Zimné obdobie je pre vodičov nepríjemné hneď z viacerých dôvodov a jedným z nich je aj každodenné nastupovanie do štvorkolesového chladiaceho boxu. Najmenej príjemné je určite studené sedadlo, ktoré môže sem-tam privodiť aj neželané zdravotné problémy.

Ilustračná snímka
Zdroj: dreamstime

Riešením by mohlo byť nezávislé kúrenie, ktoré v závislosti od typu predhreje kabínu a prípadne aj motor. Vodič sa tak zbaví viacerých nepríjemností, napríklad, odstraňovania snehu a ľadu, ktoré sa pri predhrievaní vozidla úplne alebo aspoň čiastočne roztopia. V kabíne čaká na vodiča príjemná teplota a pokiaľ nezávislé kúrenie ohrieva aj motor, zlepšuje sa jeho životnosť. Najkritickejšie sú totiž prvé minúty po naštartovaní studeného motora, keď sa zvyšuje opotrebovanie dôležitých častí.

Teplovodné alebo teplovzdušné kúrenie

Existujú dva systémy nezávislého kúrenia: teplovzdušný a teplovodný. Rozdiely naznačuje už ich názov. Teplovzdušné kúrenie pracuje iba so vzduchovým systémom, zohrieva teda interiér automobilu, i keď podľa potreby je možné namontovať aj ohrev nákladového priestoru. Z tohto dôvodu je určený predovšetkým pre úžitkové automobily, v ktorých vodiči často trávia dlhý čas, neraz bez naštartovania motora, napríklad, pri prenocovaní v kamióne.

Zdroj: Webasto
Zdroj: Webasto

Teplovodné kúrenie je vhodné pre osobné vozidlá a ako napovedá označenie, je napojené na chladiaci okruh motora. Systém je poháňaný palivom z nádrže vozidla. Obehové čerpadlo tlačí chladiacu kvapalinu uzavretým okruhom: cez nezávislé kúrenie, kde sa ohrieva, následne do výmenníka tepla vozidla, do motora a späť do telesa nezávislého kúrenia. Teplo sa vháňa aj do interiéru štandardnými kabínovými ventilátormi.

Palivo a spotreba

Okrem týchto rozdielov sa systémy líšia v spotrebe paliva, keďže nezávislé vykurovanie pracuje na palivo pohonného systému. Teplovzdušný systém je hospodárnejší, nakoľko nemusí zohrievať kvapalinu. V prípade teplovodného systému je spotreba vyššia, polhodinové vykurovanie spotrebuje asi 0,2 až 0,5 litra paliva. To sa však môže vrátiť vo forme nižšej priemernej spotreby, ktorá podľa výrobcov vykompenzuje 20 až 40 percent paliva spotrebovaného pri ohreve vozidla.

Srdcom nezávislého kúrenia je vyhrievacie teleso, ktoré sa nachádza v motorovom priestore. Je vybavené samostatnou palivovou pumpou, nasávaním vzduchu a v prípade teplovodného kúrenia aj vodným čerpadlom. Agregát je napojený na akumulátor, využívaný na zapálenie plameňa. Kompaktný spaľovací kotol ohrieva vzduch alebo vodu a je vybavený vlastným výfukovým potrubím. Výrobcovia ponúkajú viaceré výkonové verzie a značkové systémy sú bezpečné, preto sa netreba obávať vznietenia či poškodenia palivového systému.

Ovládanie nezávislého kúrenia

Ideálne vykúrenie interiéru osobného vozidla trvá v priemere asi pol hodinu. Nie vždy ho však budete potrebovať. Ak sa presúvate o tri ulice, je to zbytočné mrhanie palivom. Odporúčame preto vždy zvážiť, či sa zvýšená spotreba oplatí.

Výrobcovia ponúkajú možnosť ovládania aj pomocou mobilnej aplikácie
Zdroj: dreamstime

Dôležitým parametrom pri výbere nezávislého kúrenia je spôsob ovládania. Výrobcovia spravidla ponúkajú štyri spôsoby: mechanické ovládanie v kabíne, viaceré druhy časovačov alebo diaľkových ovládaní a v súčasnosti pribudli aj mobilné aplikácie. Základným typom je mechanické ovládanie pomocou prídavného modulu zabudovaného v kabíne. Vodič si na ňom manuálne nastaví silu kúrenia i ventilátora priamo v aute. Lepšou alternatívou sú spínacie hodiny, na ktorých si okrem týchto parametrov nastaví aj automatické spustenie v určitom čase.

Ešte komfortnejší je systém s diaľkovým ovládaním. Vodič si vďaka nemu môže zapnúť a nastaviť kúrenie bez toho aby musel vstúpiť do automobilu. Niektoré diaľkové ovládania umožňujú zvoliť aj želanú teplotu. Azda najpohodlnejšou alternatívou je GSM modul, vďaka ktorému môžete nastaviť a spustiť ohrev pomocou špeciálnej aplikácie.

Nezávislé kúrenie nie je lacná záležitosť

Cena systému sa odvíja od viacerých parametrov. Prvým je veľkosť vozidla, výrobcovia ponúkajú zariadenia pre jednotlivé triedy automobilov. Na vyhriatie väčšieho auta je logicky potrebný  výkonnejší a teda aj drahší agregát, za ktorý sa platí viac. Nezávislé kúrenie pre veľké SUV je spravidla drahšie než pre kompaktný model.

Ilustračná snímka
Zdroj: dreamstime

Druhým dôležitým prvkom je použitie ovládacej technológie. Najlacnejším variantom je manuálne ovládanie, o trochu drahšie vyjdú  spínacie hodiny. Zhruba o tretinu viac stojí systém s diaľkovým ovládaním. Ak chce zákazník kúrenie ovládať pomocou mobilného telefónu, priplatí si ešte asi desať percent oproti vykurovaniu s diaľkovým ovládaním.

Cena je tak značne variabilná. Katalógové ceny nezávislého kúrenia sa pre menšie osobné vozidlá sa začínajú na sume 800 eur, pre väčšie modely sa ceny sú zhruba o 200 eur drahšie. Na stránkach servisov a výrobcov zväčša nájdete ceny bez montáže, ktorá trvá štyri až osem hodín a stojí od 180 do 400 eur.

Teplá kabína je návyková

Cena celého systému nezávislého vykurovania sa môže vyšplhať až cez hranicu dvetisíc eur. Netreba zabúdať ani na to, že v systéme sa môže počas rokov prevádzky niečo pokaziť a bude potrebný servis či výmena agregátu. Nezávislé vykurovanie teda nie je záležitosť, ktorú si môže dovoliť každý.

Väčšina zákazníkov s nezávislým vykurovaním by však už auto bez neho nechcela. Nezávislé vykurovanie jednoducho odbúrava viaceré chronické zimné nepríjemnosti. Existuje však aj jednoduchšie riešenie, ktoré síce nie je také komfortné, ale zohreje aspoň niektoré partie ľudského tela. Hovoríme o špeciálnych vyhrievacích podložkách na sedadlo, ktoré sú podstatne lacnejšie a ich montáž zvládne každý.

Zdroj: Soňa Zverková