ikona tankovanie

Poradca Vysvetlené do detailu: Kontroverzný "nový" benzín E10 vs. starý E5, aký je medzi nimi rozdiel?

Foto: Dreamstime

8.11. 6:40 Klasický Natural 95 pod označením E5 bol v niektorých krajinách EÚ nahradený novým palivom pod označením E10. Ďalší rok sa tak má stať aj na našich čerpacích staniciach a tak sa mnoho ľudí pýta, aký je medzi týmito palivami rozdiel?

Klasický Natural 95 v sebe obsahuje 5% biologickej zložky v podobe etanolu. Práve preto ho môžeme na čerpacích staniciach nájsť aj pod označením E5. Pri palive E10 má byť podiel biologickej zložky vyšší a dosahovať až 10%. Etanol ,teda biologická zložka obsiahnutá v tomto palive, má pochádzať z alkoholového kvasenia rastlín s vysokým obsahom škrobu. Najčastejšie ide o kukuricu a cukrovu trstinu. Pre tých, ktorí by nevedeli, tak etanol je vlastne alkohol. 

Toto zelenšie a ekologickejšie palivo však nie je kompatibilné s niektorými starými vozidlami, presnejšie s palivovými systemami ich agregátov. Dlhodobé používanie takéhoto paliva tak môže na motore spôsobiť nemalé škody. Tento problém sa týka prevažne áut, ktoré spĺňajú emisnú normu nižšiu ako euro 4.

Ako príklad môžeme uviesť test organizácie ADAC, ktorá skúšala, ako ovplyvní ekologické palivo automobil Opel Signum s benzínovým motorom o objeme 2.2 litra. Na palive E10 prešli 27 tisíc kilometrov, avšak následne na to došlo k poškodeniu čerpadla. Podľa organizácie bolo na vine práve toto palivo a vyšší podiel etanolu, ktorý sa v ňom nachádza.

A práve táto zložka je hlavným problémom.  Etanol je drahší než benzín a tak za palivo, ktoré víta len málokto, zaplatíme viac. Medzi ďalšie problémy etanolu môžeme zaradiť aj vodu, ktorá sa s ním dobre mieša. To je z jednej časti pozitívum, no z druhej negatívum. Do istej miery sa tak dá vyriešiť kondenzácia vody v nádrži, no v prípade paliva E10 je ho až príliš a tak nikdy neviete, koľko vlhkosti na seba etanol naviazal počas prepravy a skladovania.

Na nádrži modernejších automobilov je napísané, či dokážu jazdiť na benzín E10.
Na nádrži modernejších automobilov je napísané, či dokážu jazdiť na benzín E10.
Zdroj: Filip Kadlečík

V prípade naviazania veľkého množstva vody do paliva, trpia kovové časti palivového systému koróziou. Ohrozené sú aj gumené hadice, tesnenia či plasty, ktoré vplyvom etanolu začínajú krehnúť a rozpadávať sa v prípade, ak nie sú vyrobené s odolnosťou proti tomuto javu. Aj preto môžu mať s týmto palivom niektoré staršie autá problém.

Okrem viazania vody sa etanol prejavuje aj iným spôsobom a to tak, že má vyššie oktánové číslo ako benzín. Napriek tomu tu máme stále požiadavky na 95 oktánové palivo a tak budú musieť výrobcovia palív upraviť oktánové číslo benzínu tak, aby mal 95 oktánov až po pridaní etanolu.

Benzín E10 môže poškodiť motory starších vozidiel.
Benzín E10 môže poškodiť motory starších vozidiel.
Zdroj: Profimedia.sk

Energetická hodnota na liter paliva sa tiež zmení, etanol obsahuje 34,8 % kyslíka a ten pri spaľovaní neuvoľní žiadnu energiu. Na každý liter paliva E10 tak stratíte 3,34% energie, aj napriek tomu že si na čerpacej stanici zaplatíte viac. Výsledkom tak je o niečo vyššia spotreba paliva a nižší výkon.

To je tiež dôvod, prečo s týmto palivom môžu mať problémy aj niektoré motorky, kosačky či iné záhradnícke prístroje poháňané benzínom. Tie totiž bývajú vybavené karburátormi, ktoré majú pevne nastavený zmiešavací pomer a nedokážu tak adekvátne reagovať na palivo s nižšou energetickou hodnotou.

Anketa
Aké palivo budete tankovať po januári 2020?
  • 4%
  • 96%

Bohužiaľ, starý dobrý Natural 95 E5 bude povinne nahradený už 1. januára palivom E10 na všetkých čerpacích staniciach. Prvé informácie, ktoré sa nám včera podarilo získať, však hovoria o tom, že pumpy by aj naďalej mohli ponúkať i benzín s označením E5, nech už bude mať akékoľvek oktanové číslo.  Dá sa však očakávať, že toto palivo bude drahšie než dnes. Jeho cenu budú totiž ovplyvňovať aj pokuty, ktoré na neho štát uvalí.

Diskusia  ()

Video

Diskusia