Zahrievanie/chladenie motora

Zdroj: Robo Hubač

Nezávisle od ročného obdobia je dôležité nezanedbať správny spôsob zahrievania motora, i keď pochopiteľne zima resp. chladnejšie obdobie bývajú z tohto hľadiska najkritickejšie. Častou chybou vodičov je zahrievať motor na voľnobehu. Nie je to správny spôsob. Najrýchlejšie sa totiž motor dostane na prevádzkovú teplotu pri záťaži podľa zásady: viac paliva = viac tepla do systému.

Na premazanie motora stačí iba niekoľko sekúnd, ktoré potrebuje olejové čerpadlo na rozprúdenie obehu oleja. Pod pojmom „zaťažiť“ ale nemyslíme dupať na plyn a jazdiť na vysokých otáčkach. To je opačný extrém k voľnobehu a motoru nesvedčí. Kým je motor studený, odporúčame jazdiť v dolnej časti optimálneho rozsahu otáčok.
V teplejšom období a v kolónach sa najmä staršie motory môžu prehriať, moderné chladiace systémy by si s tým mali poradiť. No i tak im môžete pomôcť. Pochopiteľne nie je taktické vypínať motor pri každom zastavení v zápche alebo križovatke, no úplne iná situácia nastane, ak niekde stojíte a čakáte na posádku. Najmä v lete je dôležité motor vypnúť. Chladenie zabezpečuje okrem iného prúd vzduchu počas jazdy, pri státí je chladenie menej účinné.