Nemecko, Belgicko a Holandsko sú ťažko postihnuté povodňami zo záveru minulého týždňa. Tieto štáty patria medzi krajiny, z ktorých sa na Slovensko a do Českej republiky dováža najviac ojazdených áut. Pri kúpe jazdeného auta z dovozu si preto dôkladne skontrolujte, či automobil nepochádza z územia, ktoré boli pod vodou. Ako na to? Pri tom vám pomôže našich 5 tipov. 

„Na základe našich skúseností sa u rôznych predajcov či v inzercii začínajú zaplavené vozidlá objavovať už krátko po povodniach. Vzhľadom k bleskovému charakteru povodní najmä v Nemecku, ktoré je najobľúbenejšou krajinou pre dovoz ojazdených áut, možno čakať, že áut bolo zaplavených veľké množstvo. Až 100 vozidiel postihla rýchla povodeň dokonca priamo na diaľnici v Severnom Porýní-Vestfálsku. O to väčší počet pokusov o predaj týchto vozidiel môžeme čakať smerom na východ," uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings.

Ročne sa na Slovensko zo zahraničia dovezú desaťtisíce áut. Väčšina importov pochádza práve z Nemecka, ktoré v minulých dňoch na mnohých miestach trápili rekordné povodne. „Jazdenky“ z podobne postihnutého Belgicka a Holandska sú taktiež často dovážané na územie Slovenska a Česka. Pri vozidlách, ktoré sú plné elektronickej výbavy a rôznych bezpečnostných systémov je pochopiteľne zvýšená náchylnosť na poruchy, najmä po zaplavení veľkým množstvom vody do väčšej výšky, než je motorový priestor.

Povodne v Nemecku.
Povodne v Nemecku.
Zdroj: TASR

Veľa vád potom môže byť aj životu nebezpečných. Prakticky kedykoľvek totiž môže nastať zlyhanie elektroniky alebo problémy na vonkajších súčastiach auta vplyvom nadmernej korózie. „V čase po rozsiahlych záplavách vždy evidujeme pokusy o predaj áut, ktoré sú evidentne poškodené vodou. Preto starostlivo preverujeme, kde sa s vozidlom jazdilo. Oveľa detailnejšie kontrolujeme, či napríklad nie je bahno v rôznych ťažko prístupných miestach, trebárs pod čalúnením dverí. Často býva aj za tesnením okolo dverí alebo pod palubnou doskou. Veľa napovie tiež väčšia miera korózie pod kobercom v batožinovom priestore alebo zápach."

Starostlivo by k nákupu ojazdeného auta mali pristupovať aj motoristi. V kúpnej zmluve by ste rozhodne mali požadovať ustanovenie o tom, že vozidlo nebolo zatopené, aby ste v rámci prípadnej reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu. Vzhľadom na situáciu v Nemecku a v Belgicku sa dá očakávať, že sa na mnohých inzertných serveroch objaví väčšie množstvo áut práve z týchto krajín. Rovnako tak sa ale môžu objaviť autá pôvodom z Česka, kde na niektorých miestach tiež došlo k lokálnym záplavám.

Pri autách zo zahraničia väčšinou ide o individuálne dovozy a tým hrozia novým majiteľom vážne problémy a s nimi spojené dodatočné náklady na opravy. Tie môžu mnohokrát prevýšiť aj cenu samotného vozidla. Správne by po zatopení vozidla mala byť vymenená celá elektroinštalácia, čo znamená náklady v hodnote stoviek až tisícok eur. Preto sú zatopené autá často nepredajné, no to nezastaví výmyselníkov, ktorí takéto autá privedú  do Česka alebo na Slovensko.

Problém spočíva v tom, že opravu hradí poisťovňa iba z havarijného poistenia. Ak majiteľ havarijku nemá, buď si auto opraví za vlastné, alebo sa ho bude snažiť vyčačkať, navoňať a predať čo najrýchlejšie. Naša rada znie: skúšobná jazda je povinná a vždy si zavolajte skúseného mechanika. Nespoliehajte sa na „známeho, ktorý sa vyzná“. Nižšie uvádzame aspoň niekoľko tipov, ktoré by vám mohli pomôcť. A hoci náš článok si môže prečítať aj „poctivý predajca“, nejde o jediné miesta alebo problémy, ktoré dosvedčia zatopenie. Práve mechanik ich dokáže odhaliť.

1. Zápach v kabíne

Ilustračná foto.
Ilustračná foto.
Zdroj: FILIP KADLEČÍK

Prvým signálom, že s autom niečo nie je v poriadku, je nepríjemný zápach v kabíne. Voda na ceste totiž nie je čistá a ak nestíha kanalizácia, môže sa do vody dostať blato, piesok alebo odpadky. Skrátka všetko, čo nevonia práve najvábnejšie. Profesionáli, ktorí používajú modernú autokozmetiku, síce dokážu vyčistiť zatopený interiér tak, aby pôsobil novým a udržiavaným dojmom. Lenže špinavá voda prenikne do všetkých penových materiálov, z ktorých zápach neodstránite, nech sa snažíte akokoľvek. Prečo asi nefajčiar vždy rozpozná fajčiarske auto, i keď je čerstvo vytepované?

Ďalším varovným signálom je interiér voňajúci ako pojazdná parfuméria. Môže to naznačiť zúfalú snahu majiteľa zatajiť nevábny zápach. Jednoduchá pomoc: odstavte vozidlo do tieňa a naplno pustite klimatizáciu, aby sa kabína poriadne vychladila. Práve za studena totiž zápach naplno prerazí a nezabráni mu v tom ani cisterna voňavky. Na úplné odstránenie zápachu by bolo potrebné vymeniť všetky plasty, obklady, čalúnenia a izolácie v celom vozidle, vrátane motorového a batožinového priestoru. Lenže to stojí peniaze a majiteľ sa chce auta zbaviť čo najskôr a zarobiť čo najviac.

Už pri najmenšom podozrení, že predajca niečo tají, odporúčame navštíviť servis a požiadať o demontáž plastového obloženia, ktoré sa bežne nesníma, napríklad, z dverí alebo palubnej dosky. Ak bolo auto aspoň čiastočne pod vodou, za týmto obložením sa určite nájdu znaky zatopenia. Ďalšou možnosťou je demontáž palivovej nádrže, nakoľko medzi ňou a karosériou sa určite dajú odhaliť neklamné znaky prítomnosti kalnej vody.