Ilustračná snímka

Poradca Zarosené svetlomety: Aký problém naznačujú?

Foto: dreamstime

28.2. 2018 7:46 Zarosené svetlomety sú relatívne bežnou vecou a automobilky tento problém v podstate vyriešili. Niečo iné je hromadenie vody. To už môže pre vodiča znamenať návštevu servisu.

Z času na čas sa asi každý motorista stretne so situáciou, keď odhalí zahmlenie svetlometov alebo dokonca kvapalinu vo vnútri. Ide o nepríjemný problém, nakoľko vyzrážaná vlhkosť ovplyvňuje nielen výkon svetlometov a rozptyl svetelného kužeľa, ale môže spôsobiť aj koróziu komponentov. Ako sa vlhkosť dostáva dovnútra svetlometov a čo s tým možno urobiť?

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: dreamstime

Na rozdiel od rozšíreného názoru nie sú svetlomety hermeticky uzatvorené. Halogénové žiarovky alebo xenónové výbojky produkujú množstvo tepla a je preto nevyhnutné toto teplo odvádzať. Na to slúžia malé ventilačné otvory. Zvyšok je fyzika. Ak je vo vnútri svetlometu vlhkosť a kryt sa ochladí rýchlejšie než vnútro, dochádza ku kondenzácii vlhkosti. Je to niečo podobné ako rosenie čelného skla za chladných dní. Z rovnakého dôvodu môžete ráno zbadať zarosený kryt reflektora.

Po zapnutí svetlometov dochádza k vypareniu vlhkosti cez vetracie otvory. Rovnaký princíp platí aj vtedy, keď slnko zahreje svetlomety. Počas jazdy zas vlhkosť odstráni vzduch prenikajúci cez vetracie otvory. Opäť tu môžeme nájsť paralelu k zarosenému čelnému sklu. Čo urobíte? Zapnete klimatizáciu alebo ventilátor a nasmerujete prúd vzduchu na čelné sklo.

Voda môže znamenať problém

Iná situácia nastáva vtedy, keď sa v parabole nazbiera menšie jazierko. To už môže indikovať poruchu, no i tak nemusí ísť o nič vážne. Niekedy stačí skontrolovať vetracie otvory, či nie sú zablokované nečistotami, napríklad, blatom, prachom, hmyzom alebo pavučinami. Pokiaľ sa však v svetlometoch zbiera kvapalina aj napriek vyčisteniu vetracích otvorov a voda sa objaví aj po jazde v daždi, mali by ste hľadať praskliny alebo porušené tesnenie.

Výmena tesnenia by teoreticky nemusela byť finančne ani časovo náročná, výmena krytu už môže znamenať nemalý výdavok. Konštrukcia moderných vozidiel často neumožňuje jednoduchú výmenu plastového krytu, ale musíte zaplatiť celý modul. Inými slovami, komplet celý svetlomet. Navyše aj svetlá podliehajú opotrebovaniu a pri výmene jedného môže dôjsť k výraznému rozdielu v kvalite osvetlenia. Jednoznačné riešenie neexistuje, preto odporúčame poradiť sa s mechanikom. Ideálne s viacerými, aby ste spoznali rôzne názory.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia