Ukázalo sa, že drahý športový filter automobilu naozaj pomôže

Poradca Test: Zvyšujú drahé vzduchové filtre výkon?

Foto: Youtube/ Engineering Explained

27.11. 2018 9:50 Vylepšenie vzduchového filtra vozidla patrí k základným úpravám, ktoré majiteľ môže vykonať bez väčšieho technického nadania či znalostí. Oplatí sa však investovať do drahého filtra, alebo sú jeho vlastnosti len reklamným ťahákom?

Vzduchový filter vozidla je spravidla dobre prístupný a manipuláciu s ním zvládnu i technicky menej nadaní vodiči. Pri jeho výmene nebudete často potrebovať akýkoľvek nástroj, stačí len vedieť, ako sa k nemu dostať. Aj vďaka jednoduchej manipulácii sú práve vzduchové filtre obľúbenou témou vodičov, ktorí pri relatívne nízkych nákladoch chcú vylepšiť svoje vozidlo. Oplatí sa však naozaj investovať do drahých riešení?

Pri rovnakých podmienkach sa porovnávali štyri vzduchové filtre - špinavý originálny, čistý originálny, lacná alternatíva a drahý športový
Pri rovnakých podmienkach sa porovnávali štyri vzduchové filtre - špinavý originálny, čistý originálny, lacná alternatíva a drahý športový
Zdroj: Youtube/ Engineering Explained

Odpoveď na túto otázku hľadal i Jason Fenske z kanálu Engineering Explained, ktorý vo svojom Subaru XV porovnal výkon motora a akceleráciu so špinavým, čistým, lacným a drahým vzduchovým filtrom. Výsledky sú prekvapujúce, a potešia snáď každého.

Meranie výkonu na valcovej stolici (Dyno) je častým úkonom tunerov a nevyhol sa mu ani Fenske. Už prvý beh naznačil, že používané dyno nie je zvlášť presné, na demonštráciu rozdielov medzi jednotlivými filtrami však stačiť bude - meria síce nepresne, ale pri rovnakých podmienkach ukazuje totožné výsledky.

Čistý originálny filter (vľavo)
Čistý originálny filter (vľavo)
Zdroj: Youtube/ Engineering Explained

Testovanie filtrov ukázalo, že so špinavým originálnym vzduchovým filtrom auto podľa dyna produkuje 116 kW (158 k) a 186 Nm. Tieto hodnoty mierne vylepšil čistý originálny filter - s ním motor podával výkon na úrovni 118 kW (160 k) a 186 Nm. Prekvapivo teda z pohľadu výkonu razantný rozdiel medzi novým a zaneseným filtrom nie je.

Od tretieho filtra Jason zázraky neočakával - išlo o lacnú alternatívu, ktorá sa však tvárila prémiovo. O to väčšie prekvapenie prišlo, keď auto s týmto filtrom na kolesá posielalo 120 kW (163 k) a 191 Nm. Tu je však na mieste upozorniť, že nie je isté, či vyšší výkon nebol dosiahnutý len vďaka tomu, že filter jednoducho prepúšťa viac vzduchu a sním i nečistôt. V takom prípade by motoru mohol uškodiť.

Najbezpečnejšou stávkou sa zdá byť športový filter K&N, ktorý je z pohľadu ochrany agregátu overený a reálne mierne zvyšuje výkon vozidla. Pri behu s ním dyno zaznamenalo výkon vozidla na úrovni 121 kW (164 k) a 193 Nm. Auto s týmto filtrom bolo rýchlejšie i v realite a to o 2,2 až 3,2 % pri akcelerácii v rýchlostiach pod 100 km/h.

Zlepšenie dynamiky vozidla v prípade súčiastky K&N zapríčiňuje fakt, že vďaka lepším materiálom je filter viac priepustný pri zachovaní želanej miery filtrácie. To znamená, že do vzduchového potrubia sa dostáva viac kyslíka, na čo riadiaca jednotka motora reaguje vstrekovaním väčšieho množstva benzínu. Vďaka tomu vzniká väčšie množstvo zmesi, ktoré má na starosti želané zvýšenie výkonu. Fenske overil, že teória funguje i v praxi a športové filtre nie sú len marketingovým klamom.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia