Mnohí motoristi, pravdepodobne väčšina, kupujú radšej ojazdené autá. Je to pochopiteľné, nakoľko rozhoduje cena. Oveľa dôležitejšie než cena by však mal byť technický stav a teda spoľahlivosť vozidla. Často sa stáva, že nájdete ponuku auta, ktoré podľa popisu vyzerá „chrumkavo“, a cenu má veľmi nízku. Otázka za milión znie: Bude aj jazdiť? Ako dlho?

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

Riziko spočíva v tom, že majiteľ síce kúpi naleštené autíčko, do ktorého potom vrazí niekoľko tisíc eur. Niekedy je naozaj radšej kúpiť drahšie v lepšom technickom stave a jazdiť, ako kúpiť lacno a preplatiť dvojnásobok na opravách. Alfou a omegou nie je počet kilometrov ani vek vozidla, ale dokladmi podložená a preukázateľná servisná história. Aj 10-ročné auto so 150 000 alebo 200 000 km na odometri môže byť v lepšom stave ako päťročné s 50 000 km.

Britská poisťovňa Warranty Wise na základe svojich poistných zmlúv vytvorila rebríček desiatich najčastejších technických chýb a k nim pridala tri modely, u ktorých sa najviac vyskytli. Vo svojej štúdii preverila vozidlá do veku 12 rokov a s najazdenými maximálne 193 000 km. Je síce pravda, že v rebríčku figurujú najpredávanejšie modely a nie je z neho jasné, o ktorý modelový ročník ide, no pre orientáciu rozhodne dobre poslúži.

Aké sú vaše skúsenosti s uvedenými modelmi? Podeľte sa o ne v diskusii.

1. Prevodovka

Z takmer 5 000 sledovaných opráv, najväčší podiel mala nákladná oprava prevodovky. Jej podiel dosiahol 8,4 percenta na všetkých problémoch.

1. Opel Astra

2. VW Golf

3. BMW 3

2. Elektroinštalácia

Keďže v autách pribúda čoraz viac technológií, nie je prekvapením, že elektrická inštalácia je druhým najväčším problémom. Na všetkých nahlásených problémoch dosiahol jej podiel 8,2 percenta.

1. BMW 3

2. Opel Corsa

3. Audi A3

3. Spojka

Oprava spojky je spolu s prevodovkou vari najdrahšou opravou vôbec. S narastajúcim počtom kilometrov na odometri sa zvyšuje pravdepodobnosť preklzovania alebo spálenia spojky. Podiel tejto závady dosiahol 7,8 percenta.

1. Opel Astra

2. Ford Focus

3. VW Golf

4. Turbodúchadlo

Aj na štvrtom mieste sa nachádza porucha, ktorá môže majiteľovi finančne poriadne zamotať hlavu. S turbom je potrebné vedieť jazdiť, aby vydržalo dlho a bez poruchy. Podľa poisťovne sa poruchy turba vyskytujú čoraz častejšie a tvorili 4,7 percenta všetkých nahlásených problémov.

1. Ford Focus

2. VW Golf

3. BMW 3

5. Brzdy

Funkčné a spoľahlivé brzdy sú základom pre bezpečnosť vozidla, jeho posádky aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Brzdy získali rovnaký podiel ako poruchy turba, čiže 4,7 percenta.

1. VW Passat

2. Land Rover Discovery

3. BMW 3

6. Alternátor

Alternátor síce nie je veľmi lacný, jeho výmena však nemusí byť komplikovaná. Podiel na celkovom počte problém dosiahol 4,3 percenta.

1. Opel Astra

2. Land Rover Discovery

3. Ford Focus

7. Tesnenie hlavy valcov

Táto porucha opäť patrí medzi najdrahšie vôbec. Symptómami je biely dym z výfuku a prienik oleja do chladiacej kvapaliny alebo naopak. Podiel tejto závažnej poruchy, ktorá pri neriešení môže viesť k likvidácii motora, dosiahol 3,1 percenta.

1. Opel Corsa

2. Citroen C3

3. Peugeot 207

8. Kondenzátor klimatizácie

Klimatizácia je v súčasných horúčavách požehnaním. Samozrejme ak je funkčná. Málokto si totiž uvedomuje, že aj klimatizácia vyžaduje pravidelnú údržbu. Tá je určite lacnejšia, než kompletná výmena či oprava. Tento problém sa vyskytoval s rovnakou frekvenciou ako prasknuté tesnenie hlavy valcov, čiže 3,1 percenta.

1. VW Golf

2. Opel Zafira

3. Audi A4

9. EGR ventil

Systém recirkulácie výfukových plynov (EGR) sa nachádza v každom vozidle a jeho primárnou úlohou je zníženie emisií. Problémy s ventilom EGR sa vyskytli v 2,9 percenta nahlásených prípadov.

1. Land Rover Discovery/Discovery Sport

2. Opel Astra

3. VW Transporter

10. Ovládanie okien

Nájsť v aute tradičné kľučky na otváranie a zatváranie okien je skôr vzácnosť. Elektrické ovládanie však prinieslo nový typ poruchy, ktoré poisťovňa zaznamenala v 2,2 percenta prípadov.

1. Renault Mégane

2. Renault Scénic

3. Audi A5

Zdroj: Soňa Zverková