Pomaly sa blíži čas prezúvania automobilov na letné pneumatiky. Ešte stále máte čas, ranné či nočné teploty klesajú v závislosti od vašej polohy aj výrazne pod nulu. Jednoduché pravidlo, ktoré pomôže stanoviť správny čas prezúvania i laikom, hovorí o tom, že na letné kolesá by ste mali prejsť vtedy, keď teplota neklesá pod 7 °C. To, že poobede dnes býva aj viac než 10 °C nič neznamená, ráno totiž vodiči z domu vyrážajú pri teplotách oscilujúcich často okolo nuly. Zatiaľ ešte radšej neprezúvajte. Objednávať nové pneumatiky však už pomaly určite môžete, pomôcť vám môže aj porovnávací test Auto Bildu, ktorý sme v stručnej forme zverejnili už minulý týždeň.

Kedy však človeku vlastne treba nové pneumatiky? Zákon hovorí jasne, ak vám na letných pneumatikách zostáva menej ako 1,6 mm dezénu, treba ich vymeniť. Pozor, v prípade zimného obutia je norma prísnejšia, plášť by nemal mať dezén nižší než 3 mm. V praxi sa však často stáva, že majitelia vozidiel s nižším nájazdom nemusia ani tak skúmať dezén, ako skôr stav pneumatiky a jej vek. Či už chceme, alebo nie, vekom gumová zmes, z ktorej je plášť vyrobený, degraduje. Väčšina rešpektovaných zdrojov vo svete uvádza, že po šiestich rokoch by ste mali dobre skontrolovať stav pneumatiky a po desiatich už je väčšina zrelá na výmenu. Ako takýto plášť vyzerá a čo s ním v prípade výmeny urobiť?

Neprehliadnuteľným signálom starnutia pneumatiky sú praskliny, ktoré sa objavujú po celom jej obvode. Sú jasným dôkazom toho, že zmes, z ktorej je plášť vyrobený, už stratila svoju flexibilitu a nehodí sa na prevádzku v cestnej premávke. Okrem zhoršenej priľnavosti, ktorú spôsobuje fakt, že pneumatika je čoraz tvrdšia, sa výrazne zvyšuje aj riziko náhleho a nečakaného defektu. Praskliny, ktoré vidíte na povrchu plášťa, sa totiž objavujú aj na jeho vnútornej strane.

Príliš stará pneumatika - v detaile si môžete všimnúť, ako veľmi je jej povrch narušený.
Zdroj: Filip Kadlečík

Gumená zmes má navyše za úlohu držať pokope kovové výstuže, ktoré tvoria kostru pneumatiky. V takomto stave sa môže ich partnerstvo ľahko rozpadnúť. Rapídna strata tlaku môže v nesprávnej konštelácii situácie na ceste zapríčiniť nehodu s tragickými následkami, ktorej sa dalo ľahko predísť. Ak teda vaša pneumatika vyzerá tak, ako tá v našej galérii, neváhajte a zakúpte si novú.

DOT číslo dokumentuje vek pneumatiky.
Zdroj: Filip Kadlečík

Myslíte si, že okrem kreatívnych využití pneumatík v rámci záhrady či domácnosti už s nimi niet čo spraviť a patria na typickú skládku so zmiešaným odpadom? Ste na obrovskom omyle. V súčastnosti už na Slovensku existuje veľké množstvo prevádzok, ktoré spätne prijímajú opotrebované pneumatiky. Informuje o nich napríklad web eltma.sk, ktorý ponúka aj prehľadnú mapu. Server triedime.sk zasa informuje o tom, čo sa dá legálne spraviť so zničenými pneumatikami: "Môžete ich vrátiť predajcovi alebo distribútorovi pneumatík, teda do akejkoľvek predajne, ktorá pneumatiky ponúka, alebo do pneuservisu. Ich odobratie sa neviaže na kúpu nových pneumatík alebo iného tovaru. Môžete ich však odovzdať aj na zbernom dvore alebo na inom mieste určenom obcou.".

Ak si myslíte, že nemáte kde odovzdať staré pneumatiky, mýlite sa. Takto je zbernými miestami obsypané územie Slovenska i Českej republiky.
Zdroj: eltma.sk

Pneumatikám sa oplatí dať druhý život, pozrite sa, čo všetko z nich ešte môže vzniknúť (zdroj: Triedime.sk):

  • výplne betónov,
  • modifikované asfalty,
  • akustické protihlukové steny,
  • vlakové priecestia pre prechod áut a chodcov,
  • podkladové vrstvy vozoviek,
  • parkoviská,
  • nátery a farby,
  • podrážky na topánky,
  • strešné šindle,
  • podklady a výplne pre umelé trávniky,
  • gumené dlaždice na detské ihriská,
  • bežecké dráhy a tenisové kurty,
  • podlahy do fitness centier a mnohé iné.