Technický preukaz obsahuje výrobcom schválené rozmery pneumatík a diskov pre dané vozidlo. Je potrebné sa týchto parametrov držať, nakoľko nám za nedodržanie môže hroziť pokuta, alebo v prípade STK auto nebude spôsobilé do premávky. Z daných možností z VTP si pre zimné pneumatiky vyberáme užší typ s menším priemerom ráfiku, ktorý je vhodnejší na zimnú prevádzku a ako bonus býva aj lacnejší.

Prezúvanie pneumatiky.
Zdroj: Auto Bild

Výrobca určuje aj záťažový index pneumatiky, čiže jej nosnosť. Rozlišujeme tri typy. Prvým je pneumatika so štandardnou nosnosťou pre bežnú kategóriu osobných motorových vozidiel, druhým sú zosilené pneumatiky označované ako XL alebo C, ktoré sa zvyčajne používajú pre viac ako 5 miestne modely a dodávky. Tretím sú pneumatiky pre SUV. Od nosnosti vozidla závisí aj druh pneumatiky.

Dezén zimných pneumatík by sme mali voliť podľa druhu ciest, po ktorých sa najčastejšie pohybujeme. Máme na výber zo smerových a záberových pneumatík. Smerová pneumatika sa vyznačuje hlbšími smerovými drážkami na odvod hlavne kašovitého snehu alebo vody a preto by sme si mali vybrať túto, ak naše zvyčajné cestovanie prebieha po udržiavaných komunikáciách, rovinách, diaľniciach.

Záberový vzor je naopak vhodnejší, ak sa pohybujeme viacej v kopcovitých horských pásmach, kde sa dá očakávať častejšie aj väčšia vrstva snehu. Jednou z možností, ktorá kombinuje oba druhy dezénu, je asymetrická pneumatika, ktorá poskytuje zmiešaný druh dezénu. Doporučená minimálna hĺbka dezénu zimnej pneumatiky by nemala byť menšia ako 5 mm.

Pozornosť pri výbere pneumatiky, by sme okrem ceny mali venovať hlavne jej vlastnostiam za mokra, ktoré vplývajú na našu bezpečnosť a stabilitu vozidla počas jazdy. V druhom rade je dôležitým ukazovateľom aj hlučnosť, ktorá vie jazdu znepríjemniť. Posledným parametrom je pneumatikou ovplyvňovaná spotreba, ale ten nezohráva tak zásadnú úlohu a preto by mal byť na poslednom mieste.

Ilustračná foto.
Zdroj: Pexels/Chris Peeters

Súčasťou prezúvania je aj preváženie kolies. Ak si ich meníte doma svojpomocne, netreba na tento krok zabúdať, aj keď boli vyvažované v predchádzajúcej sezóne. Počas používania sa mohlo stať, že sa olovené závažie z disku uvoľnilo. Letnú sadu pred uskladnením treba dôkladne umyť a ošetriť vhodnými prípravkami, ktoré predlžujú jej životnosť. Skladovať by sa mali ideálne uložené na sebe, alebo v stojanoch na to určených.

Mohlo by vás zaujímať: