Jesenné obdobie je pomaly za rohom. Čoskoro sa začnú skracovať dni, klesať teploty, príde väčšia únava. Z hľadiska premávky je to pochopiteľne počasie, ktoré výrazne ovplyvňuje vlastnosti vozovky a správanie sa vozidla. Okrem vyššej vlhkosti, napadaného lístia, ranných mrazov a hmiel však vstúpi do hry ešte jeden faktor: lesná zver.

Jeleň.
Zdroj: Autor: Vierka Balážová Duchoňová

Riziko zrážky so zverou, najmä vysokou, nemožno podceňovať, nakoľko sa práve nachádzame v období párenia. V závislosti od druhu vysokej zveri sa začína už v septembri alebo začiatkom októbra a môže trvať až do novembra alebo decembra. Zviera môže vstúpiť do vozovky znenazdajky a jeho reakcie sú nepredvídateľné. Preto je veľmi dôležité, aby boli všetky osoby pripútané, vrátane zadného sedadla! Hoci za použitie bezpečnostného pásu zodpovedá každý člen posádky, je to vodič, ktorý napokon môže niesť psychické a aj právne následky. Mnohí vodiči sa preto skrátka nepohnú z miesta, kým nie sú všetci vo vozidle pripútaní.

V čom spočíva riziko

Na slovenských cestách síce nosorožca ani slona nestretnete, ale aj diviak, medveď či jeleň dokážu napáchať nemalé škody. V prípade menších zvierat, ako sú líšky či zajace, je riziko priameho kontaktu s posádkou minimálna, kolízia sa zväčša skončí poškodením spodnej časti vozidla. Nebezpečenstvo predstavuje strata stability. Najväčšiu škodu spôsobí vyhýbanie sa zvieraťu, keď vodič stratí kontrolu nad vozidlom a skončí v priekope, v strome alebo sa zrazí s protiidúcim autom. Pri menšej zveri platí: brzdite a pevne držte volant. Radšej zraziť, ako skončiť na streche.

Anketa: Patrí stret so zverou medzi vaše obavy, keď sedíte za volantom auta a začne sa stmievať?

U vyššej zveri je problém oveľa horší. Zviera totiž v momente kolízie vyletí na kapotu a následne sa môže dostať cez čelné sklo do kabíny. Nedajbože ide o jeleňa, ktorého parohy dokážu usmrtiť alebo vážne zraniť ľudí na predných sedadlách. Takéto prípady nie sú ojedinelé a zrážky s vysokou obvykle končia s vážnymi následkami. Tu jednoznačne platí: prvoradé je núdzové brzdenie, čiže zadupnite brzdový pedál až na podlahu. Ak máte prehľad o situácii a viete, že sa máte kam vyhnúť, vyhnite sa. Pokiaľ to však situácia nedovoľuje, držte pevne volant a pripravte sa na náraz.

Značka, ktorá upozorňuje na zver.
Zdroj: Archív NMH

Univerzálne platné riešenie neexistuje, pretože všetko závisí od konkrétnej situácie. O to viac, že zviera sa správa nepredvídateľne. Oslnený jeleň či srna zastavia a v momente, keď ich vodič začne obchádzať, môžu sa pohnúť. Vodič by mal preto zastaviť vždy, keď je to možné. Nesnažte sa blikať svetlami, pretože by ste tým mohol zviera ešte viac „zafixovať“. Namiesto toho odborníci odporúčajú stlmiť svetlá a dlhšie zatrúbiť.

Ako znížiť riziko zrážky

Kritické oblasti bývajú vyznačené príslušnými dopravnými značkami. Buďte v strehu, najmä však v skorých ranných a večerných hodinách, keď je vysoká zver najaktívnejšia. Odporúčame sledovať okolie, nakoľko neraz zbadáte najskôr odraz svetla v očiach zveri. Samozrejme, ak nejdete príliš rýchlo. Pokiaľ vám cez cestu prešlo jedno zviera, buďte veľmi opatrní a určite spomaľte. Najmä srny či jelene sú len zriedka osamotené a je veľká pravdepodobnosť, že niekde nablízku sa nachádzajú ďalšie.

Podľa zákona o premávke môže ísť vodič len takou rýchlosťou, aby dokázal zastaviť na vzdialenosti, na ktorú má rozhľad. Inými slovami, vodič musí byť schopný zastaviť pred prekážkou, ktorá sa nachádza za zákrutou. Nezávisle od toho, či je to zviera, človek či iné vozidlo. V prípade lesnej zveri platí, že pri rýchlosti 50 až 60 km/h sa vysoké zviera do kabíny spravidla nedostane. No pri rýchlosti 80 alebo 90 km/h je toto riziko vysoké a hraničí s istotou. Vodič skrátka musí predvídať, iná možnosť tu neexistuje.

Srnec.
Zdroj: Diana Záhumenská

Úplne inú kapitolu predstavujú diaľnice a rýchlostné komunikácie, kde sa začalo s oplocovaním až v posledných rokoch. V minulosti sa stalo viacero prípadov, keď na diaľnicu vybehol diviak alebo medveď. Každý vodič by si mal v exponovaných oblastiach, ktoré sú často vybavené aj príslušnými dopravnými značkami, uvedomovať riziko vstupu zvieraťa do vozovky. Z psychologického hľadiska v takýchto nepredvídateľných situáciach človek nereaguje vedome, ale podvedome resp. automaticky. U citlivejších vodičov sa môže vyvinúť určitý druh posttraumatickej poruchy, ktorý vedie k nočným morám alebo strachu zo šoférovania.

Azda najlepším receptom na zvládnutie stresujúcich situácií sú školy šmyku, kde sa vodiči v kontrolovaných podmienkach naučia správne reagovať. Naviac možno školu absolvovať na svojom vozidle, vďaka čomu vodič dokonalo spozná jeho správanie sa v rôznych situáciách. Najdôležitejšie je však to, že sa tým zníži riziko mimovoľnej a zväčša nesprávnej reakcie, ktorej dôsledkom môže byť vážna dopravná nehoda.

Ako postupovať po zrážke so zverou

1. Vždy zastavte, oblečte si reflexnú vestu a zapnite výstražnú funkciu smeroviek.

2. Ak vám to situácia umožňuje, umiestnite výstražný trojuholník. Pokiaľ ste v kopcovitom teréne s množstvom zákrut, umiestnite ho za zákrutu, aby prichádzajúci vodiči vedeli, že za ňou na nich čaká prekážka.

3. Vždy volajte políciu. V mnohých prípadoch je potrebné informovať správcu príslušného revíru, obvykle to zabezpečí polícia. Naviac aj poisťovne neraz vyžadujú policajný protokol.

4. Ak sú na mieste zranené osoby, volajte na tiesňovú linku 112.

5. Ak je zviera mŕtve, odtiahnite ho na kraj vozovky. Rozhodne sa ho nedotýkajte holými rukami, nakoľko sa môžete nakaziť, napríklad, besnotou. Využite k tomu rukavice z lekárničky.

6.Mŕtve zviera si nevezmite do auta. V takom prípade sa presúvate spod pôsobnosti zákona o premávke pod Trestný zákon, konkrétne trestný čin pytliactva.

7.Ak je zviera zranené a vy nie ste práve lesník či veterinárka, určite sa k nemu nepribližujte. Vystresované zviera vám totiž môže ublížiť.

8. Počkajte na políciu aj vtedy, ak zranené zviera utečie. Môže to byť dôležité pre poisťovňu.

9. Ak si nie ste istí, čo všetko potrebujete pre poisťovňu, kontaktujte jej asistenčnú linku.