Ilustračná snímka

Poradca Nevyhadzujte peniaze: Tieto autá si držia cenu

Foto: redakcia AUTO BILD

25.7. 11:00 Zostatková hodnota by mala byť pri výbere nového vozidla dôležitým faktorom. I keď autá rapídne strácajú hodnotu, niektoré môžu aj po rokoch priniesť majiteľovi slušné peniaze. Ktoré modely si hodnotu držia najlepšie?

Je známym faktom, že auto stratí veľkú časť hodnoty v momente, keď opustí bránu dvora predajcu. Hoci hodnota aj naďalej klesá, nastane okamih, keď sa zastaví. A presne na tento moment sa zamerali naši nemeckí kolegovia, ktorí ohodnotili modely v 13 triedach podľa straty hodnoty. V každej totiž možno nájsť model, ktorý aj ako jazdenka dokáže majiteľovi priniesť slušnú sumu do peňaženky.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Práve dostatočná zostatková hodnota môže byť dôležitým argumentom v prospech alebo aj neprospech modelu. Niektoré podliehajú módnym trendom, iné im statočne odolávajú. Určite sa nájdu kupci, ktorí skočili po dobrej cene alebo podľahli momentálnej móde a nepremyslene kúpili niečo, čo považovali za vysnené auto.

Tento rok porušil jednu dlhoročnú tradíciu. Land Rover sa so svojím modelom Range Rover Evoque stal prvýkrát absolútnym víťazom z hľadiska najvyššej zostatkovej hodnoty podľa ceny nového vozidla: 65,88 percenta. Evoque tak zhodil z trónu trojnásobného celkového víťaza Porsche, kým v rokoch 2006 až 2015 najčastejšie víťazil Mini Cooper. Podľa straty hodnoty si vavríny už štvrtýkrát odnáša Dacia Sandero. Prognóza straty hodnoty na najbližšie štyri roky: iba 2 440 eur. To asi neprekvapí, nakoľko od roka 2010 získala Dacia celkovo osem prvenstiev, z čoho dvakrát s Loganom MCV.


Modely s najvyššou zostatkovou hodnotou nájdete v galérii


Zostatková hodnota a prognózy jej vývoja sú dôležité nielen pre súkromných kupcov. Aj banky a leasingové spoločnosť na základe týchto prognóz stanovujú podmienky pre poskytnutie úveru alebo financií na kúpu vozidla. Firmy si zas na základe týchto dát vyberajú autá do svojich vozových parkov. A ako tieto dáta AUTO BILD získava? Pomocníkom je spoločnosť Schwacke z oblasti prieskumu trhu, ktorá analyzuje milióny údajov a zameriava sa najmä na percentuálnu zostatkovú hodnotu.

Ako vzniká rebríček

1. Pozorovanie trhu: Schwacke na základe pozorovania vyše 1,7 ponúk na internetových portáloch, u predajcov, výrobcov a importérov vyhodnotí historické a aktuálne ceny ojazdených vozidiel spomedzi 50 000 rôznych modelov v Nemecku. Do analýzy plynú aj štatistické údaje o registráciách, zmenách vlastníctva, počte kusov a času, kým sa vozidlo predá.

2. Rozdelenie do tried, stav odometra a očistenie o vplyv výbavy: Analytici sledujú 13 hlavných tried s najväčším pokrytím trhu. Každý segment má špecifický priemerný počet najazdených kilometrov za 48 mesiacov: 10 000 km/rok pre elektromobily, 11 000 km/rok pre mini a malé autá, 15 000 km/rok pre kompaktnú triedu, malé SUV, kompaktné SUV a športové modely, 20 000 km/rok pre všetky ostatné triedy.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: redakcia AUTO BILD

V každej triede sa vyhlasujú dvaja celkoví víťazi: model s najnižšou stratou hodnoty v eurách a model s najvyššou zostatkovou hodnotou v percentách katalógovej ceny nového vozidla. Naviac Schwacke stanoví výbavu pre každý segment, ktorú pri predaji o štyri roky predpokladá ako štandard. Všetky modely dostali na základe týchto podmienok takú dodatočnú výbavu, aby sa dosiahla porovnateľnosť v rámci jednotlivých tried.

3. Prognóza: V tejto kategórii sa zohľadňujú rôzne externé faktory a dáta špecifické pre jednotlivé značky a modely. Nezávislé externé faktory: všeobecný vývoj hospodárstva, nové zákony a pravidlá, trhové a spotrebiteľské trendy. Medzi špecifické faktory patria: produktové koncepty, dizajn, špecifikácia, výbavy, dodatočné výbavové prvky, katalógová cena s vývojom zliav, prevádzkové náklady, kvalita produktu, výrobcami alebo importérmi plánované počty vyrobených a predaných vozidiel. Do tejto kategórie spadá aj vek vozidla resp. jeho životný cyklus: Ako dlho bude tento model trhu? Pripravuje sa facelift alebo úplne nový model?

V galérii uvádzame troch víťazov v každom segmente: mini autá, malé autá, kompaktné modely, stredná trieda, vyššia stredná trieda, luxusné modely, športové autá, kompaktné vany, vany, malé SUV, kompaktné SUV, SUV, elektromobily a na záver dvoch absolútnych víťazov. Ku každému modelu nájdete informáciu o zostatkovej hodnote (percento z katalógovej ceny nového auta), cenu nového auta a stratu hodnoty vyjadrenú v eurách.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia