Čo môže spôsobovať vysokú spotrebu motorového oleja?

Poradca Vysoká spotreba oleja môže znamenať devastačný problém. Ako ju odhalíte a čo ju spôsobuje?

Foto: www.pixabay.com

2.11. 15:00 Niektoré motory si na 1 000 kilometrov pýtajú viac ako pol litra oleja, iné zas menej ako pol deci. Ako však zistíme, že je spotreba motorového oleja príliš veľká?

Existujú motory, ktoré sú už od výroby skonštruované ako „olejožrúty“, iné si zas aj po dlhej dobe udržia minimálnu spotrebu motorového oleja. To je ideálny prípad, ktorý sa však vo väčšine prípadov nedeje. S nárastom najazdených kilometrov bežne stúpa aj spotreba oleja až do doby, kým nedosiahne neakceptovateľnú hranicu. Skôr ako sa pozrieme na túto problematiku, je potrebné rozlíšiť bežnú spotrebu motorového oleja od tej vysokej.

Bežná spotreba motorového oleja udávaná výrobcom môže dosahovať až pol litra na 1 000 kilometrov. Medzi ne patrí napríklad agregát TFSI od Audi s označením EA 888, ktorý sa vyrábal od roku 2008 až do polovice roka 2011. Práve pri ňom udával výrobca spotrebu oleja 0,5 litra na 1 000 km, no reálna spotreba dosahovala na tento počet kilometrov aj niekoľko litrov. V tomto prípade išlo o zle navrhnuté piestne krúžky. Ak sa však podobný problém objaví na agregáte, ktorý sa takouto spotrebou motorového oleja nevyznačoval, mali by ste problém vyriešiť čím skôr, pretože stratou mazacieho média môže dôjsť k poškodeniu jednotlivých komponentov agregátu alebo k úplnému zadretiu motora.

Kde všade sa môže strácať motorový olej.
Kde všade sa môže strácať motorový olej.
Zdroj: AUTOBILD

Ďalším dôvodom je aj fakt, že ten najlacnejší motorový olej stojí približne 5 eur na 1 liter. To znamená, že pri nadmernej spotrebe oleja pohybujúcej sa na úrovni 2 litrov  na 1 000 km rýchlo dosiahneme sumu, ktorú by sme zaplatili v servise za vyriešenie problému. Bežný šofér najazdí mesačne na aute 2 000 kilometrov, čo pri spomínanej spotrebe oleja predstavuje 4 litre a teda minimálne 20 eur mesačne. Po prepočte na rok sa táto suma zväčší na 240 eur, čo rozhodne nie sú malé peniaze.

Medzi najčastejšie príčiny vysokej spotreby oleja patrí jej prienik do spaľovacej komory a následné spaľovanie. Príčinou tohto javu môže byť napríklad opotrebované turbodúchadlo, piestne krúžky, valce, samotné piesty alebo prasknuté tesnenie pod hlavou valcov. Všetky tieto problémy, až na turbodúchadlo, môžeme odhaliť veľmi jednoducho a to meraním kompresie. Tá totiž ukáže, či sú jednotlivé komponenty motora, presnejšie valcov, v poriadku.

Na pravidelnú kontrolu hladiny motorového by ste nemali zabúdať.
Na pravidelnú kontrolu hladiny motorového by ste nemali zabúdať.
Zdroj: AUTOBILD

Na spaľovanie motorového oleja nás môže tiež upozorniť aj modrý dym vychádzajúci z výfukového potrubia. Opotrebované turbodúchadlo je zas možné odhaliť veľmi jednoduchým spôsobom, a to prezretím vzduchového filtra. Ak sa na vzduchovom filtri nachádzajú čierne škvrny od oleja, je takmer isté, že turbodúchadlo prepúšťa motorový olej do spaľovacej komory.

Strata oleja sa však nemusí prejavovať len jeho spaľovaním, ale aj presakovaním. To môže zapríčiniť napríklad poškodené tesnenie či šikovnosť šoféra, napríklad keď prerazí olejovú vaňu. Pri moderných motoroch sa pri nedostatku tohto maziva rozsvieti kontrolka hladiny motorového oleja. Pri tých starších sa majitelia musia spoľahnúť na neustálu a otravnú kontrolu hladiny oleja.

Diskusia  ()

Video

Diskusia