2. Elektronika a elektroinštalácia

Všetko, čoho pomenovanie sa odvíja od „elektro“, sa skrátka s vodou neznesie. Nech sušíte auto akokoľvek dlho a dôsledne, voda poškodí plošné spoje. Riadiace jednotky síce možno kúpiť a vymeniť, musia sa však nanovo naprogramovať a ani to nedáva záruku spoľahlivosti. Navyše oprava býva niekedy tak drahá, že lacnejšie by vás vyšlo nové auto. Potenciálni kupci by si mali pozrieť poistkovú skrinku a kontakty v blízkosti riadiacich jednotiek. Zoxidované kontakty by mali okamžite rozoznieť vnútorný alarm. V takom prípade odporúčame od kúpy odstúpiť, nech sú cena a výzor auta akékoľvek.

Skontrolujte poistkovú skrinku. Skorodované kontakty (vpravo) sú dobrým signálom, že auto mohlo byť pod vodou
Skontrolujte poistkovú skrinku. Skorodované kontakty (vpravo) sú dobrým signálom, že auto mohlo byť pod vodou
Zdroj: Auto Bild

Najčastejším signálom o zatopení je zanovitá elektronika, čo sa prejaví napríklad, pri ovládaní okien a rádia či podľa nepredvídateľného správania sa centrálneho uzamykania, ktoré z ničoho nič auto odomkne alebo zamkne. Na prístrojovej doske sa zas môžu chaoticky rozsvecovať kontrolky a práve na to slúži skúšobná jazda. Rozhodne nepostačí koliesko na dvore, ale choďte s autom von do premávky. Naviac do áut pribúdajú stále nové asistenčné systémy a teda aj zariadenia, ktoré môže voda poškodiť.

Je veľmi pravdepodobné, že sa rozsvieti kontrolka airbagu. Predávajúci totiž nikdy nevymení všetky airbagy, obvykle ponechá tie, ktoré voda nezasiahla, teda bočné alebo hlavové. Voda pritom nemusela zatopiť samotné airbagy, ale ich elektrické kontakty a riadiace jednotky sa pod hladinou ocitli takmer určite. Toto poškodenie môže spôsobiť zlyhanie airbagu v kritickej situácii alebo jeho samovoľné nafúknutie. Predstavte si, že vám airbag z ničoho nič vybuchne do tváre na diaľnici.

Oprava sa zväčša neopláca. Seriózne servisy takéto vozidlo spravidla nepríjmu a radšej poradia majiteľovi kúpu nového. Náklady na opravu toho zatopeného obvykle presiahnu cenu novšieho a hlavne nepoškodeného. Vyhrané nemajú ani majitelia starších vozidiel. Všetky autá zhruba od polovice 90. rokov majú najmenej jednu riadiacu jednotku, modernejšie ich majú aspoň desať a mnohé z nich sa nachádzajú pod sedadlami. No i keby boli umiestnené vyššie, väčšina kabeláže sa tiahne práve pod kobercami kabíny. Na „odpálenie“ elektroniky postačí, ak voda zaleje koberce.