Účel tejto súčiastky je spájanie priečneho stabilizátora s ramenom, alebo dnes už vo väčšine prípadov, s tlmičom pruženia. Zabezpečuje tým stabilitu vozidla, čo napovedá už jej samotný názov. Je enormne namáhaná a preto zvykne byť dielom, ktorý doslúži v podvozkovej časti ako prvý. Jej cena sa pohybuje zvyčajne medzi 15- 30 eur za kus, takže patrí k tým lacnejším komponentom.

Stabilizačná tyčka prichytená o stabilizátor.
Zdroj: Nina Pánska

Klepot pri prechádzaní nerovnosťami môže nasvedčovať, že práve tento diel už je súci do starého železa. Keďže stabilizačné tyčky nepatria k drahým záležitostiam, odkladanie ich výmeny nie je rozumné. Ich funkčnosť nadväzuje na ostatné drahšie podvozkové časti, ktorým sa tým pádom znižuje životnosť a môžete si tým zavariť na nákladnejšiu opravu.

Priečny stabilizátor, na ktorom sú tyčky uchytené, býva pomocou gumových uložení priskrutkovaný buď o prednú, alebo zadnú nápravnicu. Tento diel je vyrobený z kvalitnej ocele a iba málokedy prichádza k jeho poškodeniu. Napriek veľkej torznej námahe vydrží skutočne veľa. Jeho prasknutie je ojedinelé, môže sa tak stať najskôr pri autách jazdiacich v teréne.

Koróziou zasiahnutá stabilizačná tyčka. Popraskaná ochranná gumová manžeta už nespĺňa svoj účel, prepúšťa nečistoty.
Zdroj: Nina Pánska

Životnosť priečneho stabilizátora, tak ako ostatné podvozkové časti, ohrozuje najmä korózia. Preto je dôležité, najmä v zimnom období, nezabúdať na pravidelné umývanie vozidla. Nejde iba o estetickú záležitosť, ale o zbavenie auta nečistôt a soli, ktoré sa usádzajú na kovových častiach a časom môžu narúšať ich štruktúru.

Mohlo by vás zaujímať: