Ilustračná snímka. Zdroj: TÜV SÜD

Poradca Konečne: Tvrdé pokuty za STK sa výrazne znížia

Foto: TÜV SÜD

15.3. 2017 8:10 Ministerstvo dopravy poslalo do pripomienkového konania návrh, ktorý rozširuje sieť staníc technickej a emisnej kontroly, čo môže priniesť zníženie cien. Rezort navrhuje zníženie nezmyselne drastických pokút za neplatné kontroly o dve tretiny.

O znížení pokút za zmeškanú technickú alebo emisnú kontrolu sa v poslednom čase diskutuje relatívne často. Nie je to tak dávno, čo opoziční poslanci predložili do parlamentu návrh na zníženie pokuty na 66 eur, ak ju motorista zaplatí do 15 dní a v rovnakom termíne absolvuje danú kontrolu. Tento návrh podľa očakávania neprešiel, nakoľko rezort dopravy už pracoval na novele, ktorá okrem rozšírenia siete staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly (PEK) obsahuje aj zníženie pokút. Novela by mala začať platiť od 1. júla tohto roka.

Ilustračná snímka. Zdroj: TÜV SÜD
Ilustračná snímka. Zdroj: TÜV SÜD
Zdroj: TÜV SÜD

1. Otvorenie siete technických a emisných kontrol

Ministerstvo dopravy začiatkom tohto mesiaca poslalo návrh zákona do pripomienkového konania. Pre motoristov sú dôležité obidva návrhy, čiže nielen pokuty, ale aj rozšírenie siete STK a PEK. Doteraz bola sieť uzatvorená, čiže obmedzená len na presne stanovený počet staníc. Rezort navrhovanou zmenou reaguje na rozhodnutie Súdneho dvora EÚ z roku 2015, podľa ktorého je takáto vnútroštátna úprava v rozpore s princípom slobody podnikania. Uzatvorenie siete totiž bráni podnikateľom usadiť sa a ponúkať svoje služby.

Liberalizácia siete môže motoristom podstatne uľahčiť život, a to hneď z dvoch dôvodov. Tým prvým sú pochopiteľne nižšie ceny za kontroly, ktoré vyplývajú z tvrdšej konkurencie. Druhý dôvod síce na prvý pohľad vyzerá priaznivo, no v konečnom dôsledku sa môže vypomstiť, najmä v zahraničí. Stanice totiž v snahe uspieť a získať čo najviac klientov môžu začať benevolentnejšie posudzovať technický stav. Inými slovami, začnú púšťať na cesty vozidlá s technickými nedostatkami. Slováci nepozerajú na stav auta nijako kriticky, pre väčšinu motoristov je podstatné kontrolou úspešne prejsť a mať to za sebou. Tak alebo onak. Otvorenie siete tak pre ministerstvo predstavuje povinnosť zintenzívniť kontroly a je otázne, či samotný kamerový dohľad bude stačiť.

2. Nižšie pokuty za neplatnú technickú a emisnú kontrolu

Druhý návrh už peňaženky motoristov poteší o niečo viac. Ministerstvo navrhuje výrazné zníženie pokút za neplatnú resp. zmeškanú technickú a emisnú kontrolu. Prvú úľavu priniesla novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke už minulý rok, keďže od 1. januára 2016 stačilo zaplatiť dve tretiny pokuty do 15 dní od obdržania platobného rozkazu a pokuta sa považovala za uhradenú.

Pokuta za neplatnú technickú kontrolu je 165 eur a rovnaká suma aj za emisnú kontrolu. To znamená, že až do účinnosti najnovšej zmeny musí motorista zaplatiť 110 eur za každú neplatnú kontrol, čiže 220 eur za obidve. Novela túto pokutu znižuje o ďalšiu tretinu, teda na 55 eur za každú kontrolu, ak motorista do 15 dní absolvuje aj chýbajúcu kontrolu alebo vyradí vozidlo z evidencie (trvalo alebo dočasne). Návrh pritom pôvodnú dvojtretinovú pokutu neruší, toto ustanovenie zostáva v platnosti pre ľudí, ktorí síce do 15 dní zaplatia, ale nestihnú absolvovať kontrolu.

zdroj: AUTO BILD
zdroj: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia