Ak autu nič nie je, v ideálnom prípade musíte olej iba pravidelne meniť. O tomto scenári však môžu mnohí majitelia iba snívať, pretože existujú motory, ktoré sa už po krátkom čase menia na olejožrútov. S nárastom počtu najazdených kilometrov sú potom možné údaje spotreby aj dva a pol litra na 1 000 kilometrov. Dôvody môžu byť viaceré – od malých chýb až po totálne poškodenie motora.

Jedným z príkladov je motor TFSI od Audi s označením EA 888, ktorý sa vyrábal od roku 2008 až do polovice roka 2011. Jeho majitelia sa od roku 2015 sťažovali na príliš vysokú spotrebu oleja. Motory s objemom 1,8 a 2,0 litra sa už po 50 000 až 80 000 kilometroch menili na poriadne olejničky. Dôvodom boli zle navrhnuté motorové krúžky, ktoré sa časom zanášali karbónom. Následkom toho sa olej nestieral poriadne a jeho spotreba rapídne rástla. Keďže sa takéto problémy zvyčajne objavili až po ukončení záruky, spočiatku museli zákazníci náklady spojené s opravou (vtedy okolo 5 000 eur) znášať sami.

Toto sú možné príčiny straty oleja

Kam sa stráca olej?
Zdroj: AUTO BILD

Tu je ale právo položiť si otázku (alebo výrobcom) - aká spotreba motorového oleja je vlastne normálna? Staršie motory smú spotrebovať do po litra oleja na 1 000 km. Prirodzeným opotrebovávaním motora sa zvyšuje aj spotreba oleja. Dobrým príkladom je starší motor Mercedesu C 180 Kompressor. Tento maratónec spočiatku spotreboval na prvých 100 000 kilometrov v priemere 0,13 litra oleja na 1 000 kilometrov. Následne po 425 000 najazdených kilometrov si dokáže dopriať (podľa štýlu jazdy) viac ako pol litra. Spotreba, akú niektoré motory Audi TFSI prekonávali už po najazdení 50 000 kilometrov. Pri väčšine moderných motorov je však spotreba výrazne nižšia.

Kontrola stavu oleja.
Zdroj: Auto Bild

Prečo je pravidelná výmena oleja taká dôležitá? Aj motorový olej starne a opotrebúva sa. Prísady (odborný výraz: aditíva) sa časom odbúravajú, olej sa špiní zvyškami zo spaľovania, prachom a oderom. Časté studené štarty môžu pri benzínových motoroch navyše viesť k zriedeniu oleja nespálenými časťami benzínu, ktoré znižujú mazaciu schopnosť oleja. Pri naftových motoroch sa, naopak, sadze môžu postarať o zhustnutie oleja. V zásade platí: neustále dopĺňanie oleja nenahrádza jeho pravidelnú výmenu. A ako nájdem ten správny olej pre svoj motor? V návode k vozidlu nájdete odporúčania výrobcu. Zodpovedajúce kódy sa nachádzajú aj na fľaškách s olejom.

Mohlo by vás zaujímať: