Vodiči by mali využívať celú dĺžku pripájacieho

Poradca Pripájacie pruhy: Ako v nich správne jazdiť?

Foto: TASR

3.5. 2016 10:26 VAŠA TÉMA V kolóne nechce stáť nikto, ale v dopravných špičkách to často inak nejde. Situáciu však výrazne zhoršujú aj samotní vodiči, ktorí nevyužívajú celú dĺžku jazdného pruhu.

Väčšie slovenské mestá a Bratislava zvlášť zápasia každé ráno a podvečer s nepríjemnými dopravnými zápchami. Do určitej miery k tomuto chaosu prispievajú aj samotní vodiči, ktorí zostanú stáť v strede pripájacieho pruhu v snahe preradiť sa do priebežného pruhu čo najskôr. Upozornil nás na to, aj náš čitateľ.


Vážená redakcia, mohli by ste ostatným vodičom vysvetliť, ako sa správne jazdí v pripájacom jazdnom pruhu? Každý deň v špičke ráno alebo poobede vidím autá, ktoré sa snažia čo najskôr natlačiť do priebežného pruhu a pritom majú pred sebou ešte dobrých 100 m v pripájacom. A rovno im vysvetlite, čo je to zipsovanie. Ďakujem. Michal


Michal má jednoznačne pravdu v tom, že v prípade kolóny by mali vodiči využívať celú dĺžku pripájacieho pruhu. Presne na ten účel pripájací jazdný pruh slúži. Podľa zákona o premávke vodiči musia použiť pripájací jazdný pruh všade tam, kde sa nachádza, pričom rýchlejšia jazda sa nepovažuje za predchádzanie.

Vodiči by mali využívať celú dĺžku pripájacieho
Vodiči by mali využívať celú dĺžku pripájacieho
Zdroj: TASR

Motoristi v priebežnom jazdnom pruhu môžu nadávať, že ich vozidlá v pripájacom pruhu predbiehajú. Skúsenosti z bratislavských kolón, najmä na Moste Lafranconi v smere do Karlovej Vsi naznačujú, že premávka sa síce spomalí, no nezastaví sa. Úplne opačné garde nastáva na Prístavnom moste v smere z Petržalky do mesta a presne na podobnú situáciu podľa nášho názoru narážal aj Michal. Vodiči tu zvyknú zostať stáť a snažia sa čo najskôr zaradiť do priebežného pruhu, čím výrazne predlžujú kolónu za sebou, pretože nevyužívajú celú dĺžku pripájacieho pruhu.

Je to však zbytočné zdržiavanie, nakoľko motoristi nielen v Bratislave, ale v postate v každom väčšom meste, púšťajú pred seba ostatné vozidlá nezávisle od toho, či sa na ceste nachádza značka Striedavé radenie (tzv. zipsovanie) alebo nie. Kým za normálnych okolností je vodič pri prechádzaní z pruhu do pruhu povinný dať prednosť vozidlu v priebežnom jazdnom pruhu, pri spomínanej značke je prípad opačný. Vodič je povinný umožniť vozidlu v pripájacom pruhu zaradiť sa do priebežného.

Slovenskí motoristi sa pomaly učia, že bez vzájomnej ohľaduplnosti by sa nikto nikam nedostal, resp. s oveľa väčším zdržaním. Mimochodom, presne takto sa jazdí, napríklad, v Rakúsku. Vodiči na diaľniciach aj v mestách využívajú celú dĺžku pripájacieho pruhu a do priebežného sa radia až na konci. Nezávisle od hustoty premávky.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia