ikona brzdy

Poradca Rebríček 50 áut: Tieto majú najlepšie brzdy

Foto: AUTO BILD

21.9. 2016 10:04 Účinnosť bŕzd je spolu s kvalitou pneumatík rozhodujúcim faktorom pre bezpečnosť vozidla. Hoci sa z roka na rok zlepšuje, rozdiely medzi výrobcami ale aj modelmi sú miestami veľmi veľké. Takto vyzerá rebríček najlepšie brzdiacich áut.

Účinnosť bŕzd a dĺžka brzdnej dráhy je kľúčovým faktorom pre bezpečnosť samotného vozidla. Na tento aspekt sa pri testoch zameriavajú popredné motoristické médiá a organizácie. Okrem našich nemeckých kolegov z redakcie AUTO BILD testuje brzdné dráhy európsky autoklub ADAC.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime
Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

Žiarivým príkladom, ktorý dokazuje rozdiely v účinnosti bŕzd, je najlepšieho porovnanie najlepšieho a najhoršieho modelu pri brzdení z rýchlosti 100 km/h na nulu na suchom povrchu. Na špičke rebríčka je Porsche 911 Carrera Cabriolet s brzdnou dráhou 31,3 metra, na chvoste je Citroen Jumper s 47,8 metra. V praxi to znamená, že v mieste, na ktorom Porsche už stojí, ukazuje tachometer Citroenu 55 km/h.

Hmotnosť a účinnosť bŕzd

Dĺžku brzdnej dráhy pritom prioritne neurčuje hmotnosť vozidla, nakoľko výrobca prispôsobuje účinnosť bŕzd aj podľa hmotnosti. Ťažšie autá tak môžu pokojne dosahovať kratšie brzdné dráhy než tie menšie a ľahšie. Napríklad, takmer 2,3-tonový Mercedes S 500 zastaví na dráhe 32,6 metra a brzdí rovnako dobre než o polovicu ľahšie Mini One D (32,7 m).

Pri nastavovaní účinnosti bŕzd musia výrobcovia nájsť čo najlepší kompromis medzi brzdnou dráhou a stabilitou vozidla. To znamená, že aj pri plnom, tzv. núdzovom brzdení, keď je pedál zošliapnutý do podlahy, nesmie zadná náprava „ustreliť“. Ak sa tak stane, dôsledkom je šmyk. A to aj na suchom povrchu. Oveľa ľahšie sa táto dilema rieši v športových vozidlách s nízkym ťažiskom a dlhým rázvorom, keďže dynamické zmeny v zaťažení náprav sú relatívne mierne. Navyše riadiaca jednotka môže zvýšiť brzdný účinok na zadnej náprave a skrátiť brzdnú dráhu. To je dôvod, pre ktorý športové modely vo všeobecnosti dosahujú lepšie výsledky.

zdroj: ADAC
zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

S vývojom technológií sa v posledných rokoch brzdná dráha neustále skracuje. ADAC to dokazuje na príklade modelu VW Golf. Štvrtá generácia Golfu (2001) zastavila na dráhe 39,5 m, piata (2004) potrebovala o dva metre menej a najnovšia siedma (2013) už len 33,6 m. Celkovo sa tak dráha v priebehu 12 rokov skrátila takmer o šesť metrov. Prispievajú k tomu nielen čoraz účinnejšie brzdy, ale aj pneumatiky s lepšími vlastnosťami.

Pneumatiky sú dôležité

Práve pneumatiky zohrávajú pri celkovej bezpečnosti vozidla nemalú úlohu, keďže sú to práve ony, ktoré sú dotykovým miestom vozidla s vozovkou. Správny tlak, hĺbka a tvar dezénu a v neposlednom rade aj vek pneumatiky v spolupráci s ABS a podvozkom významne ovplyvňujú správanie sa vozidla v kritickej situácii, čiže pri núdzovom brzdení.

Účinné brzdy už dávno nie sú doménou vyšších a prémiových tried. Napríklad, Mini Cooper, Seat Leon a VW Golf Variant dosahujú porovnateľné brzdné dráhy ako Audi A7 Sportback či Porsche Cayman. Mini a Audi zastavili na dráhe 33 metrov, Leon, Golf a Cayman potrebovali len o 10 cm viac. Slovom a písmom: desať centimetrov. A hoci vany môžu dosahovať dlhšie brzdné dráhy, ako to bolo v prípade Jumperu, nemusí to platiť pre celú triedu. Mercedes V250d zastavil zo stovky na vzdialenosti 36,6 m. To len dokazuje, že rozhodujúcim faktorom je nastavenie brzdového systému a použité pneumatiky.

zdroj: ADAC
zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC

ADAC poukazuje aj na nevýhody celoročných pneumatík, ktoré síce dokážu ušetriť majiteľovi peniaze, no z bezpečnostného hľadiska nemusia byť práve ideálne. Tento typ pneumatík sa spravidla používa na veľkých SUV a vanoch, no v teplých podmienkach nie sú najlepšou voľbou. Podľa výsledkov testov najlepší výsledok dosiahol Ford Ranger s celoročnými pneumatikami Goodyear Wrangler HP Allweather M+S 112H, keď zastavil na vzdialenosti 41,1 m. Najhorší je už spomínaný Jumper s Pirelli Chrono Four Seasons M+S 112/110S (47,8 m). Šesťmetrový rozdiel nemusí vyzerať hrôzostrašne...pokiaľ vodič nebrzdí preto, aby nezrazil chodca alebo nevyletel zo zákruty.

Neveľmi potešujúce výsledky dosiahli aj pneumatiky s nízkym valivým odporom, ktorých hlavným cieľom je úspora paliva. V porovnaní s pneumatikami, ktorých hlavnou úlohou je dosiahnuť lepšiu priľnavosť, sú vo veľkej nevýhode. ADAC ich porovnáva na modeli Ford Fiesta, kde rozdiel medzi štandardným a úsporným obutím dosiahol až 7,5 metra, čiže 20 percent. Kým Fiesta s pneumatikami ContiPremiumContact 2 84V zastavila na dráhe 34,9 m, s obutím Michelin Energy Saver 82H potrebovala 42,4 m.

Celkovo sa brzdné dráhy neustále zlepšujú. Kým pred 10 rokmi bol priemer približne 40 m, medzičasom sa priemerná brzdná dráha pri zhodnotení vyše 500 vozidiel v testoch skrátila na 36,4 m. V jasnej nevýhode sú majitelia starších vozidiel, u ktorých je účinnosť bŕzd. Motoristi môžu zlepšiť brzdné vlastnosti dôslednou údržbou a výberom vhodných pneumatík. A pochopiteľne k bezpečnosti prispieva aj jazdný štýl vodiča, najmä dodržiavanie primeranej bezpečnej vzdialenosti a pozorné sledovanie premávky.

zdroj: ADAC
zdroj: ADAC
Zdroj: ADAC
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia