Aj keď inžinieri stále vyvíjajú nové technológie, ktoré pôsobia občas ako vystrihnuté z 22. storočia, niektoré kľúčové komponenty majú stále kúsok prehistorickej DNA. Jednoduchý elektrický motorček je mechanicky spojený s radom článkov a tyčí, ktoré sú spojené s ramenami stierača. A pritom vám ako vodičovi stačí ťuknúť do páčky pod volantom a voilá. Najčastejšou príčinou porúch stieračov je pritom naša zábudlivosť, keď páčku nevrátime na svoje miesto.  

ss
Zdroj: Pixabay

Jednou z ďalších mylných predstáv je, že je lepšie ramená stierača na noc zdvihnúť, aby neprimrzli k čelnému sklu a vy si tak ráno ušetríte robotu. Myšlienka je síce dobrá, ale môže to viesť k určitým problémom. Takmer všetky stieracie systémy majú určitý typ zabezpečenia proti zlyhaniu. Niektoré vozidlá používajú relé na vypnutie napájania motora, ak nemôže stierač dokončiť svoj „sklz“ po zamrznutej ploche. Iné systémy používajú rameno stierača, ktoré je pripojené k spojovacej tyči pomocou matice, ktorá sa v nutnom prípade uvoľní.

Ale aj s týmito šikovnými pomocníkmi majú servisy každú zimu plné ruky práce z opravami stieracích systémov. Výmena pohonného motorčeka môže v závislosti od typu vozidla stáť desiatky až stovky eur. Pritom je veľmi ľahké a jednoduché sa prípadným opravám vyhnúť. Keď auto zaparkujete a idete zhasnúť motor, skontrolujte, či sú stierače vypnuté. Aké primitívne, však? Toto je ale príčina zlyhania stieračov číslo jedna. Mali by ste si na to zvyknúť bez ohľadu na ročné obdobie a časom sa vám to dostane do hlavy rovnako, ako vypnutie svetiel.

Zdvíhate v zime stierače?
Zdroj: Archív

Ak necháte ramená stierača zdvihnuté len preto, aby ste zabránili zamrznutiu ku sklu, vo veterných podmienkach môže rameno dostatočne silný vietor zacvaknúť naspäť s takou silou, až sklo praskne. Mali by ste si položiť otázku, či je pre vás výhodnejšie meniť čelné sklo, alebo investovať viac času do ich vyčistenia. Najlepšou alternatívou je ochrániť čelné sklo na to určenou plachtou či podložkou a nechať ich v prirodzenej polohe. Odklon stieračov do opačnej polohy prispieva k nadmernému opotrebeniu otočného mechanizmu. Opačné konce ramien sú totiž spojené pántmi k trapéze, ktorá zaručuje ich synchrónny pohyb a jednotlivé články sú vyrobené z plastu a malých pružiniek a ľahko sa môže stať, že vám potom nebudú fungovať tak hladko a rýchlo, ako by ste chceli.