Bol to Volkswagen, kto od nástupu vznetových motorov využíval diesel čoraz viac a nakoniec prišiel s agregátmi ako 1.9 TDI alebo 2.0 TDI, ktoré sa stali žijúcimi legendami medzi motormi. Je teda príznačné, že to bol opäť nemecký gigant, kto stál na počiatku konca naftiakov. Aféra Dieselgate ich uvrhla do zlého svetla a už niekoľko rokov sa tejto nálepky nevedia zbaviť.
Ľudia sa dnes boja, že ich v naftovom aute kvôli vypúšťaným emisiám časom nepustia na rôzne špecifické miesta. Hrozí im aj s tým súvisiaci veľký pokles hodnoty. My v AUTO BILDe to tak čierno nevidíme - naftiaky podľa nás ešte stále majú opodstatnenie a tak skoro z ciest nezmiznú. Pre niekoho je však dianie v Nemecku jednoznačným ukazateľom.
Vo februári tohto roka rozhodol Spolkový správny súd v Lipsku o tom, že mestá Stuttgart a Düsseldorf majú oprávnenie zo svojich ulíc vykázať vozidlá so vznetovými motormi. Tie k tomuto kroku zatiaľ vo väčšom rozsahu nepristúpili, no môže to byť len otázkou času. Nie je vôbec vylúčené, že podobné rozhodnutie padne v blízkych rokoch aj na Slovensku.
>>> Kompletný prehľad rizikových jazdeniek nájdete vo veľkej galérii <<<
Na nemeckom trhu sa spomínaný krok prejavil negatívne takmer okamžite. Náhly prepad hodnoty ojazdených dieselov sa odhaduje na približne 15 %. Obavy spotrebiteľov ilustruje aj fakt, že trojročné auto s naftiakom plniacim Euro 5 sa predávalo len za 52,6 % z katalógovej ceny. Práve prepad hodnoty môže byť pre mnoho vodičov ešte väčším problémom, než “nejaký” zákaz vjazdu do centra miest.
Ohrozené však nie sú len vznetové jednotky, ale napríklad aj športové modely, ktoré často za cenu väčšieho stáda koní pod kapotou plnia len staršie emisné normy. Z úplného nebezpečenstva nie sú vyňaté ani benzínové agregáty. Zážihové motory síce zatiaľ represívna legislatíva nerieši, no už aj tie dnes dostávajú filtre pevných častíc a tak symbolicky nastupujú na cestu dieselových automobilov.
Vo všeobecnosti teda na Slovensku platí, že zatiaľ sa príliš niet čoho báť, no raz môže prísť výrazný prepad hodnoty dotknutých vozidiel. Potom to pocítia najmä tí vodiči, ktorí siahajú po starších jazdenkách v daných emisných kategóriach. Práve ich popularita môže byť prekliatím budúceho majiteľa - z obľúbeného a hodnotného auta sa stane len nezaujímavý kus plechu, ďalší predaj už môže byť komplikovaný alebo stratový.
Ktoré vozidlá môžu byť reálne v ohrození a pri ich kúpe sa je lepšie zamyslieť? Vo veľkej galérii nájdete prehľad piatich emisných noriem spolu s TOP 5 predávanými modelmi pre každú z nich. Všetky inzeráty pochádzajú z portálu Autobazar.SK, kde sa čoraz častejšie uvádza aj informácia o emisnej norme, ktorú dané vozidlo spĺňa. Ako ste na tom vy? Zvážili by ste pri kúpe jazdenky jej emisie? Alebo akékoľvek obmedzovanie považujete za hudbu ďalekej budúcnosti?