Podľa posledných štatistík spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá preverovaním vozidiel, odhalili na Slovensku až 130 000 automobilov s upraveným počtom najazdených kilometrov. Z týchto údajov vyplýva, že každé druhé jazdené auto má stočené kilometre. Riziko je najvyššie v neznačkových autobazároch a pri individuálnych obchodoch s autami, spravidla z dovozu, kde je ťažké dohľadať servisnú históriu.
Na internete figurujú firmy, ktoré službu úpravy tachometra ponúkajú. Väčšinou sa skrývajú za vykonanie štandardného úkonu. Počet najazdených kilometrov sa pri niektorých typoch motorov ukladá paralelne aj do nezávislého počítadla v riadiacej jednotke. Firmy argumentujú tým, že pri výmene palubnej jednotky je vraj nutné údaje zosúladiť. Na úpravu kilometrov na odometri stačí notebook, softvér stiahnutý z internetu a pripojenie na elektronický systém auta. I keď je v praxi ťažko odhaliteľný pôvodca stočenia kilometrov, oficiálni predajcovia vyvíjajú nemalé úsilie na odhalenie zásahu do tachometra.
"Autobazár, ktorý poskytuje právnu garanciu na stav vozidla, si dôkladne preveruje stav kilometrov vrátane pravosti servisnej knižky. Kupujúci by mal od predajcu písomne žiadať garanciu vrátenia peňazí v prípade ak zistí, že na vozidle boli upravené najazdené kilometre. Ideálnou garanciou je stav, keď je predajca priamo vlastníkom vozidla, nie len sprostredkovateľom predaja. Tí väčšinou garanciu neposkytujú a s vyhľadaním pôvodného majiteľa môže mať kupujúci ťažkosti," tvrdí Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA AUTO. Napriek snahám nezávislých organizácií na Slovensku absentuje zákon, ktorý by zásahy do počítadla zakazoval.
"Firmy, ktoré upravujú tachometre, majú na internetových stránkach uvedenú poznámku, že zmeny robia len na študijné účely a pri predaji vozidla na to musí kupec upozorniť," hovorí Július Petrus zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov – SOVA, podľa ktorého je dnes ťažké kúpiť staršie vozidlo, ktoré by nemalo zmenený stav tachometra.
Hovorca policajného prezídia Michal Slivka upozorňuje, že iba samotné "stáčanie" kilometrov nie je trestné. Taký zásah do tachometra sám o sebe nestačí na naplnenie skutkovej podstaty trestného činu. Musí dôjsť aj k splneniu ďalších podmienok, napríklad pri predaji za účelom obohatenia sa na úkor iného a podobne.
Na Slovensku nie sú tachometre považované za úradné meradlo, preto je tu zákon krátky. Ak však predávajúci uvedie kupujúceho zámerne do omylu, to už trestné je.
TASR informovala spoločnosť AAA AUTO.
(TASR)