Ilustračná snímka

Poradca Obrovská slabina áut: Útok hackerov na diaľku

Foto: Dreamstime

23.7. 2015 9:18 Keď sa auto začne správať nepredvídateľne, nemusí ísť o chybu elektroniky. Hrozba hackerského útoku na diaľku začína nadobúdať hrozivé rozmery.

Predstavte si situáciu: idete autom rýchlosťou niečo cez 100 km/h a zrazu sa váš Jeep Cherokee začne správať, akoby mal vlastnú hlavu. Klimatizácia sa zapne naplno, začne do kabíny vháňať ľadový vzduch. Z ničoho nič sa zapne ostrekovač aj stierače. A to je len zatiaľ ešte stále pomerne bezpečný predvoj toho, čo má váš mierne schizofrenický Jeep pripravené. Zrazu prestanú reagovať všetky tri pedály, auto začne nekontrolovane spomaľovať, avšak otáčky motora stúpajú do červeného poľa otáčkomera, prípadne sa nedá vôbec zabrzdiť a hrozí, že všetko skončí haváriou.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Nie, nie je to sci-fi ani výplod chorej mysle spisovateľa. Hovoríme o zážitkoch redaktora portálu Wired.com, ktorý sa stal dobrovoľným pokusným králikom dvoch amerických hackerov: Charlieho Millera a Chrisa Valaseka. Tí pomocou špeciálneho softvéru a internetu dokázali úplne ovládnuť testovací Jeep Cherokee zo svojho asi 20 km vzdialeného domu. Redaktor vopred nevedel, čo konkrétne si na neho hackeri pripravili, dostal len jedno upozornenie: „Nech sa deje čokoľvek, nepanikár.“ Ľahšie sa povie, než urobí. Spočiatku si zachoval chladnú hlavu, keď však na plnej diaľnici auto začalo samovoľne nebezpečne prudko spomaľovať a vodič videl v spätnom zrkadle rýchlo rastúcu čelnú masku obrovského kamióna, vrhol sa na telefón a požiadal, aby jeho tortúru okamžite ukončili.

Nebolo to prvýkrát, čo Miller a Valasek experimentovali s prevzatím kontroly nad vozidlom. Už pred dvomi rokmi toho istého redaktora požiadali, aby si sadol za volant Fordu Escape a Toyoty Prius. Pomocou notebookov deaktivovali brzdy, spustili klaksón, pomykali bezpečnostným pásom a prevzali kontrolu nad volantom. „Strata dôvery, že auto bude robiť to, čo mu poviete, úplne zmení váš pohľad na spôsob, ako veci fungujú,“ skonštatoval vtedy Miller. Vtedy však hackeri sedeli na zadných sedadlách a počítače mali priamo pripojené k vozidlu cez diagnostické rozhranie. Tentokrát ovládli vozidlo na diaľku, tak povediac z pohodlia domova.

Jeep Cherokee. Zdroj: Chrysler
Jeep Cherokee. Zdroj: Chrysler
Zdroj: Chrysler

Ich kompletný arzenál obsahuje funkcie, ktoré pri nízkych rýchlostiach zastavia motor, neočakávane aktivujú brzdy alebo ich úplne odpoja. A stále pracujú na zdokonalení ovládania volantu, nad ktorým zatiaľ dokážu prevziať kontrolu len pri cúvaní. Ich program umožňoval aj sledovanie GPS koordinátov sledovaného Jeepu, jeho rýchlosti a dokonca umiestňovať rôznorodé ciele popri zadanej trase v navigácii.

Výskum a práca tejto dvojice, ktorá okrem iného zverejnila analýzu vozidiel najnáchylnejších na tzv. hack, je od prvých medializovaných pokusov nočnou morou každej automobilky. O to viac, že všetky do jednej sa snažia premeniť auto na smartfón na kolesách. Dvojica hackerov však svoju prácu ani znalosti nezneužívajú a aktívne spolupracujú s automobilkami, aby im pomohli nájsť riešenie. A je najvyšší čas. Okrem hackerov typu Millera a Valaseka sú totiž aj takí, ktorí majú potešenie z toho, že môžu iným ľuďom škodiť. Vírusy a trójske kone sú toho jasným dôkazom.

Diskusia  ()

Video

Diskusia