Poradca Užitočná hmotnosť: Veľký kufor aj veľa odvezie?

Foto: redakcia AUTO BILD

30.12. 2018 9:00 Objem batožinového priestoru je u nás mantrou, ktorá stojí za mnohými rozhodnutiami zákazníkov zoči-voči ponuke v predajniach áut. Hovorí o tom, koľko toho auto odvezie?

Chalupári, chatári, lyžiari, záhradkári. Sme národ, ktorý na aute oceňuje kufor viac, než je to bežné v iných krajinách. Sťahovanie masy ľudí v smere západ – východ a späť každý týždeň túto teóriu usilovne podporuje. A sú tu, samozrejme, dovolenky, na ktoré sa treba poriadne nabaliť, pre istotu od podlahy až po strechu.

Veľký kufor je dobrá vec, len či sa dá aj primerane využiť? Keď si do kabíny sadnú ľudia, koľko  z užitočnej hmotnosti zostane pre batožinu?
Veľký kufor je dobrá vec, len či sa dá aj primerane využiť? Keď si do kabíny sadnú ľudia, koľko z užitočnej hmotnosti zostane pre batožinu?
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Otvoríte zadné veko a sused uznanlivo kýva hlavou: „Tam sa toho zmestí! Aj práčku alebo chladničku by to odviezlo.“ Isto, dnes vám práčku kuriér privezie až pred prah domu, ale veľký kufor sa predsa vždy hodí. Naozaj? A práve tu prichádza k slovu jeden podstatný faktor. Objem je totiž jedna vec, užitočná hmotnosť druhá.

Užitočná hmotnosť (nazýva sa aj zaťaženie) je hmotnosť nákladu, osôb a pomocného či pracovného zariadenia prechodne aj nie pevne pripojeného. Ako potom smieme zaťažiť kufor? Koľko kilogramov môžeme maximálne naložiť do kufra, keď je kabína obsadená osobami? To nám žiadna
z normovaných hmotností nehovorí, preto sme sa rozhodli, že to vyrátame.

Priemerná osoba v EÚ (a teda aj na Slovensku) váži 82 kilogramov. Väčšina automobilov je päťmiestnych, takže pri plnom využití sedadiel je v kabíne zaťaženie 410 kilogramov (v kategórii miniáut sme rátali so štvorčlennou posádkou – 328 kg). Túto hodnotu odrátame z užitočnej hmotnosti, a tak zistíme, koľko si ešte naša „rodina“ môže dovoliť nabaliť do kufra, aby neprekročila celkovú hmotnosť vozidla. Prekračovanie povolenej hmotnosti je nielen nelegálne a trestá sa pokutami, ale spôsobuje to aj zhoršenie jazdných vlastností, zvýšenie spotreby a má výrazný vplyv na opotrebúvanie, vznik porúch a skracovanie životnosti auta.

Na porovnanie sme vybrali najpredávanejšie modely na Slovensku (za prvý polrok 2018) v každom segmente. Užitočnú hmotnosť sme vzťahovali k základnej výbave s najmenším motorom a základnou prevodovkou a pohonom. Prečo počítame so zaťažením kabíny piatimi dospelými cestujúcimi, keď obvykle cestujú maximálne rodičia s deťmi? Lebo piati (štyria) dospelí na palube sú povolení.

Pokuty za prekročenie celkovej hmotnosti nie sú práve nízke
Pokuty za prekročenie celkovej hmotnosti nie sú práve nízke
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Najprv zopár definícií

Čo nám hovorí pomer hmotnosti k objemu? Ide o hustotu materiálu resp. jeho mernú hmotnosť. Autá v našom porovnaní sme zoradili podľa takéhoto pomeru, aby sme vedeli, čo vlastne do ich kufra môžeme pri využití celého objemu nabaliť.

  • korok má hustotu 0,15 kg/l
  • hobliny majú hustotu 0,16 kg/l
  • drevené uhlie má hustotu 0,20 kg/l
  • jačmeň (zrno) má hustotu 0,60 kg/l
  • drevo (dub) má hustotu 0,63 kg/l
  • papier má hustotu 0,70 kg/l
  • voda má hustotu 0,99 kg/l
  • oceľ má hustotu 7,85 kg/l

Zaťaženie prepočítané na liter batožinového objemu menšie ako 0,2 kg znamená, že kufor je slabo využiteľný vo svojom rozsahu. Zaťaženie vyššie ako 0,3 kilogramu na liter znamená, že ani úplne nabitý kufor neohrozuje jazdné vlastnosti auta a len ťažko sa priblížite k prekročeniu celkovej hmotnosti. Z uvedeného vyplýva, že po nasadnutí plného počtu ľudí do kabíny sa kufor môže využiť len na ľahké materiály ako korok alebo drevené uhlie, maximálne zrno.

Následky preťaženia auta

Zaujímavý je fakt, že niektoré verzie kombi majú rovnaké užitočné zaťaženie ako sedany, z ktorých konštrukčne vychádzajú. Môžu odviezť väčší objem nákladu, ale vôbec nie väčšiu hmotnosť. Z porcie užitočného zaťaženia neustále ukrajujú moderné výdobytky na palube a celkovú hmotnosť si výrobcovia chránia.

Naložíme plný kufor. Chlieb má nízku mernú hmotnosť, auto nepreťažíme
Naložíme plný kufor. Chlieb má nízku mernú hmotnosť, auto nepreťažíme
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Rastie aj hmotnosť posádky v kabíne, nakoľko každá generácia je ťažšia ako predchádzajúca, a mnohé autá sú päťmiestne len na papieri. V každom prípade si pozrite, akú celkovú dovolenú hmotnosť má vaše auto a odhadnite hmotnosť svojej rodiny aj batožiny. Nepreťažujete?

Pri preťažení vozidla musíte rátať so zhoršenými jazdnými vlastnosťami, s rýchlejším opotrebúvaním mechanických častí (hlavne bŕzd, pneumatík a tlmičov), zvýšenou hlučnosťou, väčšou spotrebou paliva, so zhoršeným komfortom pruženia až po deštrukciu podvozkových prvkov.

Nasleduje prehľad výsledkov testu pre jednotlivé segmenty. Uvádzané užitočné hmotnosti platia pre základné výbavy. Pri bohatších verziách sú menšie.

Miniautá

Kategória minivozidiel. Pri nich sa veľkosť kufra a ani užitočné zaťaženie neberú príliš do úvahy. Zaradili sme ich len na porovnanie. V ich prípade sme rátali „len“ so štyrmi pasažiermi v kabíne (328 kg), nakoľko päť dospelých môže kufor úplne deklasovať. Rozdiely v nosnosti kufra sa ukázali ako celkom výrazné.

Výsledky testu v kategórii miniáut nájdete v galérii

 

Malé autá

Kategória malých áut si už dovolí nosiť na chrbte aj veľké batohy, ale po obsadení kabíny piatimi dospelými osobami toho už ich kufor veľa neodvezie. Užitočná hmotnosť sa pohybuje okolo pol tony, z ktorej väčšinu ukrojí osadenstvo kabíny. Na batožinu zostane niekedy málo.

Výsledky testu v kategórii malých áut nájdete v galérii

 

Nižšia stredná trieda

Autá tejto triedy zvládajú odviezť o 50 až 100 kilogramov viac ako v triede malých áut, ešte výrazne väčšie sú objemy ich kufrov. Hoci za preťaženie osobného auta nie sú pokuty také časté ako pri nákladných, treba zvážiť zhoršenie jazdných vlastností a hrozbu porúch.

Výsledky testu v nižšej strednej triede nájdete v galérii

 

Stredná trieda

V tomto segmente (členenie podľa ZAP SR – poskytuje aj štatistiku predaja) nájdeme už aj veľké limuzíny a objemné kombi. Robustná stavba im umožňuje využiť kufor aj na ťažký náklad. Neplatí to však pri všetkých. Zvýšenie nosnosti kombíkov nezodpovedá zväčšeniu ich objemu.

Výsledky testu v strednej triede nájdete v galérii

 

Vyššia stredná trieda

Táto trieda áut by nemala mať problém s odvezením ťažkého nákladu, ale platí to hlavne pri nemeckých výrobkoch. Volvo a Jaguar zaostávajú. Ich užitočné hmotnosti dovoľujú aj pri veľkých batohoch voziť len ľahké predmety.

Výsledky testu vo vyššej strednej triede nájdete v galérii

 

Luxusné autá

Luxusnú triedu tvoria hlavne reprezentatívne sedany. Pri nich sa už na hmotnosti nešetrí, ale z tej užitočnej ukrajujú veľké motory, pohony aj prvky výbav ako chladničky či masážne kreslá. Čím viac je toho na palube, tým menej zvýši na batožinu. Príkladom je aj nádrž s močovinou.

Výsledky testu triede luxusných áut nájdete v galérii

 

SUV a crossovery

SUV a crossovery sú v jednom segmente, hoci existujú v rozličných veľkostiach od malých cez kompaktné až po veľké sedemmiestne a prémiové. V našom prehľade sú uvedené tie najpredávanejšie, ku ktorým celkom logicky patria lacnejšie modely. Ich schopnosti odlišné.

Výsledky testu triede SUV a crossoverov nájdete v galérii

 

MPV

MPV alebo vany – kategória, ktorá je na vymretie. Na nohách ju držia osobné odvodeniny od úžitkových áut, čo sa prejavuje aj na ich nosičských schopnostiach. Veľké kufre a ťažké váhy tu nie sú výnimočné. Do tohto segmentu radí Peugeot celkom nečakane model 5008 a vyhráva.

Výsledky testu triede MPV nájdete v galérii

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia