Spotreba auta je stále jedným z dôležitých faktorov pri rozhodovaní o kúpe toho či onoho modelu, i keď rozdiely medzi údajmi výrobcov a realitou bývajú veľké. Spotreba však pochopiteľne nie je nemenná hodnota vytesaná do kameňa a vplýva na ňu celý rad faktorov, napríklad, zaťaženie, dĺžka často jazdených trás, ročné obdobie a jazdný štýl vodiča.

Volkswagen Golf Edition Highline 2.0 TDI
Zdroj: Filip Kadlečík

V mnohých prípadoch má vodič spotrebu vo svojich rukách, lepšie povedané v pravej nohe. Lenže množstvo skonzumovaného paliva ovplyvňuje aj celý rad technických faktorov a hľadanie príčiny si môže vyžadovať schopnosti Sherlocka Holmesa. V zásade môže spotreba kolísať v rozpätí niekoľkých percent, no nastávajú prípady, keď číslo na palubnom počítači narastie naozaj výrazne, napríklad, o celé litre. Akonáhle malý štvorvalec začne „žrať“ ako V8, hoci vodič jazdí rovnakú trasu štandardným jazdným štýlom a nemení sa ani intenzita premávky, je potrebné začať hľadať príčinu.

Nemusíte ísť hneď do servisu

Výrazný nárast spotreby môže indikovať technický problém, no nemusíte hneď utekať do servisu, mnohé dokážete skontrolovať a vylúčiť prípadných vinníkov.

1. Tlak v pneumatikách

Mnohí vodiči zvyknú podceňovať správne nahustenie pneumatík, to však výrazne ovplyvňuje spotrebu. Ak je výrazne nižší a dokonca vo viacerých pneumatikách, je vinník odhalený. Podhustené pneumatiky môžu zvýšiť spotrebu až o 30 percent. Keďže tlak postupne klesá, je potrebné pravidelne ho kontrolovať a v prípade potreby dohustiť na stanovené hodnoty. Nesnažte sa uľahčiť si život prehustením, tlak by nemal presahovať továrenskú hodnotu o viac než 0,5 baru.

 2. Odpor vzduchu

Na spotrebu nemalou mierou vplýva aj aerodynamický odpor vozidla, ktorý sa zvyšuje prepravou batožiny, bicyklov alebo lyží na streche vozidla. Nezávisle od toho, či používate otvorený nosič alebo strešný box. Z tohto hľadiska je aerodynamicky tvarovaný box výhodnejší, keďže po dovolenke ide okamžite do garáže alebo do pivnice. Ak ponecháte priečny nosič alebo časť konštrukcie na streche, počítajte so zvýšenou spotrebou.

Ďalším faktorom sú uvoľnené časti ochranných krytov, napríklad, z vnútornej časti blatníka alebo podvozku. Málokedy to vodič rozpozná, pokiaľ sa nepozrie pod auto. Uvoľnené časti však majú nemalý odpor, ktorý sa na spotrebe prejavia najmä pri vyšších rýchlostiach mimo obce.

 3. Vzduchový filter

Veľmi rýchlo je možné skontrolovať aj stav vzduchového filtra, ktorý má priamy vplyv na činnosť motora. Na pravidelné intervaly výmeny sa niekedy, obzvlášť v extrémne prašnom prostredí, spoľahnúť nemožno. Ak je nadmieru znečistený, jeho znížená prietočná plocha zhoršuje prúdenie vzduchu do motora, podstatne zvyšuje smäd motora. Raz za rok by mal vodič skontrolovať alebo nechať skontrolovať znečistenie. Prach a iné nečistoty zhoršujú prietok vzduchu a motor nepracuje optimálne. Výmena vzduchového filtra nie je náročná ani drahá.

Mechanické príčiny

1. Ložiská

Nárast spotreby môže zvýšeným odporom spôsobiť prakticky každé ložisko, ktoré ovplyvňuje chod motora či prevodovky. Ak je jeho odpor tak veľký, že sa medzičasom citeľne prejavil na spotrebe, budete ho môcť rozpoznať aj podľa zvukových efektov, ktoré sa menia podľa otáčok či zaradeného rýchlostného stupňa.

