Defekt.

Poradca Vodiči majú v nových autách na cestách problém, ktorý doteraz nepoznali: Na toto si dajte pozor

Foto: Auto Bild

26.6. 9:10 Nemecký ADAC upozorňuje na to, že stúpa počet odťahov súvisiacich s defektom. Aký je dôvod?

Organizácia ADAC každoročne zverejňuje analýzu štatistických údajov získaných pri zásahoch odťahových služieb na nemeckých cestách. Inak tomu nie je ani tento rok, prehľad výsledkov sme publikovali pred niekoľkými dňami. Zaujalo nás však, že medzi dôvodmi na odťah výrazne rastie jeden, ktorý bol v minulosti menej rozšírený. Asistenciu vodiči potrebujú aj kvôli defektu.

V batožinovom priestore mnohých áut dnes už miesto klasického rezervného kolesa nájdete lepiacu sadu. Aj tu by ste rezervu hľadali márne.
V batožinovom priestore mnohých áut dnes už miesto klasického rezervného kolesa nájdete lepiacu sadu. Aj tu by ste rezervu hľadali márne.
Zdroj: Auto Bild

Suverénne najčastejším dôvodom, pre ktorý motoristi volali odťahovú službu, bolo zlyhanie či vybitie autobatérie, ide až o 41,8 % prípadov. Nezanedbateľných 7,4 % výjazdov asistenčnej služby však na svedomí mal defekt, čo nie je málo. Vodiči majú s riešením poškodeného kolesa väčšie problémy, ako v minulosti. Dôvod je jasný.

Anketa
Máte v aute rezervné koleso alebo lepiacu sadu?
  • 77%
  • 22%
  • 1%

Nové autá už často nemajú rezervné koleso, či už plnohodnotné alebo dojazdové. Automobilky sa snažia maximalizovať vnútorný priestor a náhradný disk s pneumatikou nie sú úplne skladné. Avšak taká lepiaca sada na kolesá, to je už iná reč. Takúto sadu viete umiestniť takmer kamkoľvek, kde vám zostane voľný priestor. Čoraz viac vozidiel už so sebou vozí iba takúto lepiacu sadu. Rezervné koleso je vo viacerých prípadoch príplatkovým prvkom, no niekedy si ho ani neviete objednať. 

Viaceré vozidlá ešte stále ponúkajú aj rezervné koleso, niekde si však za neho musíte priplatiť.
Viaceré vozidlá ešte stále ponúkajú aj rezervné koleso, niekde si však za neho musíte priplatiť.
Zdroj: Auto Bild

Každá minca má dve strany a to platí aj o absencii rezervného kolesa vo vozidle. Šoféri a šoférky ešte nie sú zžití s prácou s lepiacou sadou, väčšina z nich ani nevie, čo presne sa s ňou má robiť. Iste, vymeniť koleso pre mnohých tiež nie je jednoduché, no každý to aspoň niekde videl. Veľa motoristov však nikdy nevidelo, ako vlastne by mali defekt vyriešiť lepiacou sadou a nerozumejú princípu tohto úkonu. ADAC dokonca uvádza, že viacerí ľudia zabúdajú, že takúto sadu v aute majú a tá býva často dlho po záruke. Potom už nemusí správne fungovať.

Anketa
Viete, ako presne sa lepiaca sada používa?
  • 25%
  • 43%
  • 32%

Týmto článkom rozhodne nechceme povedať, že vodiči, či už v Nemecku, alebo na Slovensku, sú málo zdatní. Určite by však prospelo, ak by masový nástup lepiacich sád zaregistroval aj štát. Počas tréningu v autoškole by okrem výmeny kolesa začínajúcim vodičom inštruktor mal povinne ukázať aj prácu s lepiacou sadou. Keď ju väčšina šoférov videla iba nerozbalenú, nemožno sa čudovať tomu, že ADAC zaznamenáva nárast odťahov súvisiacich s defektom. Navyše, pneumatika sa vie niekedy poškodiť tak výrazne, že dokopy ju nedá ani zázrak, nieto ešte “nejaká” lepiaca sada.

Video

Diskusia