Mercedes-AMG GLA 45 S 4Matic+.

Poradca Toto veľa vodičov netuší: Každý chce na aute čo najväčšie kolesá, majú však aj svoje negatíva

Foto: Mercedes-Benz

5.4. 9:30 Väčšina vodičov túži po tom, aby ich auto bolo obuté na čo najväčších diskoch kolies. Ruku na srdce, dizajnu rozhodne prospievajú. Pozor, majú však aj negatíva, o ktorých nevie každý.

Kolesá robia auto. Tak znie stará okrídlená veta, ktorú pozná snáď každý motoristický nadšenec. Čím väčšie ráfiky vášmu štvorkolesovému miláčikovi obujete, tým bude lepšie vyzerať. Honbu za čo najväčším priemerom diskov začínajú už samotní automobiloví dizajnéri. Svojim konceptom prisudzujú často také proporcie, vrátane kolies, ktoré sú síce lákavé, no nerealistické.

Takto vyzeral dizajnový nákres predchádzajúcej generácie Hyundai i20. Na diskoch sa tu rozhodne nešetrilo.
Takto vyzeral dizajnový nákres predchádzajúcej generácie Hyundai i20. Na diskoch sa tu rozhodne nešetrilo.
Zdroj: Hyundai

Veľa vodičov si neuvedomuje, že veľkosť ráfikov jednoznačne ovplyvňuje jazdné vlastnosti ich vozidla. Väčší priemer kolies spravidla znamená napríklad vylepšenú trakciu, suverénnejší prejav pri jazde zákrutami či pri brzdení. Okrem krajšieho vzhľadu teda rozhodne majú aj iné benefity. 

Pri rozhodovaní o veľkostí kolies však treba rátať i s negatívami, ktoré prináša väčší priemer. Čím sú ráfiky väčšie, tým sú ťažšie. Stúpa neodpružená hmotnosť vozidla, s ktorou pri prejazde nerovnosťami bojujú tlmiče. V skratke, čím sú disky kolies väčšie, tým silnejšiu energiu dokážu nazbierať a s tým väčším odporom musí bojovať podvozok. Aj preto sa niekedy stáva, že veľké kolesá aj z inak komfortného vozidla urobia hrkalku.

Diskomfort možno v súvislosti s veľkými ráfikmi kolies cítiť aj kvôli nižšej bočnici pneumatiky. "Balóny", teda gumy s vysokým profilom, logicky slúžia ako ďalšia pomoc pre tlmiče. Pri nízkoprofilových pneumatikách, ktoré sa často spájajú s väčším priemerom ráfikov, je tento efekt minimalizovaný.  S použitím väčších kolies môže stúpať aj spotreba automobilu a to v dôsledku vyššieho aerodynamického odporu či  nárastu hmotnosti. Medzi časté nedostatky sa radí aj náročnejšie riadenie a mierne zhoršenie akcelerácie.

Anketa
Akú veľkosť ráfikov preferujete vy?
  • 16%
  • 77%
  • 7%

Video

Diskusia