Na nabíjačky bežných autobatérií sa pozrela redakcia AUTO BILDu a nemecká Spoločnosť pre technické kontroly (GTÜ). Spoločne otestovali 14 nabíjačiek v cenovom rozpätí od 24 do 94 eur. A hoci nenájdete všetky v slovenských predajniach, v časoch rozmachu predajných portálov, ako eBay či Amazon, nie je ich zaobstaranie žiadny problém.

Poradca Vybitá autobatéria: Ako dopadol test nabíjačiek?

Foto: GTÜ

9.1. 9:30 Zima dáva zabrať vozidlu aj jeho majiteľovi, no azda najviac trpia autobatérie. Pomoc je pritom ľahká a ani zďaleka nie je drahá. Ktoré nabíjačky bežných autobatérií sú najlepšie?

Čím sú vozidlá komfortnejšie, tým viac zaťažujú autobatérie. A najmä v zime. Nejde len o štandardné vyhrievanie zadných okien, ale aj o nezávislé kúrenie či vyhrievanie sedadiel. Každá funkcia naviac sa pridáva do radu požieračov energie a ich spotreba je neraz vyššia, než dokáže autobatéria zvládnuť a predovšetkým počas prevažne krátkych jázd.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: GTÜ

K tomu je v zime potrebné počítať s nízkymi teplotami. Pri teplotách pod -18°C dokážu autobatérie poskytnúť len polovicu ich bežnej kapacity. Napokon tak akumulátor nezvládne naštartovať motor. Okamžitou pomocou by mohli byť štartovacie káble s vlastným zdrojom, tzv. boostery, tie však často nesplnia to, čo výrobcovia sľubujú. Ak chcete takémuto nepríjemnému prekvapeniu predísť, je preto vhodné zaobstarať si nabíjačku, ktorú možno pripojiť do domácej elektrickej zásuvky. Vďaka nim udržíte batériu celé roky v dobrom stave a navyše nestoja veľa. Už za menej než 100 získate kvalitný prístroj s jednoduchým použitím.

Práve na nabíjačky bežných autobatérií sa pozrela redakcia AUTO BILDu a nemecká Spoločnosť pre technické kontroly (GTÜ). Spoločne otestovali 14 nabíjačiek v cenovom rozpätí od 24 do 94 eur. A hoci nenájdete všetky v slovenských predajniach, v časoch rozmachu predajných portálov, ako eBay či Amazon, nie je ich zaobstaranie žiadny problém.

Ako sa testovalo

Každá nabíjačka musela absolvovať vyše 20 čiastkových disciplín rozdelených do šiestich hlavných kapitol: vizuálna kontrola, ovládanie, rozsah funkcií, kontrola elektroinštalácie, kvalita a náklady. Celkovo mohlo každé zariadenie získať maximálne 500 bodov.

Najsledovanejšou disciplínou bolo nabíjanie a tzv. udržiavacie nabíjanie. Spomedzi všetkých testovaných nabíjačiek získali plný počet 50 bodov dva modely: víťaz testu CTEK a značka Dino, ktorá skončila na piatom mieste. Obidva prístroje totiž dokážu mimoriadne šetrným spôsobom nabíjať rôzne typy batérií, či už mokré (olovnaté), gélové alebo moderné AGM batérie určené pre štart-stop systémy. Naviac v kombinácii s pravidelným dobíjaním a udržiavacím nabíjaním dokážu batérie udržať v optimálnej kondícii po dlhší čas.

Univerzálne použiteľné nabíjačky sa musia nielen prispôsobiť odlišným nabíjacím charakteristikám jednotlivých typov autobatérií, ale doplna nabiť práve AGM batérie, ktoré si vyžadujú zvýšené napätie až do 14,7 voltu. Ide o funkciu, ktorou disponujú všetky nabíjačky s hodnotením „zvlášť odporúčaná“.

CTEK a Dino ako jediné spomedzi testovaných prístrojov ponúkajú funkciu regenerácie, s pomocou ktorej je možné oživiť aj staršie batérie. Prostredníctvom časovo obmedzeného zvýšenia napätia najviac na 15,8 voltu batéria krátkodobo začne plynovať (vrieť), čím sa najmä u mokrých batérií môžu rozpustiť kyselinové usadeniny a následne sa zvýši aj ich kapacita. Takmer všetky testované prístroje boli schopné oživiť batérie vybité až na tri volty. Iba značky Pearl a Dino to nezvládli, minimum pre Pearl bolo 4,5 voltu a pre Dino šesť voltov.


Prehľad jednotlivých nabíjačiek a celkové výsledky nájdete v galérii


Dôležitou kapitolou bola kontrola elektroinštalácie. Štyri nabíjačky na chvoste rebríčka mali závažný nedostatok: testovacia autobatéria sa opäť vybila po tom, ako boli nabíjačky odpojené zo siete, no zostali pripojené k batérii. Strata kapacity pre spätné napätie z nabitej batérie bola tak veľká, že v tejto disciplíne nedostali ani jediný bod. Tri z nich naviac hádzali iskry pri pripájaní a odpájaní svoriek. A v celkovom hodnotení im nepomohol ani fakt, že išlo o najlacnejšie prístroje.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia