nm
Prevodovka
5-stupňová manuálna
7-stupňová DSG
5-stupňová manuálna
Spotreba mesto
4,0 l / 100 km
4,0 l / 100 km
3,9 l / 100 km
Spotreba mimo mesta
3,1 l / 100 km
3,4 l / 100 km
3,3 l / 100 km
Spotreba kombinovaná
3,4 l / 100 km
3,6 l / 100 km
3,5 l / 100 km

Oba naftové motory sú štandardne spriahnuté s päťstupňovou ručne radenou prevodovkou. Pri slabšom z dvojice si možno okrem nej zvoliť aj dvojspojku. Manuál je však úspornejšou voľbou, diesel s ním dosahuje papierovú spotrebu iba 3,4 litra. V extra šetrnom vyhotovení označenom štítkom Greenline je to dokonca iba 3,1 l/100 km.

O štipku komfortnejšia než väčší Rapid

Fabia III síce nestojí na známej modulárnej platforme MQB, no využíva množstvo prvkov vyvinutých pre ňu. Podobne je na tom aj o číslo väčší Rapid Spaceback, s ktorým spája tretiu generácia hatchbacku viacero vlastností. Nájdu sa však aj odlišnosti.

Nová Škoda Fabia
Nová Škoda Fabia
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska jazdnej dynamiky si síce ešte nedovolíme vynášať súdy, ale tretia generácia typu Fabia sedí podľa nás na ceste minimálne rovnako dobre ako mohutnejší súrodenec. Hatchback dobre poslúcha pokyny elektricky posilneného volantu a nemá problém s podržaním zvolenej stopy. Za naladenie podvozkových partií má česká automobilka palec hore.

Dobré pocity z podvozka pritom nekazí ani téma komfortu. Po prvých kilometroch sa nám zdá, že nerovnosti tlmí novinka lepšie než Rapid. Prešli sme s ňou mnoho prepadnutých kanálov, no väčšinu odfiltrovalo pruženie do roviny mäkko utlmeného buchnutia. Žiadne výrazné trieskanie sme nezaznamenali, podvozok v tomto smere nekapituloval ani raz.

Slovenské ceny zatiaľ nepoznáme

Počas našich jázd sme s očakávaním počúvali, či sa nedozvieme aj ceny platné pre náš trh. Tie sme sa však ešte nedozvedeli, nakoľko definitívne čiastky nie sú stanovené. Tretia generácia typu Škoda Fabia má k nám prísť koncom novembra, variant kombi v januári.

Na slovenský trh dorazí tretia generácia koncom
Na slovenský trh dorazí tretia generácia koncom
Zdroj: Škoda

V domácich končinách sa však automobil začne predávať o tri týždne a českí zákazníci už vedia, koľko za novinku zaplatia. Štartovacia priečka je v prepočte 8540 eur, tá slovenská by sa od nej nemala veľmi líšiť. Predpokladaný pohyb je smerom nahor, ale rozdiel by nemal byť výrazný.

Pracovnú cestu redaktora hradila spoločnosť Škoda.

Facebook like button

Video

Diskusia