A práve preto je dôležité v zime umývať auto čo najčastejšie. Väčšina majiteľov svojmu vozidlu zaobstará len sezónne obutie a prevádzkové kvapaliny s nižším bodom tuhnutia. Existujú však možnosti, ako pre ochranu auta pred nástrahami zimy urobiť viac. Ani vy predsa nevymeníte iba sveter za bundu, tak prečo nedopriať aj svojmu autu a ušetriť na následných opravách?
Vozidlo sa počas chladných mesiacov pravidelne stretáva s mokrým prostredím, zamŕzajúcou vodou, soľou, štrkom a ďalšími posypovými materiálmi. Na ne sa navyše často viažu rôzne nečistoty či chemikálie a spoločne sa tieto prvky snažia o napádanie exteriéru automobilu. Výsledkom ich pôsobenia je oxidácia laku, hrdzavenie plechu a degradácia plastov. Možno eľa z vás vníma lak auta iba ako peknú farbu, no ide o citlivú súčasť auta, ktorú treba náležite chrániť.
Dôkladná sprcha ako základ
Ako teda zabrániť nepríjemnému pôsobeniu zimy na auto? Najlepšie je obliecť ho do odevu, ktorý odolá sezónnym nástrahám a ponechá auto bez poškodení. Základom ochrany je očista auta. Automatizovaná umývacia linka ani bežné ručné opláchnutie však nestačia.
Klasické umytie je iba prvým krokom k čistote auta, keďže voda so šampónom všetko odstrániť nedokážu. Príkladom sú malé čiastočky asfaltu či smoly, ktoré sa zvyknú usádzať v blízkosti kolies a treba na nich zaútočiť špeciálnym prípravkom. Celé auto je dobré vyčistiť tzv. clay hlinou, ktorá dokáže z laku i skla spoľahlivo vytiahnuť rôzne kontaminácie. Prekrytie nečistôt ochranou by spôsobilo ich dlhodobé usadenie v laku a súvisiace poškodenie.
Nevyhnutným procesom je leštenie, na ktoré nie je najlepší čas v lete, ale aj pred príchodom zimy. Vtedy má naleštenie okrem estetického aj najväčší praktický význam, keďže ošetrený lak sa v náročnom období lepšie umýva a zároveň tvorí lepší podklad pre sezónnu ochrannú vrstvu. Ryhy v ňom sú navyše miestom, kde sa usádzajú čiastočky špiny, soli a chémie. Tie nepozorovane hryzú do povrchu karosérie.
Očistené a vyleštené auto je pripravené na obliekanie. Druhotný povrch auto chráni nielen pred mechanickým poškodením a pôsobením chémie, mnohé produkty majú aj hydrofóbnu funkciu, teda lepšie odpudzujú vodu. Vďaka tomu sa takto ošetrený automobil podstatne ľahšie čistí od chronických zimných chorôb v podobe snehu, ľadu a námrazy. Pri ich ledabolom odstraňovaní možno na laku i sklách spôsobiť ryhy a poškodenia. Pred čistením je lepšie auto zvnútra predhriať, aby sa primrznutý materiál uvoľnil.
Konfekcia ochranných prvkov obsahuje niekoľko rôznych modelov. Základným a zároveň najrozšírenejším je vosk. Pre letnú sezónu je úplne postačujúci, no v zime je jeho odolnosť chemickými posypmi výrazne znížená a voskový povrch má zníženú trvácnosť. Napriek tomu je iste lepší než žiadna ochrana. Podľa Erika Gajdoša z firmy Gajdoš Autolesk je na zimu dobré auto kvalitne navoskovať a počas nej dať vosk aspoň jedenkrát obnoviť. Pri umývaní treba používať pH neutrálny šampón, ktorý vrstvu vosku nenarúša.
Trvácnejšou voľbou než vosk sú tzv. sealanty, špeciálne produkty často vytvorené na báze nanotechnológií. Sú podstatne odolnejšie a auto dokážu bezpečne chrániť aj jeden rok. Existujú samostatné verzie pre karosériu, plastové časti aj okná. V porovnaní s voskom nájdeme lacnejšie aj drahšie alternatívy, závisí to od výrobcu a modelu. Čerstvou novinkou v oblasti ochrany laku je tekuté sklo, ktoré pomocou chemickej reakcie vytvorí na povrchu laku tvrdú a trvácnu vrstvu. Vhodná je najmä na najviac exponované časti karosérie ako napr. predná kapota.
Pôsobeniu zimy sú vydané napospas aj kolesá. Disky sa dajú pred ňou chrániť patričným produktom a ochranu možno ľahko aplikovať aj na pneumatiky, pre ktoré je určený tzv. tyre dresing. Ten ich udržiava pružné a predlžuje ich životnosť. To isté platí pre gumové tesnenia, ktoré inak často primŕzajú a pri neopatrnej manipulácii hrozí ich úplná devastácia.
Dôkladné ošetrenie si vyžaduje odborné ruky
Viaceré z opisovaných procedúr nie sú jednoduché a urobiť ich naozaj kvalitne sa hockomu nepodarí. Zimnú ochranu auta je preto lepšie nechať na povolaných ľudí. Na slovenskom trhu pôsobí viacero firiem, ktoré ponúkajú potrebné produkty i služby. No a koľko zimnému obliekaniu venovať? Všetko závisí od stavu vozidla. Povrch s množstvom kontaminácií a škrabancov si vyžaduje väčší počet procedúr, čo sa odráža na potrebnom čase i cene.
Počítať však treba minimálne s polovicou dňa a nákladmi od sto eur. Stovka nie je malý peniaz a z krátkodobého hľadiska sa môžu zdať tieto výdavky ako neopodstatnené. Kvalitnou zimnou prípravou však možno výrazne predĺžiť čas, kedy auto vyzerá takmer ako nové, teda nemá zbytočné estetické nedostatky či hrdzu.