Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia

Poradca Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia

Foto: dreamstime

2.1. 2018 8:00 Moderné vozidlá sa dnes už prakticky nezaobídu bez turbodúchadla. To však veľmi citlivo reaguje nielen na nesprávne zaobchádzanie, vážnu a drahú poruchu zabezpečí aj upchatý filter pevných častíc.

Do čerta! „Strácam výkon!“ nadáva náš kolega Arne Bahruth, keď jeho VW Bus T5 2,5 TDI nechce viac zrýchľovať. Vozidlom začne trhať, až napokon úplne prestáva reagovať na plynový pedál. Prvá diagnóza v autoservise znie: upchatý filter pevných častíc.

Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia
Turbo a filter: Nebezpečná kombinácia
Zdroj: AUTO BILD

No, dobre. Čo sa dá robiť, to sa stáva. Sadze, ktoré vznikajú v naftovom motore, sa ukladajú vo filtri pevných častíc, kde sa čas od času vypália pri jeho regenerácii. Po prejdení 150 000 kilometrov je však väčšina filtrov nepriepustných, takže ich treba očistiť alebo úplne vymeniť za nové. A Bahruthovo auto má najazdených už 163 258 kilometrov, takže jeho filter už vlastne „nadsluhoval“.

Samotná výmena filtra pevných častíc, ktorý sa obvykle označuje ako DPF alebo FAP, by stála zhruba 1 500 eur. A to má ešte náš kolega šťatie, lebo pri iných značkách sa ceny pohybujú aj v dvojnásobkoch. To je dosť vysoká cena, ale nie je to jediný problém. „Servis sa ozval znova, že turbodúchadlo je tiež zničené,“ drží sa za hlavu Bahruth, „nakoniec ma to celé stálo až 2 320 eur!“

Takto vyzerajú keramické vložky vo filtri. Obrázok ukazuje rozdiel medzi upchatou (vľavo) a čistou (vpravo)
Takto vyzerajú keramické vložky vo filtri. Obrázok ukazuje rozdiel medzi upchatou (vľavo) a čistou (vpravo)
Zdroj: AUTO BILD

Opravárov špecializovaných na turbodúchadlá to až tak neprekvapuje, lebo v poslednom čase sa klasické poruchy týchto zariadení zmenili. Predtým sa na turbách poškodzovali lopatky obežných kolies, ak sa do nasávacieho traktu dostali cudzie telesá. Problémom boli aj opotrebované ložiská a hriadele po vysadení mazania. To dokázalo turbodúchadlo poslať na rýchlu predčasnú smrť, jednoducho sa zadrelo.

Lenže teraz chodia do opravovní turbodúchadlá s úplne inými problémami: majú vybrúsené ryhy na zadnej stene obežného kolesa turbíny, odfrézované alebo dokonca zlomené lopatky kompresora. Na vine je posunutý hriadeľ na kompresorovej strane, čo vzniká ako dôsledok zapchatého časticového filtra. Niekedy sa dá koleso kompresora vymeniť, čo znižuje náklady za opravu asi o 30 percent. V iných prípadoch treba vymeniť celé turbodúchadlo.

Cena nie je vôbec zanedbateľná: pohybuje sa od 200 do 2 000 eur. Ak chcete znížiť riziko poškodenia filtra a turba, odporúčame používať motorový olej s označením Low-Ash alebo Low-Saps. Pri jeho spaľovaní vzniká výrazne menej popola, takže k upchatiu filtra dôjde o niečo neskôr.

Škoda pri prepĺňaní

Upchaný filter pevných častíc vytvára spätný tlak a ba turbínu výfukových plynov pôsobí horizontálna sila. Sily na výfukovej a nasávacej strane majú byť v rovnováhe, teraz však tlačia na koleso zboku. Keďže ložiská a tesnenie nie sú na takéto zaťaženie dimenzované, hriadeľ a obežné kolesá sa začnú posúvať, až koleso kompresora narazí do vnútornej steny telesa turbodúchadla. Triesky, ktoré sa dostanú do spaľovacieho priestoru motora, sa postarajú o ďalšie škody.

Turbodúchadlo v detaile
Turbodúchadlo v detaile
Zdroj: AUTO BILD

Navyše sa môže dostať do priestoru kompresorového kolesa olej a ten sa následne spáli v motore. Ložisko nie je dostatočne mazané, začína sa zadierať a môže dokonca aj prasknúť. Aj pre hriadeľ platí, že bez dostatočného mazania dochádza k jeho extrémnemu opotrebovávaniu. Hriadeľ turbodúchadla sa za minútu otočí až 100 000-krát.

Nielen upchatý filter pevných častíc je nebezpečný pre turbo, častými príčinami poškodení sú skarbonizované olejové vedenie a cudzie teleso v nasávacom systéme. Jednotlivé problémy sa potom sčítajú a vedú až k fatálnym následkom: zničený filter, zničené turbodúchadlo, zničený motor.

Turbodúchadlo a filter pevných častíc
Turbodúchadlo a filter pevných častíc
Zdroj: AUTO BILD
Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia