Medzi subjekty testujúce autonómne jazdiace vozidlá patrí Uber, firma celosvetovo známa vďaka svojej aplikácii nahrádzajúcej klasické taxislužby. Už dlhší čas skúša na cestách modely Volvo XC90 vybavené vlastnými technológiami. Jedno z nich bolo vlani účastníkom nehody, v arizonskom meste Tempe zrazilo a usmrtilo 49-ročnú ženu tlačiacu bicykel. V prípade teraz došlo k posunu.

K tragickému incidentu firmy Uber došlo vlani v marci
Zdroj: YouTube (ABC15 Arizona)

Ako informovala agentúra Reuters, k incidentu sa vyjadrila prokuratúra z okresu Yavapai. Čo hovorí po takmer rok trvajúcom vyšetrovaní? Verdikt je jednoznačný, spoločnosť prevádzkujúca švédske SUV nemá za haváriu niesť zodpovednosť. Pravdepodobne sa teda vyhne obžalobe. To sa však netýka ženy sediacej za volantom, ktorej úlohou bolo zasiahnuť v prípade zlyhania techniky.

Rafaela Vasquez sa naďalej môže obávať trestu, prokurátorka Sheila Polk odporučila pokračovanie jej vyšetrovania. Hrozí jej obvinenie z neúmyselného zabitia autom. Záznam z incidentu totiž ukázal, že počas jazdy sa náhradná šoférka venovala svojmu telefónu. Mala na ňom sledovať televíznu šou. Na cestu sa pozerala len občas a obeť nehody zbadala na poslednú chvíľu. Reagovať už nestihla. Automaticky brzdný systém, ktorý mal inak prevziať iniciatívu, mal byť pritom deaktivovaný. Tragická nehoda by sa v prípade jeho zásahu nemusela vôbec stať.

Žena s bicyklom vbehla priamo pod kolesá automobilu
Zdroj: Youtube (KJZZ Phoenix)

Stanovisko prokuratúry z oblasti Yavapai za prípadom nedáva žiadnu bodku, definitívne rozhodnutie majú na pleciach inštitúcie v okrese Maricopa. Práve do ich pôsobnosti Tempe územne spadá. Vec okrem toho vyšetrujú aj federálne úrady zaoberajúce sa bezpečnosťou, konkrétne National Transportation Safety Board a National Highway Traffic Safety Administration.

Široko medializovaná havária mala zásadný vplyv na testovacie programy autonómnych vozidiel. Mnohé boli zastavené či aspoň obmedzené, vrátane aktivít spoločnosti Uber. Aktuálne vozidlá skúša iba v Pittsburghu. Vyslať ich môže na cesty výhradne za dobrého počasia, pričom musí mať dvoch ľudí na predných sedadlách dbajúcich na bezpečnosť.

Zdroj: Marek Pokrývka