Anketa: Nechávate niekedy auto stáť na voľnobehu, napríklad ráno pri prvom štarte dňa?

Ak automobil stojí na mieste, trvá jeho agregátu podstatne dlhšie, kým dosiahne optimálnu pracovnú teplotu. Uvádza to nemecká organizácia ADAC, ktorá sa zamerala na častý zimný zlozvyk vodičov - zahrievanie motora na voľnobehu, napríklad pri čistení vozidla od ľadu a snehu. Prečo by ste to už nemali robiť? Existuje niekoľko dôvodov.

Test ADACu ukázal, že ak pri vonkajšej teplote -10 °C naštartujete motor a necháte ho voľnobežne spustený na mieste, spálite v priebehu štyroch minút 0,1 l benzínu s prekvapivo nepriaznivým výsledkom. Aj po štyroch minútach chodu mal motorový olej teplotu -7 °C a do kabíny auta prúdil od agregátu vzduch s teplotou 13 °C, čo na zahriatie interiéru rozhodne nestačí.

Prečo je pomalé zahrievanie motorového oleja pri voľnobežnom chode motora problémom? Dôvodom je fakt, že pri teplote -7 °C má olej nevyhovujúcu viskozitu, čo zvyšuje trenie v motore. To v preklade znamená, že sa viac opotrebovávajú napríklad piesty či steny valcov.

Keď automobil stojí na mieste, hrozí, že sa jednotlivé komponenty pohonu nebudú zahrievať dostatočne rovnomerne. Hrozí opotrebovanie a netesnosti. Navyše, do studeného motora sa vždy vstrekuje o niečo bohatšia zmes, ktorá kompenzuje kondenzačné straty.

Časť paliva pri voľnobežnom chode motora za studena kondenzuje na vychladených stenách valcov a opäť sa z neho stávajú kvapôčky. Tie de facto umývajú steny valca a odstraňujú z neho film maziva, čo opäť zvyšuje opotrebovanie.

Môžete za zahrievanie auta na mieste dostať pokutu? Odpovedáme na ďalšej stránke článku.