Auto nie je lacná záležitosť, preto je pochopiteľné, že väčšina kupcov poriadne zvažuje značku a model. Hoci je známa vec, že ojazdené vozidlo je vždy do určitej miery stávka do lotérie, no ani „funglovky“ nie sú úplne bez rizika.
Bezproblémové používanie auta v prvých troch rokoch má rozhodujúci vplyv na lojálnosť motoristu k značke. Práve na toto obdobie sa vo svojej najnovšej štúdii zameriava konzultačná spoločnosť J.D. Power, v ktorej sa pozrela na spokojnosť Nemcov. Tento prieskum je nám podstatne bližší ako jeho americká verzia, pretože sa v ňom objavujú autá, ktoré sú bežné na našich cestách.
Štúdia sleduje problémy motoristov v priebehu 12 mesiacov počas prvého až tretieho roka vlastníctva vozidla, pričom na prieskume sa zúčastnilo vyše 14 000 motoristov. J.D. Power sleduje 177 závad v ôsmich kategóriách: exteriér/karoséria, jazdné skúsenosti, doplnky/ ovládače/ displeje (DOD), audio/komunikácia/zábava/navigácia (AKZN), sedadlá, kúrenie/ ventilácia/ klimatizácia (KVK), interiér, motor, prevodovka. Celkový index spoľahlivosti sa vypočítava z počtu problémov na 100 vozidiel (PP100), pričom platí: čím nižší index, tým vyššia kvalita. Celkový PP100 sa oproti minulému roku zlepšil zo 151 na 133 bodov.
Spokojnosť je kľúčová
Zo štúdie vyplynulo, že motoristi sú tolerantnejší k problémom s novými technológiami a prípadné chyby majú menší vplyv na ich spokojnosť a vernosť značke. „Na druhej strane čoraz väčšie rozšírenie nových technológií postupne zníži toleranciu k závadám. Výrobcovia by mali včas riešiť sťažnosti zákazníkov, aby neprišli o ich spokojnosť a lojálnosť,“ upozorňuje Josh Halliburton, viceprezident európskeho zastúpenia J.D. Power.
Je zaujímavé, že k problémom sú tolerantnejší majitelia prémiových modelov než v prípade lacnejších značiek. To však neplatí v otázke spotreby. Ak má vozidlo vyššiu spotrebu, než uvádza výrobca, vedie k to výraznej nespokojnosti. Len pätina majiteľov v takom prípade zostane verná značke, 80 percent pôjde o dom ďalej. Respondenti mali všetky technické problémy ohodnotiť na stupnici od jednej po päť a nadmerná spotreba dostala spomedzi všetkých najhoršiu známku – 4. Zrejme to bol aj dôvod, pre ktorý sa prémiové BMW zosunulo na úplný chvost rebríčka a príliš lichotivá pre tento rok nie je ani pozícia Audi.
Bez ohľadu na typ technického problému, majitelia prémiových modelov majú vyššie promotérske skóre než u masových modelov. Vo všeobecnosti skóre významne ovplyvňuje počet závad. Mierny pokles nastane po prvej poruche, akonáhle však počet porúch stúpne nad tri, spokojnosť prudko klesá. Pravdepodobnosť, že motorista, ktorý zažije tri a viac problémov, zostane verný značke, klesá až o 39 percent. Od značky sa po prvej závade odvrátia len štyri percentá respondentov.
Ako si viedli značky?
Na rozdiel od minulého roka, keď prvej desiatke značiek v Nemecku jasne dominovali ázijské značky, tento rok priniesol skutočne pestrý výber. Na prvých desiatich miestach nájdeme nemecké, francúzske aj ázijské. Potešujúca správa pre českú Škodu, ktorá poskočila o jedno miesto: z piateho na štvrté.
Kým vlani zvíťazila Kia, tento rok si vavríny odnáša Toyota, ktorá sa vyšvihla z bronzového umiestnenia. Kia sa naproti tomu zosunula až na 11. miesto. Španielsky Seat vystriedal na druhom mieste Hyundai, ktorý sa skĺzol až na piate miesto. Bronz si odnáša Volvo, ktoré sa stalo najväčším skokanom: na pomyselný stupienok víťazov sa vyšplhalo až z 20. miesta.