Pri jazde po diaľnici sú kryhy odletujúce z kamiónov obrovským nebezpečenstvom.

Poradca Vytáčajú vás kryhy odletujúce z kamiónov? Krivdíte vodičom, často s nimi nemajú čo spraviť

Foto: Filip Kadlečík

12.12. 2019 7:40 Ľadové kryhy odletujúce z návesov nákladných vozidiel sú jedným z najväčších postrachov vodičov osobných automobilov na zimných cestách. Sú však naozaj iba výsledkom nezodpovednosti šoférov? Nie.

Pred niekoľkými dňami sme uverejnili článok, v ktorom sme vyzdvihovali zodpovednosť šoféra čistiaceho si náves od snehu na jednom z bratislavských diaľničných odpočívadiel. Ako sme sa však dozvedeli v reakcii nášho čitateľa Mareka Machunka, náš pohľad na vec nebol správny, za čo sa ospravedlňujeme.

Situácia na Slovensku vo veci čistenia vozidla počas zimy vodičom kamiónov príliš nedáva na výber. Na jednu stranu by nákladiak podľa zákona mali udržiavať čistý, na druhú stranu ich obmedzuje BOZP. Čistenie návesu priamo z návesu sa totiž považuje za prácu vo výškach a nad voľnou hĺbkou. 

Ako hovorí portál bozponline.sk, pri prácach vo výškach a nad voľnou hĺbkou stačí akákoľvek malá nepozornosť či nedostatočné zabezpečenie a ohrozený môže byť samotný pracovník, ale aj jeho okolie. Ak by kamionista chcel náves vyčistiť spôsobom, ktorý sme spomínali v predchádzajúcom článku, musel by byť riadne zabezpečený napríklad spojovacími lanami, tlmičmi pádu, popruhmi či iným podobným ochranným prostriedkom.

Pri jazde po diaľnici sú kryhy odletujúce z kamiónov obrovským nebezpečenstvom.
Pri jazde po diaľnici sú kryhy odletujúce z kamiónov obrovským nebezpečenstvom.
Zdroj: Filip Kadlečík

Vodič, ktorého sme my označovali za zodpovedného, síce svoj náves vyčistil, no na druhú stranu ohrozil sám seba. Keďže ja náves vyšší ako 1,5 metra a on na ňom pracuje, aplikujú sa na neho spomínané nariadenia o BOZP. Ak by teda nebodaj spadol, pravdepodobne by sa mohol rozlúčiť s plnením od poisťovne či inými finančnými kompenzáciami. V skratke - bola by to jeho chyba, nemal na náves čo liezť.

Na Slovensku máme situáciu, kedy zákon prikazuje vozidlo vyčistiť, no BOZP tieto možnosti výrazne limituje. Dá sa spraviť niečo pre to, aby to tak nebolo? Áno. V rôznych firmách na Slovensku sú úplne bežné kovové konštrukcie, tzv. rampy na čistenie návesov. Z nich môže vodič bezpečne odstrániť sneh či ľad zo svojej súpravy.

Takéto čistenie návesu síce na prvý pohľad pôsobí zodpovedne, vodič sa ním však vystavuje obrovskému riziku.
Takéto čistenie návesu síce na prvý pohľad pôsobí zodpovedne, vodič sa ním však vystavuje obrovskému riziku.
Zdroj: Filip Kadlečík

Problémom je, že na slovenských odpočívadlách takúto rampu takmer vôbec nenájdete. Pri rešerši na rôznych fórach sme sa dopočuli iba o niekoľkých. Vodiči, ktorí sú na cestách a nevyrážajú ráno z firemného parkoviska, tak prakticky nemajú ako splniť svoju zákonnú povinnosť, ak nechcú riskovať trvalú invaliditu bez akejkoľvek finančnej kompenzácie. V takejto situácii si asi každý rozmyslí, či na náves vylezie, a nemožno sa mu čudovať.

Existuje spôsob, akým by sa dalo pomôcť kamionistom a zároveň sa postarať o bezpečnosť šoférov osobných automobilov, ktorí sa niekedy na diaľniciach môžu cítiť ako cieľ bombardovania ľadovými kryhami. Na odpočívadlách by mali vyrásť špeciálne rampy, ktoré vodičom umožnia náves vyčistiť bez zvýšeného rizika pri práci.

Inšpiráciou by Slovensku opäť mohlo byť Rakúsko, kde počas zimy takéto rampy nájdete na viacerých miestach. Ako vyzerajú v praxi? To si môžete pozrieť na priloženom videu. Pri rampách na čistenie kamiónov je podľa diskusných fór u nás či napríklad i v Českej republike otázne, kto by ich mal financovať. Mnohí ľudia sú presvedčení o tom, že by tak mali urobiť samotné prepravné spoločnosti, iní volajú po pomoci štátu. Ako to vnímate vy?

Anketa
Kto by mal finančne zabezpečovať výstavbu rámp na čistenie kamiónov podľa vás?
  • 14%
  • 86%

Video

Diskusia