Kvílenie, piskot či škrípanie sú zvuky, ktoré k vozidlu v dobrom stave nepatria, preto spozornite, ak takýto cudzí zvuk pri jazde zachytíte - môže byť indikátorom zvýšenej spotreby paliva. Rovnaký princíp platí aj pre kolesové ložiská. V ich prípade sa však ložiská spočiatku prihlásia ku slovu pri záťaži poškodenej strany. Najviac sa ozývajú pri zaťažení v zákrute na voľnobehu.

 2. Brzdy

Ďalším faktorom sú „visiace“ brzdy, čiže segmenty, ktoré sa nevrátia do základne polohy, ale zostávajú v kontakte s bubnom resp. kotúčom. Účinok „visiacich“ bŕzd pritom počas jazdy nemusí byť citeľný. Najlepšie to možno skontrolovať tak, že ponecháte vozidlo dobehnúť zotrvačnosťou pri nízkej rýchlosti. Náhle zastavenie indikuje práve tento typ poruchy.

Identifikovať spomedzi štyroch potenciálnych páchateľov toho skutočného však nemusí byť jednoduché. Prvým indikátorom môže byť citeľne vyššia teplota jedného z kolies, nakoľko visiaci brzdový element trením viac zahrieva celé koleso. Definitívnu istotu ponúkne až zdvihák a ručné pootočenie kolesa. Pri kotúčových brzdách možno visiacu platničku celkom dobre rozpoznať. V takom prípade sa odporúča urýchlená cesta do servisu.

3. Pomocné agregáty

Za rastúcou spotrebou môžu stáť aj pokazené pomocné agregáty. Jedným z nich je kompresor klimatizácie. Zapína sa magnetickou spojkou a poháňa ho kľukový hriadeľ pomocou remeňa. Sám o sebe predstavuje pre motor zvýšený odpor, čo sa v závislosti od veľkosti a konštrukcie kompresora pretaví do zvýšenia spotreby o 0,5 až 2,5 l/100 km. Pri poruche spojky sa však kompresor nevypína a vyšší odpor sa stáva trvalým javom aj s príslušným vplyvom na spotrebu.

Ďalším z možných vinníkov môže byť alternátor, ktorý v moderných vozidlách pracuje už iba pri brzdení motorom a pokiaľ je motor zaťažený, vypína sa. Ak magnetická spojka nepracuje správne, stúpa aj spotreba. V alternátore sa môžu pokaziť aj iné diely, ktoré zvyšujú odpor celého agregátu, napríklad, ložisko alebo remenica. Poruchu obvykle sprevádzajú neobvyklé zvuky, ktoré sa ozývajú v čase, keď agregát pracuje.

 4. Snímače riadiacej jednotky motora

Ďalším z možných príčin vyššej spotreby je elektronická riadiaca jednotka motora. I keď samotná jednotka môže byť v poriadku, je odkázaná na informácie z množstva snímačov. Najdôležitejšie sú snímač prietoku vzduchu, snímač otáčok a polohy kľukového hriadeľa, lambda sonda, snímač vačkového hriadeľa, škrtiacej klapky, detonačného spaľovania, teploty chladiacej kvapaliny a teploty nasávaného vzduchu.

Z údajov z týchto snímačov určuje elektronika parametre chodu motora, najmä množstvo paliva a načasovanie vstreknutia, uhol predstihu zapálenia pri zážihových agregátoch, uhol predvstreku pri vznetových motoroch a mnohé iné parametre. Ak jednotka dostáva z jedného alebo viacerých snímačov nesprávne údaje, môže do valcov vstreknúť viac paliva alebo nesprávne načasovať zapálenie.

Pri výpadku niektorého zo senzorov začína motor pracovať v núdzovom režime, ktorý slúži najmä na ochranu motora a dojazd vozidla. Vodič rozpozná tento režim podľa rozsvietenej kontrolky motora, ktorý už nepracuje optimálne a spotreba sa zvyšuje. V mnohých prípadoch môžu technici servisu nájsť poškodený snímač v chybovej pamäti riadiacej jednotky. No nie je to pravidlo. Niekedy musia preventívne vymeniť všetky.

