Zdroj: Autoservis Žilina

Poradca Nemáte filter? Pokuta v Rakúsku až 5 000 eur!

Foto: Autoservis Žilina

28.11. 2016 10:00 Výmena filtra pevných častíc môže stáť niekoľko stoviek až tisícov eur. Mnohí motoristi preto volia iné riešenia, napríklad jeho demontáž. V takom prípade by sa, ale mali Rakúsku dôsledne vyhýbať.

Technický stav osobných vozidiel sa nezvykne na cestách kontrolovať príliš často u nás ani v zahraničí. Ak však vodič na takúto kontrolu za našimi hranicami naďabí, prístup polície je nekompromisný. Blíži sa zimná dovolenková sezóna a v rakúskych Alpách sú výborné podmienky na lyžovanie. Pokiaľ nechcete, aby sa vytúžený oddych zmenil na finančnú nočnú moru, presvedčte sa, že na vašom aute nemáte nelegálne úpravy.

Aj letmý pohľad ukáže, či vozidlo má DPF filter a či funguje správne. Zdroj: Autoservis Žilina
Aj letmý pohľad ukáže, či vozidlo má DPF filter a či funguje správne. Zdroj: Autoservis Žilina
Zdroj: Autoservis Žilina

Jednou z nich môže byť odstránenie filtra pevných častíc, ktorý sa zvykne označovať ako DPF (vo francúzskych modeloch FAP). Ak ním bolo vozidlo vybavené, musíte ho mať, v opačnom prípade je auto nespôsobilé pre cestnú premávku. A presne v tom je pes zakopaný, ak vás zastavia nekompromisní policajti v Rakúsku.

Pri cestnej kontrole smú policajti skontrolovať technický stav, napríklad, koncovú časť výfuku. Jeho nadmerné znečistenie môže indikovať problém s čistením výfukových plynov. Akonáhle rakúsky policajt nadobudne podozrenie, že niečo nie je s filtrom v poriadku, môže vás poslať na najbližšiu stanicu technickej kontroly. Podľa zistení Komory práce Viedeň sa ceny v tomto roku pohybujú v rozpätí od 44 do 99 eur.

V niektorých médiách sa objavili informácie, že rakúski policajti vraj majú vo výbave biele rukavice, ktorými kontrolujú čistotu výfuku. Nie je to pravda. Ako pre náš portál povedal hovorca polície Dolného Rakúska Markus Haindl, „takto popísaný postup polície v súvislosti s kontrolou odstránených filtrov pevných častíc v dieselových vozidlách je u nás úplne neznámy“. Potvrdil však, že v prípade podozrenia môžu poslať vozidlo na technickú kontrolu do vzdialenosti 10 km. Ak sa podozrenie potvrdí, spustí sa správne konanie pred príslušným okresným správnym orgánom, ktorý stanoví výšku sankcie a ďalší postup.

Pokuta plus oprava alebo odťahovka

Obrátili sme sa na Úrad krajinskej vlády Dolného Rakúska, ktorý zastrešuje okresné správne orgány. Hovorca Christian Salzmann upozornil, že odstránenie filtra predstavuje neprípustný zásah do systému čistenia výfukových plynov a vozidlo je automaticky posudzované ako nespôsobilé pre cestnú premávku.

Vodič dostane v Rakúsku dve možnosti: nechať opraviť alebo odviezť na odťahovke. Ilustračná snímka: Auto BILD
Vodič dostane v Rakúsku dve možnosti: nechať opraviť alebo odviezť na odťahovke. Ilustračná snímka: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Políciu ani úrad nezaujíma, či za volantom sedí majiteľ vozidla. Zodpovednosť nesie vodič, ktorému hrozí pokuta až do výšky 5 000 eur.V tomto prípade má dve možnosti: buď stanovenú sankciu zaplatí na mieste v hotovosti alebo mu úrad môže skonfiškovať ľubovoľný predmet, ktorý „pravdepodobne patrí obvinenému“. Jeho hodnota ale nesmie presiahnuť výšku sankcie. Predmet sa vodičovi vráti v momente, keď pokutu zaplatí. O zaplatení pokuty resp. o odovzdaní materiálnej zálohy dostáva vodič potvrdenie.

Salzmann zároveň upozornil na problémy, ktoré hrozia vodičom nákladných vozidiel. Od roka 2005 vznikli v Rakúsku zóny, do ktorých smú vojsť len vozidlá od určitej emisnej normy. Akonáhle je v nákladiaku vymontovaný DPF filter, automaticky spadá do emisnej kategórie 0. Pokiaľ vodič vojde do zóny, do ktorej má zákaz vjazdu, môže dostať pokutu až do výšky 7 270 eur.

Zdroj: WKO
Zdroj: WKO
Zdroj: WKO

Hoci rakúsky zákon hovorí o odobratí osvedčenia o evidencii a tabuliek s evidenčnými číslami, ak vozidlo nespĺňa legislatívne podmienky, v prípade cudzincov platí iný režim. Vodičom áut evidovaných v zahraničí sa doklady ani „ešpézetky“ neodoberajú a úrady môžu povoliť jazdu k najbližšiemu servisu, kde filter znova namontujú. Montáž filtra však môže stáť niekoľko stoviek až tisícov eur, čo spolu s pokutou s najväčšou pravdepodobnosťou prekročí finančné možnosti vodiča.

Salzmann ďalej upozorňuje, že vozidlo sa s výnimkou povolenej jazdy do servisu nesmie používať. Nepočítajte teda s tým, že dokončíte dovolenku a vrátite sa na Slovensko. V každej spolkovej krajine a dokonca aj v každom okrese môžete naraziť na ďalšie policajné hliadky a každá z nich môže nariadiť preskúmanie technického stavu so všetkým, čo k tomu patrí. Ak sa vám riziko vypomstilo, nezostane vám nič iné, len zdvihnúť telefón a objednať si prívesný vozík alebo odťahovú službu. O doklady k vozidlu síce neprídete, no ďalšia jazda po rakúskom území hraničí s finančnou samovraždou.

Tip na záver

Najlepšou prevenciou je používať iba vozidlo, ktoré spĺňa všetky technické ustanovenia, či už sú to filtre pevných častíc alebo trebárs rozmery diskov a pneumatík. A pri jazde do zahraničia obzvlášť. Pokiaľ si auto požičiavate, ubezpečte sa u majiteľa, že vozidlo zodpovedá technickým predpisom. Policajti v Rakúsku aj Nemecku vedia o určitej benevolencii slovenských technických kontrol a môžu to využiť. Navyše v mnohých ohľadoch sa ich postoj výrazne líši od ich slovenských kolegov. Azda najväčším rozdielom je nekompromisný prístup. Rakúskeho ani nemeckého policajta jednoducho „neukecáte“.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia