Leto sa nesie v znamení festivalov pod holým nebom, rôznych hromadných vystúpení, remeselných trhov či návštev kúpalísk a akvaparkov. Práve na takýchto miestach organizátori často využívajú okolité lúky či polia ako parkoviská, ktoré sa však môžu v priebehu sekúnd stať nebezpečnou pascou. Dokazuje to aj starší experiment nemeckej spoločnosti Dekra.

Na improvizovaných nespevnených parkoviskách s vysokou suchou trávou či senom totiž hrozí riziko, ktoré si uvedomuje len málokto. Hovoríme o živle, ktorý dokáže napáchať obrovské škody. Je to oheň. Niektoré časti motora, najmä výfuky a katalyzátory sú natoľko horúce, že bez väčších problémov sa od nich suchá tráva zapáli.

Technici Dekry zaparkovali testovacie Audi vo vyššej suchej tráve a horúci katalyzátor sa už v priebehu niekoľkých sekúnd postaral o požiar, ktorý takmer ihneď zachvátil auto. K úplnému zničeniu vozidla nedošlo iba preto, že okamžite zasiahli hasiči, ktorí sa z pochopiteľných dôvodov na pokuse zúčastnili.

Tento problém sa nemusí vyskytnúť len na suchom poraste na lúkach, ale aj na okraji vozovky. Riziko podstatne zvyšujú vysoké vonkajšie teploty, sucho a nízky podvozok. Dekra preto vyzýva motoristov, aby si dávali veľký pozor. Najmä vtedy, ak ich vozidlo má nižšie položený podvozok alebo stojí na výrazne nerovnom povrchu. Ak je to čo i len trochu možné, vyhýbajte sa takýmto miestam.

Čo robiť, ak horí auto

Pokiaľ nemáte po ruke hasiaci prístroj, nemôžete urobiť v podstate nič, len zavolať tiesňovú linku 112 alebo priamo hasičom na stále funkčné číslo 150. V zásade platí, že za každých okolností zachovajte chladnú hlavu. Autá vybuchujú a lietajú vzduchom iba v hollywoodskych filmoch, v reálnom živote býva dostatok času opustiť kabínu a vzdialiť sa.

Vašou prvoradou povinnosťou je postarať sa o ľudí a dostať ich do bezpečnej vzdialenosti od horiaceho vozidla. Druhým bodom je telefonát na tiesňovú linku a až potom sa môžete pokúsiť hasiť požiar. Ak máte čím. No aj tu sa pýta veľká opatrnosť, nakoľko na rozdiel od hasičov, ktorí majú špeciálne obleky a skúsenosti, je riziko zranenia u laika veľké.

Bežný motorista môže hasiť len malý požiar alebo plamene tesne po tom, ako sa rozhoreli. Ak horí v motorovom priestore, rozhodne neotvárajte kapotu! Pod zatvorenou kapotou bránia šíreniu ohňa splodiny horenia, ktoré ho čiastočne dusia. Otvorením kapoty zvýšite prísun kyslíka a tým požiar podstatne urýchlite. Akonáhle však oheň pohltí motorový priestor aj kabínu, nemáte už žiadnu šancu niečo zachrániť. Zbytočne ohrozíte sami seba.

Zakázané predmety

Väčšina z nás si uvedomuje, že nechávať akýkoľvek živý organizmus v rozpálenom aute nie je dobrý nápad. Existuje však aj celý rad predmetov, ktoré vám môžu poriadne pokaziť beztak náročný horúci deň. Pri vysokých teplotách a suchu si treba dať pozor nielen na parkovanie, ale aj na to, čo má šofér či šoférka v aute. Naozaj tam tieto veci potrebujete? Cez leto sa vám to môže vypomstiť.

1. Kozmetika

Niektoré kozmetické prípravky pozostávajú z aerosólu, ktorý je pod tlakom uzatvorený v plechovom obale. O nepríjemnú reakciu sa postará obyčajná stredoškolská fyzika, ktorá hovorí, že plyny sa teplom rozpínajú. Pre horúčavu vo vozidle môže rozpínanie plynu dosiahnuť kritickú hodnotu, v dôsledku čoho plechový obal nevydrží a zmení sa na nebezpečný projektil. O tom, že môže ísť o potenciálne nebezpečnú záležitosť, svedčí nedávny prípad z Kanady. Žena išla do práce a na zadnom sedadle nechala lak na vlasy. Keď sa po práci vrátila, plechovka trčala z čelného skla. Viac než všetky slová, povie nasledujúci obrázok.

Ak by niekto sedel na mieste vodiča, s veľkou pravdepodobnosťou by prišlo k vážnemu úrazu. Zdroj: Devon Haskins
Zdroj: Devon Haskins

Rovnaký princíp sa týka dokonca aj ochranných opaľovacích prostriedkov, a to nielen vo forme spreja. Aj obyčajný opaľovací krém či mlieko môžu narobiť v aute nevábnu paseku. V tomto prípade však ide najmä o plastový obal, ktorý sa na priamom slnku alebo v extrémnej horúčave vo vozidle môže poškodiť a vypustiť svoj mazľavý obsah na poťahy.

Dámy, ak máte obľúbené rúže, rozhodne ich nenechávajte v aute. Rúž sa roztopí už pri oveľa nižšej teplote, než vládne v rozpálenom aute. Navyše horúčava môže zmeniť jeho zloženie a dokonca aj farbu a ako bonus zanechať na poťahoch mimoriadne odolný fľak.