Pohonný agregát

1. Motor

Zvýšenú spotrebu môže spôsobiť aj samotný motor, resp. jeho porucha. Poškodené tesnenie pod hlavou valcov, netesnosť ventilov alebo opotrebované piestne krúžky znižujú kompresné tlaky, s čím sa spája pokles výkonu a rast spotreby. Problémy s kompresiou dokáže odhaliť špeciálny test, počas ktorého sa merajú tlaky v jednotlivých valcoch. V prípade dieselov je test o niečo náročnejší, nakoľko merač nemožno jednoducho pridržať v hniezde zapaľovacej sviečky, ale musí sa priskrutkovať k žeraviacim sviečkami alebo otvoru injektora.

 2. Zapaľovacie sviečky

Zapaľovacie sviečky síce vydržia dlho, no nie večne. Ak sú príliš staré a opotrebované, spaľovanie palivovej zmesi nie je optimálne. Výmena je relatívne jednoduchá a nie je drahá.

3. Automatická prevodovka

Za vysokou spotrebou môže stáť aj automatická prevodovka. Ak sa zopína neskôr ako obvykle alebo úplne vynecháva vyššie rýchlostné stupne, stúpajú otáčky a s nimi aj spotreba. Pravidelný pohľad na otáčkomer môže vodičovi priniesť istotu. Tí, ktorí svoje auto dobre poznajú a vedia, kedy automatika radí jednotlivé rýchlostné stupne. Chyba môže byť v elektronike, u starších modelov skôr pôjde o mechanickú chybu. V niektorých prípadoch tu pomôže profesionálne prepláchnutie prevodovky a následná výmena oleja.

4. Filter pevných častíc

Filter pevných častíc patrí medzi nákladnejšie položky a jeho porucha či potreba výmeny rozhodne nie je lacná, náklady sa môžu vyšplhať na niekoľko stoviek eur, výnimkou nie sú ani štvorciferné sumy. Pravidelná regenerácia počas dlhších jázd dokáže jeho životnosť predĺžiť, no jedného dňa sa jej vodič nevyhne, či chce alebo nie. Upchaný filter sa prejavuje výrazným znížením výkonu a tým aj vzostupom spotreby. Pokiaľ vodič filter nedá vymeniť, za určitých okolností si to môže odskákať aj turbodúchadlo.

5. Palivový systém

Problémy s netesnosťou palivových potrubí a hadíc majú najmä staršie vozidlá. Neklamným znakom je zápach paliva v kabíne. Hadičky medzi injektormi sa časom stávajú poréznymi a teda netesnými. Pri podozrení na netesnosť palivového systému je najvhodnejšie nejazdiť a nechať vozidlo odtiahnuť do servisu.

6. Injektory

Systémy priameho vstrekovania využívajú injektory, ktoré pod vysokým tlakom vstrekujú palivo priamo do spaľovacej komory valca. Trysky sa časom pokryjú karbónom a palivo sa už nedostáva do valcov optimálne. To vedie k vyššej spotrebe. Navyše vzniká riziko vážneho poškodenia motora, nakoľko nesprávne vstreknutie paliva a s ním súvisiace nerovnomerné horenie môže ohroziť piesty.

7. Olej

Na celkovú kondíciu vozidla a tým aj na spotrebu nemalou mierou vplýva olej a intervaly jeho výmeny. Plne syntetické oleje sú spravidla drahšie než bežné minerálne oleje. Vyššia cena sa však môže vyplatiť, najmä u vozidiel s vyššou spotrebou. V závislosti od spotreby a počtu odjazdených kilometrov môže vodič použitím vysoko kvalitného oleja ušetriť aj niekoľko plných nádrží.

8. Palivo

Každá čerpacia stanica ponúka rôzne typy palív s rôznym oktánovým číslom. I keď je benzínový motor nastavený na 95 oktánov, väčšina agregátov zvládne aj 98 alebo viac a pracuje úspornejšie. Snímače detonačného horenia zmerajú kvalitu paliva a riadiaca jednotka upraví chod motora. Úspora paliva môže môže u niektorých modelov dosiahnuť až 20 percent, i keď časť pohltí drahšie palivo.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD